Pravidelní čtenáři

pondělí 19. prosince 2022

Neklasická Rhôna

Na ochutnávku dvanácti vín z jižní Francie ve Vinném Újezdě mě upozornil Richard. Mám červená od Rhôny docela rád, tak jsem se na degustaci chtěl dostat. Ale bylo nás takových mnohem víc, než tam bylo míst. Tak jsem to zkusil alespoň na čekačku. Třeba někdo vypadne a mně se poštěstí. No, nebudu napínat, vyšlo to.

Nebylo všechno jen z Côtes du Rhône, došlo na vinice rozbíhající se do okolí řeky od severu na jih, z východu na západ, něco jsme koštovali i z Languedocu. Charakteristickým znakem však bylo, že vína pocházela z menších oblastí, ke kterým se člověk běžně nedostane.

Začalo to dvěma bílými a jedním roséčkem. Celkově mě moc nezaujala, byť na harmonické cuvéečko odrůd Colombard a Vermentino z Languedocu bych si snad i časem zvykl. Mnohem úspěšnější bylo mezi účastníky růžové Respelido z Tavelu, vyhlášené oblasti specializované právě na roséčka. Bylo plné, s výraznou vůní a dlouhou dochutí, typické odrůdy Grenache a Syrah. Ale já jsem sem přišel za červenými…



Organizátoři degustace se snažili zařadit mezi ochutnávané vzorky vína, která se něčím odlišovala od standardního proudu vín z Côtes du Rhône. Do skleniček jsme tak dostali třeba cuvéečko z odrůd Malbec a Petit Verdot, nebo čistý Merlot, vína z betonu, nebo lehčí nebarikovaná… Kdo mě čte, ví, že rád hvězdičkuji. Při smršti různých vín při ochutnávce není čas na složitější bodovací systémy. Tak ta vína, co mi zachutnají, dostanou zpravidla od jedné do tří hvězdiček. No, když se tak dívám zpětně na degustační list, moc hvězdiček na něm nemám.

Vůbec nešlo o špatná vína. Jen byla drobet jiná, než jsem čekal. I laik si určitě okamžitě vybaví, když mluvím o vínech z Rhôny, že v nich jsou harmonicky vyladěné tři odrůdy GSM čili Grenache, Syrah a Mourvédre. Někdy doplněné třeba ještě Carignanem. Nebudu se tu teď pouštět do Chateauneuf du Pape, kde to je ještě drobet složitější… Ale obvykle je GSM jistota a chuť těchto odrůd ve vínech očekávám.

První hvězdičku ode mě dostalo cuvée hlásící se k názvu oblasti Côtes du Rhône z Domaine Montavac. Většina hroznů pochází z mladších vinic ve Vacqueyras, charakteristickou vůni a chuť mu dala především odrůda Grenache. Zajímavým vínem byla i takzvaná beruška, neboli Béte a bon Dieu Plan de Dieu Cave de Cairanne. Směs Grenache, Syrahu a Carignanu mi však přišla málo vydýchané, černý rybíz v chuti byl sympatický, ale celkově víno neutáhl.

Všechny mé rozpaky rozptýlila dvě vína na závěr. Pokud jsem něco od ochutnávky očekával, tady to přišlo. Těžko říct, které z obou špičkových vín bolo lepší, byť u mě to vyhrála větší aromatika posledního vzorku. O co teda šlo?

Cuvée prestige Rasteau Rhonéa, ročník 2019, z vinic kolem městečka Rastau poskytlo plné ovocné víno z odrůd GSM s tóny koření a jemnými taniny. Bylo školeno ve velkých dubových sudech, určitě má ještě potenciál se dál posouvat. Už teď bylo velmi dobře hodnoceno například na žebříčku Wine Spectator.

Jak už jsem uvedl, já jsem dal svůj hlas Grande reserve Cairanne, ročník 2020, opět cuvée GSM. Jak už vyplývá z názvu, vína pocházejí z vinice nacházející se v obci Cairanne, kterou byste mohli najít v departementu Vaucluse, na levém břehu Rhôny. Nedaleko odtud lze najít třeba Dentelles de Montmirail a Mont Ventoux. Podloží vinic je zde kamenité na jílovito-vápencových dobře osluněných mírných svazích. Ode mě dostalo víno tři hvězdičky a rád jsem ho ještě jednou z nedopité lahve přechutnal…

Degustace mi dala jeden zásadní poznatek. Ačkoliv se snažím stále objevovat nová a nová vína při mé cestě za nejlepším vínem na světě, vzorky neklasických zástupců Côtes du Rhône mě dovedly k jasnému závěru. Mám rád vína od Rhôny, ale ta klasická, pěkně udělaná cuvéečka GSM, co se pěkně vyškolila v dubu a při ochutnávce mě zpravidla potěší svou příjemně hřejivou aromatikou.

Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat