Pravidelní čtenáři

pátek 29. března 2024

Himmelwerk

Nebeské dílo… Je tomu už skoro rok, co jsem se s přáteli procházel po dolnorakouských vinicích. Mohl bych zde v textech průběžně zaznamenávat zážitky jenom z těch pár dní strávených v Kamptalu, Kremstalu a Treisentalu a stačilo by to. Já však neustále podléhám dalším a dalším pokušením, o kterých se snažím něco napsat. A pochopitelně a nejčastěji mám ve sklenkách hlavně vína z Čech, Moravy a Slovenska. Přesto, pokud chci zavzpomínat na nebeská vína, doluji ze zásob lahve z loňského Weinfrülingu.  

Už jsem se tu jednou rozepsal o sklepní uličce Heiligenstein s otevřenými heurigen, co se nachází uprostřed vinohradů vysoko ve stráni nad vinařskou obcí Zöbing. Jen jsem se ještě nepustil do popisu ochutnávek. Zážitkem bylo již první zastavení na terase s nádherným výhledem do údolí, kde u kulatého altánu s pultem nabízelo své vzorky hned několik drobných vinařů. Bylo fajn, že mezi nimi bylo i pár potomků prarodičů pocházejících z našich končin, tak se tu i tam dalo mluvit česky. Byla to smršť různých koštů, vybavuji si s odstupem jen jedno fajn víno z Weingut Wandl, jak jinak, šlo o barikovaný Zweigelt.


Za dalšími víny jsme již museli dovnitř do heurigen. Docela to vyšlo, dokonce venku v tu chvíli sprchlo, tak ochutnávka u roztopených kamen přišla docela vhod. Z poznámek tedy vytahuji alespoň zmínku, že jsme navštívili sklep vinařství Frei, které se orientovalo na bílá líbivá aromatická vína, vybavuji si od nich Riesling, Muscat Ottonel nebo Frühroten Veltliner. Návštěvy jsme zakončili na konci uličky ve vinařství Retzl, kde mi to přišlo hodně profesionální, ale bohužel také sterilní, jak prostředím, tak obsluhou. Nejzajímavější však pro mě byl zhruba uprostřed sklep vinařství bratrů Baumgartnerových.

Nedávno jsem vytáhl od nich jednu jejich lahev, červené Cuvée Reserve. Udělalo mi velkou radost, tak se trochu pokusím na jejich heurigen rozpomenout. V podstatě rodinné Weingut Baumgartner, označující svá vína dovětkem Baumhausweine, není žádné velké vinařství, mají přes 20 hektarů vinic poblíž Gobelsburgu a Zöbingu. Bílé odrůdy zde porážejí modré v poměru 4:1. Právě jižně orientované vinohrady na prosluněné stráni pod Heiligenstein jsou pro svůj terroir považovány za jedny z nejlepších pro pěstování Rieslingu v Evropě.

O vinařství se starají dva třicátníci, bratři Bernd a Karl. Nabídka jejich vín k ochutnání byla velmi pestrá. Stáli jsme u těžkého dřevěného stolu, na kterém byla vyrovnána přehlídka koštovaných lahví. Většina vín byla z bílých hroznů, charakteristických pro tento vinařský region. Grüner Veltliner, Riesling, Sauvignon Blanc, Müller Thurgau. V nabídce byly různé šarže, teprve s odstupem jsem tomu přišel na kloub, že se jedná o různou kvalitativní úroveň jakostních vín.

Rakouští vinaři vymezují svá vína ve třech skupinách. Jako stolní víno, jako zemské víno a jako víno s chráněným zeměpisným označením čili jakostní víno, chcete-li Qualitätsweine, a to v členění na generické nebo specifické, často se zkratkou DAC. Ve vinařství Baumgartner si jakostku rozčlenili do třístupňové pyramidy chutí a k ní přidali ještě jednu úroveň top vín.


Do prvního stupně se řadí vína svěží ovocná, zejména jde o lehká aromatická vína, co stojí za to vypít do 3 let od sklizně. Ve druhém stupni lze nalézt vína kořenitá a středně intenzivní odrůdově charakteristická, s archivací 2 až 5 let. Ve třetím stupni pak jsou vína plně aromatická, silná s výrazným charakterem k uchování přes 5 let. Zajímavostí je, že tyto tři úrovně nejsou na etiketě speciálně uvedeny, liší se pouze obrázkem, na kterém je příslušný počet na stromech umístěných domů. Už chápete proč Baumhausweine? 

Pokud chcete ještě něco speciálnějšího, hledejte na etiketě dům na stromě vytržený z půdy a vznášející se v oblacích. Ano, správně. Jde o nebeské dílo, což je označení pro top víno s archivací delší než 5 let. Vybíral jsem si u nich víno podle chuti, a právě po nebeském víně jsem sáhl. Přivezl jsem si k přechutnání červené Cuvée Reserve, suché víno z ročníku 2020. Kupodivu jsem v něm už neobjevil typický Zweigelt, co se přimíchával v předchozích ročnících, cuvée je tentokrát namícháno z odrůd Svatovařinecké, Merlot a Cabernet Sauvignon. Dá se říct takový Bordeaux style zasazený do střední Evropy.

Tmavá rubínová barva, jemné tóny čokolády, zralých třešní a višní. Pevné tělo, dlouhá dochuť, co svádí k dalšímu napití. Zkrátka víno pro strávení příjemného večera. Jak říkají sami vinaři: „Vzrušující víno s velkou elegancí“.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat