Pravidelní čtenáři

čtvrtek 6. dubna 2023

Zelený čtvrtek

Na toto označení pátého dne po květné neděli jsem si už v mých letech přivykl. Ale proč vlastně zelený čtvrtek? Křesťané si v tento den připomínají poslední večeři Ježíše Krista s dvanácti učedníky. Německy se tak označoval čtvrtek jako lkavý neboli přídomek „grein“, což se časem zkomolilo na „grün“. A máte to…

Letos jsem právě při příležitosti zeleného čtvrtku podlehl marketingovému lákadlu pivního průmyslu a neodpustil jsem si ochutnávku zeleného piva. Sešli jsme se totiž po půl roce se spolužáky z vysoké školy v karlínské prvorepublikové hospůdce U tunelu. A měli ho tam. Zeleného krále z vratislavického pivovaru Konrad… Už jste někdy pili zelené pivo?

Ochutnal jsem v podstatě světlou dvanáctku s přídavkem přírodních látek z mladého zeleného ječmene, aby pivo dostalo zelenou barvu. Pivovar ho vaří příležitostně právě v období Velikonoc, lahvuje se však omezeně, větší šance je narazit na něho točeného ze sudů. Vůně piva v půllitru byla slabá, připomínala trochu zelenou papriku či okurku, nebo spíš kopřivy. Kupodivu však bylo pitelné, jen postupně s rostoucí teplotou ztrácelo tělo a přibývaly trpké tóny. Jak to tu zpravidla píšu při ochutnávkách vín. Není to pivo na celý večer, ochutnat jeden kriegel a jít dál… 


Odpoledne s přáteli teprve začalo a já už mám jasno, zeleného Konrada pít nebudu. Čím pokračovat? Jsme v hospodě, měl bych ještě chvíli u piva vydržet… Dalo se zde vybírat ještě z další nabídky Vratislavického akciového pivovaru, dále pak únětické pivo, Red IPA, naštěstí taky Pilsner Urquell… Experimentů dnes bylo dost.

S přibývajícím časem jsem si začal pohrávat s myšlenkou přejít na víno. A byla na světě otázka. S jakým vínem párovat Zeleného krále? Pár promile alkoholu v krvi trochu stírá nároky, ochutnám tedy místní rozlévané červené a uvidí se. Kupodivu se i ten moravský Merlot z Bag in Boxu dal pít. 

Následující den jsem se doma k Merlotu vrátil. Sáhl jsem do archivu, a to rovněž pro Merlot z Moravy, ale tentokrát s jasnou identifikací. Vinařství Milan Sůkal z Nového Poddvorova, výběr z hroznů, viniční trať Podkovné, ročník 2018. Víno zrálo dvanáct měsíců na dubových barikových sudech, což ještě víc podtrhlo typické odrůdové tóny a doplnilo je o vanilku a křehké třísloviny.

Merlot měl nádherně rubínovou barvu, ve vůni se daly poznat zralé švestky, třešně, ale třeba i tabák a čokoládu. Chuť vína byla hodně elegantní, nádherně harmonická a s delší až marmeládovou dochutí. Mohu tak vrátit protiúder. Právě toto víno se dá pít celý večer… Jsem rád, že jsem v mém životě narazil na vinaře v Novém Poddvorově, potkal se i s rodinou Sůkalových a jejich krásnými víny.

Mimochodem, minulý týden byly vyhlášeny poddvorovské otevřené sklepy, opět třetí víkend v červnu, nelenil jsem a mám lístek číslo osm. Potkáme se tam?

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat