Pravidelní čtenáři

neděle 20. listopadu 2022

Mladá slovenská s pány Müllerem a Oliverem

Pokud mi někdo řekne, že se svátek svatého Martina nevztahuje na vína ze Slovenska, má v zásadě pravdu, ale budu si o něm myslet své. Ano, u nich se mladá vína otevírají o pár dní později na svatou Kateřinu. Ale přesto, celý můj život se budu cítit Čechoslovákem a budu fandit lidem za hranicemi stejně, jako těm od nás. A tamnější vinaři? Prolezl jsem už řadu sklípků v Modré, Dol’anoch, Vinosadech nebo Trnavě… Všude mi víno chutnalo, takže se nedivte, že pokud se vyskytla příležitost ochutnat na Jiřáku slovenská vína z aktuálního ročníku, šel jsem do toho.

Začalo to tím, že jsem mezi stánky se svatomartinskými víny našel jeden označený mně už dobře známým logem slovenskevino.online. A poté, co jsem za pultem uviděl Andulu s Andrejem, byl jsem rád, že je opět po nějakém čase potkávám. Naposledy jsme s Evženem a Honzou koštovali skvělé slovenské novošlechtěnce při vinobraní na Grébovce. Však jsem tu o tom povedeném odpoledni pár řádek napsal. Mimochodem moc mě potěšilo, že se tento text dostal rovněž mezi členy Asociácie somelierov Slovenskej republiky, kde si ho se zájmem četli…

Mohl jsem strávit celý košt jen u jejich stánku a byl bych nadšený. Zachutnalo mi v tu chvíli, cokoliv jsem dostal do skleničky… Abych uklidnil hnidopichy, při prezentaci většiny vín neporušovali žádný kodex, stejně jako někteří moravští vinaři, co se nechtějí vázat, tak i ti na Slovensku přišli s nabídkou mladých vín. Dokonce na to jdou vtipněji… Vína označují kouzelným názvem „Prvý bozk“. 


Prvním vzorkem tedy bylo políbení od mladé milerky z vinařství Dubovský & Grančič, Svätý Jur v Malokarpatské oblasti. Moc povedené, mladé, svěží, jemně kořeněné víno s tóny muškátového oříšku a květin. Poté jsem ochutnal ještě jejich roséčko z Frankovky modré. Mělo sice už krapátek víc cukru, ale přesto šťavnatá a dlouhotrvající chuť babiččina jahodového koláče s dotekem čerstvých citrusových plodů.

Následovala další edice mladých bílých vín z vinařství Adama Sýkory z Južnoslovenské vinohradnické oblasti s povedenými názvy „Ver mi, vieš tancovať“, šumivé kupážované víno s tóny bezu, muškátu a tropického ovoce, „Ver mi, vieš spievať‘“, svěží Sauvignon blanc ve vůni po angreštu, broskvích, zelených jablcích a kopřivě, a pak „Ver mi, vieš sa zabávať‘“, kde se snoubil voňavý Muškát moravský s živým a svěžím Sauvignonem blanc, což pak skvěle doplnil plnější a ovocnější Ryzlink vlašský. Všem je doufám jasné, pilo by se to, skvělá zábava, tanec a zpěv…

Naprostá bomba mě pak čekala při závěrečných vzorcích. Atypická lahev, opět vtipná viněta… Pét nat bílá šumivá vína s názvy „Pán Müller“ a „Pán Oliver“. Těm jsem okamžitě propadl. O okouzlení se postaralo Vinárstvo Bobulles ze Šenkvic, za kterým se skrývají Vladimír a Samuel Hacajové, specializující se výhradně na sekty a šumivá vína. Tady jsem už nekoštovat, tady jsem v obou případech popíjel z plných skleniček svěží jemně perlivé víno, u kterého se těšíte na další a další doušek. 

První jsem se seznámil s „Pánom Müllerom“, ano pochopili jste správně, jde o odrůdu Müller Thurgau. V ovocné chuti stopy citrusů a lesních plodů, snad borůvka… Následovalo představení „Pána Olivera“, u něhož byla aromatika odrůdy Irsai Oliver ještě výraznější, tropické ovoce s nádechem jemných bylinných tónů a nezaměnitelnou stopou muškátového oříšku. 

Prozradím na sebe, že jsem se okamžitě rozhodl. Než blížící se kulaté výročí zapíjet polosladkou Bohemkou, dopřeji si tentokrát slovenský mlaďoučký zázrak. Zakoupil jsem obě suché Pét nat šumivky ze šenkvických Bobulles. Díky Andulo, že jsi mě opět zaujala něčím novým z nabídky vaší online vinotéky. A objednávka na další krásná vína za Slovenska určitě bude následovat.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat