Pravidelní čtenáři

úterý 31. ledna 2023

Barossa ve slevě

Díky vánočním nákupům v obchodech Marks & Spencer jsem obdržel slevové kupóny. Znáte to, máte slevu, když nakoupíte za víc než… Takže jeden jsem vypustil okamžitě, nezlevněné oblečení za více než 1000,- Kč pořizovat jen tak pro mírnou slevu za kupón nemusím, ale druhá nabídka mě zaujala. Dvě stovky na potraviny včetně vína, a dokonce uznávali i slevové akce.

Druhým impulsem byl včerejší email, že právě zlevnili pár lahví z nabídky určené speciálně pro obchody M&S. Když to dáte dohromady, navíc k tomu vánoční sleva vyprší koncem ledna, tak se není čemu divit, že jsem nezaváhal a na poslední chvíli vyrazil udělat dobrý kauf. A to jsem ještě ani netušil, že mě v obchodě nalákají na množstevní slevu…

Zajímavostí u M&S je, že nabídka vín je docela přehledná. Uznávané vinařské regiony, jasná odrůdová skladba, několik cenových úrovní podle poptávky po kvalitě a vyhlášeném terroir. Přesto většinou neoriginální viněty nahrazené těmi od M&S vyžadují opatrně nabídku několikrát obejít. Jsem obvykle smířený i s rizikem ležáků pod šroubovacími uzávěry, ale zas na druhou stranu, tato vína se díky cenové politice rychle na regálech točí a ani zestárnout nestačí.


Užitečným pomocníkem mi včera bylo opět Vivino. Od nového roku v aplikaci nastaly drobné změny, automatické skenování vinět mi udělalo radost, už se při pátrání po dobrých vínech nezdržuji. Stanovil jsem si tedy cíl, abych dostal do košíku lahve, které neklesnou v hodnocení pod 3,8. Kdo si říká, že nejsem náročný, toho hnedka vyvedu z omylu, moc takových vín na regálech M&S zase nenajdete.

Mezi vybraná vína jsem zařadil i zajímavý Merlot z Austrálie pd obchodním názvem Barossa. Sice v hodnocení byl právě na mé spodní hranici, ale v jednotlivých hodnoceních v aplikaci se většinou pohyboval mezi 4,0 až 5,0. Srazilo ho pár nižších známek od konzumentů, pro které není ovocná chuť s minimálním tříslem a dubovým nádechem u červených vín právě tím, co tam hledají.

Osmdesátikorunová sleva stáhla cenu vína pod magickou hranici dvou stovek, takže se z něho stalo typické víno k večernímu televiznímu seriálu. A radost udělalo. Ve vůni po peckovinách a lesních plodech, v chuti bohaté, výrazné a hladké s příchutí zralých bobulí a již zmíněné vanilky.

Název tohoto Merlotu je odvozen od historickém vinařského regionu Barossa v jižní Austrálii, asi hodinu jízdy severovýchodně od Adelaide. Vyznačuje se zvlněnými kopci a údolími a je pokrytý mozaikou vinic. V údolí Barossa jsou chladné, vlhké zimy a teplá a suchá léta s dostatečným množstvím slunečního svitu. 

Údolí Barossa je jednou z nejhistoričtějších a nejslavnějších vinařských oblastí. Historie pěstování vína zde sahá až do roku 1842, kdy sem přišli britští osadníci následovaní pruskými a slezskými luterány, kteří dali regionu výrazně německou příchuť.

Od šedesátých let 20. století získalo údolí Barossa v Austrálii silnou reputaci. Australané do té doby pili hlavně fortifikovaná vína, čemuž se vína z údolí Barossa přizpůsobila. Teprve od sedmdesátých let se pomalu začala prosazovat tichá vína. Na přelomu tisíciletí pak nastala pro místní vína zlatá éra a stala se jedněmi z nejvyhledávanějších na světě. 

Za povšimnutí stojí, že se v údolí Barossa nacházejí některé z nejstarších vinic na světě, zejména pro odrůdy Shiraz a Grenache. Vydaná „Charta staré révy Barossa“ pak pomáhá tyto vzácné staré vinice zachovat a chránit. Traduje se zde slogan: „Vinice jsou staré, protože jsou dobré, nejsou dobré, protože jsou staré.“

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat