Pravidelní čtenáři

neděle 14. dubna 2024

Víkend nejen v Táboře

Ochutnávám, degustuji, popíjím, bavím se… To všechno, co mi ve světě vína přijde důležité, chci uvést hned zkraje.  Prakticky každý den si nalévám víno do skleničky, ať už doma, nebo venku s někým, kdo má víno rád minimálně stejně, jako ho miluji já. Takže asi tolik pro ty, co si snad myslí, že nemám o čem psát. Je to všechno o dost složitější. Nepřestávám hledat ta nejlepší vína na světě, jen se mi nedostává času o tom psát. Takže alespoň teď ťukám na web pár nedělních řádek.

Konečně jsem se v týdnu přiznal ze svých podnikatelských úspěchů a odeslal daňové přiznání. Ulevilo se mi, vydělal jsem toho tak akorát, že mě to roční zúčtování nezruinovalo. Lehce rozradostněn jsem pak cestou od klienta vlezl do Billy a podlehl jsem tam klasické supermarketovce z Languedocu. Kupuji si ono víno pokaždé, když jeho cena klesne v akci na 50%. Co že to bylo? Merlot od Mazeta, Pays D’OC, víno chráněného zeměpisného označení.


Pro mě to bývá naprosto pohodové odrůdové víno, s intenzivní červenou až fialovou barvou. Ve vůni čerstvé červené bobulové ovoce, hodně jemná, sametová chuť s kořenitými tóny. Trochu mi to tentokrát přišlo, že tam toho bylo od všeho trochu navíc. Ovocné tóny byly až marmeládové, po napití jsem tam postrádal kyselinku, možná i těch cukrů bylo o fous víc. Normálně bych takto nezabrblal, ale narazil jsem v poslední době na podobná vína vícekrát. Takže už bych rád opět ochutnal něco, abych mohl zvolat, to se to povedlo…

V sobotu mě rodinka vytáhla na výlet. Oteplilo se, takže konečně to stojí opět za poznávání nových atraktivních míst. Chtěl jsem Daně s Týnou ukázat Tábor, kde jsem v loňském listopadu strávil pár konferenčních dnů. Moc se nám tam opět líbilo, jenže smůla. Na Žižkově náměstí a v jeho blízkém okolí se konala akce v rámci Táborského festivalu vína. Víte, co to je, když jste někam přijeli autem a musíte za hodinu zase odjet? Jen koukáte a závidíte. Dvanáct moravských vinařů rozmístěných ve „sklepích“ městských budov či restauračních zařízení, 70 vzorků, které můžete za vložné i opakovaně přechutnat, pokud si nejste jistí. 

Moc jsem jim to tentokrát záviděl, vinařství byla moc atraktivní, už jsem se viděl, jak se tam se skleničkou procházím a příjemně se bavím. Alespoň do Coffee & Coctail baru Obývák, kde jsem loni s kolegy zapíjel narození Matěje jsem nakoukl. Koštovali tam vzorečky vín z Mikrosvínu, uff, jak rád bych se přidal. Tak jsem si to teda musel nechat až navečer domů. Alespoň mě to přimělo netoulat se po světě, ale vybrat něco od nás z Moravy.

Z mé chladničky jsem vytáhl lahvinku z čejkovického Vinařství Pastorek. Znám Pavla Pastorka jako dlouholetého předsedu vinařského družstva Templářských sklepů Čejkovice, co se po odchodu po penze věnuje vlastním vinicím. Osobně se s ním řadu let setkává můj syn, který mi od něho přivezl na letošní vánoční svátky právě zmíněnou lahev.

Že jsem se dosud nezmínil? Ryzlink rýnský v pozdním sběru, ročník 2022, viniční trať Odměry. Docela zajímavá je technologie výroby tohoto vína. Po ručním sběru následovala 48 hodinová studená macerace. Po vylisování a fermentaci leželo víno několik měsíců na jemných kalech, čímž zrálo s využitím metody „sur-lie“. Těšil jsem, čím mě víno překvapí.

Polosuchý rýňák měl atraktivní vůni sušených meruněk a lipového květu, určitě zarámovaná do špetky hořčinek. V chuti charakteristická ovocnost, snad navíc s trochou citrusů, kyselinkou a lehkou mineralitou. Tím, že jsem se v poslední době potkával především s německými rýňáky, musím popravdě konstatovat, že moravské rýnské Ryzlinky jsou přece jen o něčem jiném. Takové snazší na pochopení, přesto pitelné.

Nahrává mi to na závěrečnou smeč. Už druhým dílem se v sobotním programu České televize prezentoval cestopisem Vinorodé břehy Rýna moderátor mého mládí Honza Vala. Zatím mapuje spíš historické souvislosti pěstování rýňáků u Rýna a Mosely, ale věřím, že mi to v dalších pokračováních přinese spoustu tipů, jaká německá vína bych neměl minout. Až se k některému z doporučovaných vín dostanu, určitě dám vědět.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat