Pravidelní čtenáři

pondělí 30. května 2022

Jedna z otevřených pražských vinic

Málem jsem to prošvihl… Informace o zpřístupněných vinicích na území hlavního města o tomto víkendu se ke mně nedostala. Kdybych tak neměl v neděli náhodou puštěné rádio, tak bych celé odpoledne jen seděl doma a dokončoval přípravu na audit. No stejně žádná sláva, ale aspoň na Grébovku jsem dokázal dorazit.

Jednotlivé vinařské obce na jižní Moravě pořádají své otevřené sklepy, stovky či tisíce milovníků vína ochutnávají v malebném prostředí vzorky vín místních vinařů. Praha do tohoto modelu jaksi nezapadá. Žádné vinařské uličky zde nemáme, nějaké sklepy by se tu možná našly, ale jen v případě těch největších výrobců v Troji nebo na Grébovce. Tak byla zvolena jakási náhradní varianta. Každý, kdo měl zájem, mohl obejít vytipované obecní či soukromé vinice, včetně těch normálně nepřístupných, a někde byla možnost i ochutnat zdejší vína.

Nebudu se více rozepisovat o tom, co bych rád viděl, kdybych si to lépe pohlídal. To možná stihnu napřesrok, nebo si to vynahradím při jiných příležitostech, například v rámci trojského vinobraní. Takže se jen krátce zmíním, co jsem stihnul… O vinici patřící městské části Praha 2 jsem tu již párkrát psal. Rád se vydávám na různé kulturní a zábavné akce do Havlíčkových sadů a když to jen trochu jde, tak se stavím na skleničku u Pavla Bulánka, který se o vinice a výrobu vína z Grébovky stará.


První, co mě překvapilo, byla na první pohled patrná obměna vinné révy v části vinice. Jak jsem se posléze dozvěděl, vinař se rozhodl nahradit odrůdu Dornfelder, které se tu moc nedařilo při vedení na svislý kordon. Do budoucna se můžeme těšit na Cabernet Cortis, což je stále poměrně mladá PIWI odrůda. Kdo si pamatuje z mých textů, jde o křížence původního Cabernet Sauvignonu se Solarisem. Díky tomu si uchovává kabernetové tělo, dozrává do vyšších cukrů a hlavně je tato odrůda ranější, což je do našich podmínek vhodnější. 

Doslechl jsem se, že vinařství uvažuje ještě o jedná změně, chystají se dosadit další novou odrůdu, tentokrát z Rakouska. Vyhlédli si odtud Dounauriesling, opět PIWI odrůdu, křížence Ryzlinku rýnského a Seyve Villard (Rulandské šedé a Chrupka bílá). Vyznačuje se jednak větší odolností proti houbovým chorobám, jednak má i sympatický chuťový projev po citrusovém ovoci, mirabelkách, zelených jablcích či kiwi. Na závěr má delší minerálně ovocnou dochuť. Na to si však ještě musíme na Grébovce počkat.

Ve sklepě mě v rámci zmiňované akce čekaly jen tři vzorky, dvě bílá vína a jedno červené. Možné se to zdá málo, ale ostatní vína z dalších odrůd ještě ležela v nerez tancích za sklem vinného sklepa. Pro návštěvníky je běžně otevřen každé páteční odpoledne, kdy je možnost postupně přechutnávat celý sortiment vinařství.

Začal jsem suchým Muscarisem. Zatím jsem se s touto odrůdou setkal pouze výjimečně, mou vinnou paměť dominantně překrývá MOPR. Tentokrát jde o křížence muškátové odrůdy se Solarisem. Já se voňavkám nebráním, zde muškátové tóny nijak zvlášť nevyčnívaly, pilo se to velmi pěkně.

Dalším vzorkem byl Souvignier gris. Jde o bílou PIWI odrůdu, křížence odrůd Cabernet Sauvignon a Bronner. Určitě v něm lze nalézt sauvignonovské tóny, je svěží s jemnou kyselinkou, v chuti tóny zeleného jablka, citrusů a broskví. Oproti předchozímu vzorku však bylo méně aromatické s vyšší hořčinkou. Mezi přítomnými návštěvníky sklepa sklidilo hodně obdivu.

Třetím vzorkem bylo cuvée Cabernet Cortisu a Pinot Noir, kde rulandy bylo jen něco kolem 15 procent. Překvapivě jsem nenašel ve víně charakteristická třísla Cortisu, naopak jsem měl plnou pusu marmeládových tónů, čímž se víno krásně pilo. Pro mě vítězný vzorek, který jsem si ještě několikrát zopakoval. Jak jsem se dozvěděl, letos jde o jediné produkované červené, takže sem ještě několikrát na košt rád zajdu. A příští týden by ho měla doprovodit místní milerka. Potkáme se tu?

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat