Pravidelní čtenáři

pátek 15. září 2023

Roztančené Chardonnay

Už jsem tady o tom jednou psal. Z dubnového putování po třech rakouských vinařských regionech jsem si neodnesl pouze dojmy ze skvělých vín, ale také zážitky, které jsou v podstatě nepřenosné. Vyplývají z navštívených míst a z okamžiků, které jsem na nich prožil. Jasně, za vším je možné primárně hledat víno, taky bych se tam jinak bez tohoto cíle ani nedostal, ale vůně a chuť stovek vzorků časem splyne do jedné univerzální vinné paměti, jen vzpomínky ty zůstanou.

Mirek nám při plánování ochutnávek v rámci letošního Wein Früling podsouval především jeho oblíbený Kamptal, kde v blízkosti dlouhodobě žije, však jsme vinařstvím na levém břehu řeky taky věnovali celou sobotu. Na protější břeh Dunaje, jinak taky řečeno, na větší část Kremstalu a Traisental došlo až v neděli. Ještě že jsem nebyl svázán s povinnostmi řidiče a mohl si užívat, co se dalo… Proto jsem si odevšad něco odnesl, ve všech vinařstvích jsem si našel něco, co mě tam zaujalo. Teď tedy z hlavy vylovím pár dojmů z Kremstalu.


Čím se Kremstal odlišuje od ostatních vinařských regionů?  Berte to jako sdělení poučeného lajka, o detailnější výklad požádejte raději odborníka. Systém chráněných oblastí původu DAC se na Kremstal vztahuje od roku 2008. Typickým znakem chladného klimatu ovlivňující pěstování révy podél Dunaje je, že se zde střídají teplé panonské proudy vzduchu z východu s chladnými západními větry, dochází tak ke střídání teplých dnů a chladných nocí, což ponechává révě její aromatiku. 

Půdu tu jednak na západě regionu směrem k Wachau tvoří zvětralé horniny vhodné především pro Riesling, na východě spíše kamenité spraše, na jihu k Dunaji pak křemenitý a vápenitý štěrk, což je vhodné pro oblíbený Veltlín, případně rovněž pro bílé burgundské odrůdy. Co se odrůd v Kremstalu týká, Veltlínské zelené zde pěstují na zhruba dvou třetinách celkové plochy vinic, kolem 15% plochy pak zabírá Ryzlink rýnský a zhruba na stejném rozsahu se pak pěstují všechny ostatní odrůdy hroznů.

A teď ke slibovaným zážitkům. Nezapomenu na přívoz přes Dunaj, kterým jsme se dostali v rámci putování po Kremstalu z jednoho břehu Dunaje na druhý. Chcete-li ještě větší detail, tak jsme se nechali převést z Weissenkirchenu ve Wachau do vinařských obcí v Kremstalu, kde jsme hned na úvod navštívili tři hodně zajímavá vinařství ve vesnici Furth-Palt. Tak sem s tím, jako první jsem si oprášil poznámky z Wiengut Müller-Grossmann.

Vešli jsme venkovskou branou na typický vinařský dvůr, kde byly připraveny rautové stolky k ochutnávání vín,  pro případné odpadlíky pak zahradní lehátka. Charakteristické pro celé otevřené sklepy bylo, že vinařství měla připravena vždy čisté sklínky, zkrátka ochutnáte a po koštu odložíte. V degustační místnosti byl připraven dlouhý stůl s vystavenými vzorky. Návštěvník si vybere, o které víno má zájem, a nechá si nalít do sklenice. To bych nebyl já, který chce vždy ochutnat všechno, ohodnotit a pak vynést neúprosný soud. Nejlepším vínem je pro mě…

Za vinařstvím Müller-Grossmann do letošního roku stály dvě ženy. Po paní Helmě Müller-Grossmann, která letos na jaře zemřela, přebrala vinařství její dcera paní Marlies Hanke. A dělá to velmi dobře, alespoň co mohu ocenit na základě prezentovaných vín. Když viděla můj zájem o jednotlivé ochutnávané vzorky, taky se zajímala, co mi chutnalo nejvíce…

Vína v Kremstalu jsou zařazena do tříúrovňové pyramidy. Nejširší skupinu tvoří voňavá, snadno přístupná regionální vína DAC, druhá úroveň jsou Ortsweine z jasně definovaných apelací, na žebříčku nejvýše pak stojí Riedenweine, která před prodejem zrají delší dobu ve sklepě. Takže není divu, že právě vínům na vrcholu kremstalské pyramidy jsem věnoval mou pozornost.

Určitě bych si kdykoliv opět nalil Grüner Veltliner Ried z konkrétních tratí Silberbichl či Steinbühel. Obě vína z ročníku 2021 byla kouzelně aromatická, ve vůni žluté ovoce, jemné tóny manga, v chuti šťavnaté, elegantní, jemně kořenité, v závěru bílé pecky. Možná bych nepohrdl ani jedním Ortsweine a sice Grüner Veltliner Furth 2022. Bylo hodně osobité, což mu dalo zrání na kvasnicích a v nerezových tancích. Jasně zelenožlutá barva, ovocné tóny, jemná kořenitá textura na patře, velmi šťavnaté víno s dobrou délkou, pikantní závěr.

Zajímává vás, co jsem vinařce pochválil? Co mi u ní chutnalo nejvíce? Naprosto nečekaně mi padlo do chuti Chardonnay Ried Höhlgraben, ročník 2022. Právě na uvedené vinici se odrůdě Chardonnay velice daří, zrání proběhlo opět v nerezu a metodou sur lie. Typická odrůdovost tvořená tóny zralého a přitom svěžího tropického ovoce, mango, ananas, květinové aroma, jemná vanilka, vyvážená kyselinka, strukturovaný plný závěr. 

Popis jsem tu dal spíš pro úplnost, abych si to za čas mohl připomenout. Zmíním se, co jsem na otázku odpověděl šarmantní paní Marlies. Lámanou angličtinou jsem jí popsal mé dojmy. Víte, vaše Chardonnay je pro mě přesně takové víno, při kterém bych chtěl tančit. Nohy si samy říkají o to, aby spustila muzika, rády by si při rychlých tónech zaskotačily. A možná bych si při tom i rád něco veselého zazpíval. Zkrátka výtečné roztančené Chardonnay…

Rodan


3 komentáře:

  1. Pěkný popis pro milovníka vína výjimečné události. Těším se na pokračování po návštěvě Winefruhlingu 2024!

    OdpovědětVymazat
  2. Krásná dolnorakouská vína, milí vinaři ve svých heurigen, fajn parta přátel to vše umocňuje zážitky, které jsem měl šanci letos prožít. Pokud se vyskytne příležitost si to příští rok zopakovat, tak už se předem hlásím... Rodan

    OdpovědětVymazat
  3. Rodane, moc pěkně i odborně shrnuto. Doufám, že příští rok máš termín poslední dubnový víkend rezervován. Je třeba navštívit i zbylých ca. 200 vinařství.

    OdpovědětVymazat