Pravidelní čtenáři

středa 11. října 2023

Maison Louis Jadot

Na letošní galadegustaci pořádanou společností Kupmeto jsem měl ohromné štěstí na zástupce vinařství. Většinou šlo o markeťáky, kteří to opravdu uměli, propagovali svá vína způsobem, že se nedalo odolat. Teda alespoň na místě ochutnávky v krásném sále Novoměstské radnice, do sklenky jsem tam dostal vzorky desítek parádních vín. K tomu jsem navíc zažil zajímavá povídání o vinicích, způsobu výroby jednotlivých vín a pochopitelně o nabízených vínech.

Po čase jsem po zásluze opět podlehl kouzlu burgundských vín z vinařství Maison Louis Jadot. V počátcích mého objevování těch nejlepších Pinot Noir jsem lahve od nich tu a tam kupoval v Makru, nebyly nikdy právě nejlevnější, ale stály za to. Pak se svět vína přede mnou rozevřel naplno, měl jsem možnost ochutnat Rulandy i odjinud, pak se k tomu přidala jiná božská červená a k vínům od Jadota jsem se dostával spíše náhodně při nějakých výjimečných příležitostech.

U stánku s víny Maison Louis Jadot jsem spatřil důvěrně známou vinětu a hnedle jsem pookřál. To musím opět přechutnat… Totiž, možná někdo neví, tak mu musím pomoci. Na všech lahvích je žlutá etiketa se zobrazením kamenné busty usměvavého boha Baccha. K tomu se ještě přidává označení kontrolovaného původu hroznů – Appellation d'Origine Contrôlée z více jak 220 hektarú vinic rozmístěných po celé ploše Burgundska od Côte d´Or přes Mâconnais až na jih k Beaujolais. Nelze se nezmínit, že velká část z nich jsou v kategorii Premier cru a Grand cru.


Vína mi nalévala sympatická zástupkyně vinařství, která byla tak přesvědčivá, že nešlo jinak než nabízeným vínům podlehnout. Vzhledem k množství vzorků jsem však drobet nabídku reguloval pochopitelným způsobem. Nešel jsem do bílých vín a z červených jsem upřednostnil jen od ní doporučená vína, aniž bych nějak zvlášť preferoval Pinot Noir před Gamay.

Ochutnávku jsem začal základním vínem Coteaux Bourguignons rouge z ročníku 2017. V tomto víně vinařství propojilo oba své vinařské regiony Beaujolais a Burgundsko. Beaujolais mu dodalo odrůdu Gamay, ve víně kolem 60%, pěstovanou na žulovém podloží. Burgundsko zase tradiční Pinot Noir, ve víně kolem 40%, pěstovaném na jílovito-vápencovém podloží. Výsledné cuvéečko mě překvapilo krásnou pitelností, mělo plné harmonické tělo, současně pak bylo jemné a odrůdově příjemně aromatické. 

Druhým ochutnávaným vínem byl Morgon, ročník 2015, nabízený pod Chateau des Jacques z Beaujolais, které bylo vysoce hodnoceno od Wine and Spirit. Osvětově zde musím představit Morgon jako jedno z deseti cru v Beaujolais, možná právě to nejznámější, protože vína odtud jsou vyhlášena svou plností a komplexností. Víno prošlo fermentací v dřevěném sudu, včetně jednoho roku v bariku, mix nových a jednoročních sudů. Víno mělo temně červenou barvu, ve vůni tmavé zahradní ovoce. Vínu moc slušely zakulacené třísloviny a dlouhá dochuť. Parádní víno…

Na závěr jsem si nechal nalít Marsannay Clos du Roy, ročník 2015. V katalogu bylo poslední a jak jinak, díky tomu se pohybovalo cenově o patro výš. Vinařská obec Marsannay je mezi milovníky burgundských vín známá pro svá výjimečná červená vína odrůdy Pinot Noir. Toho je dosahováno díky dobře propustným písčitým a jílovitým půdám, na kterých vznikají elegantní vína. 

Okouzlila mě vůně a chuť malin, švestek a lesních plodů, následovaly tóny dřevěného kouře, tabákových listů a koření díky dubovým sudům. Ve víně byla patrná rafinovaná struktura s elegantními tříslovinami, hedvábně hladkou strukturou a bohatým ovocem v prodlouženém závěru. Úžasný zážitek prožitý na stánku vinařství Maison Louis Jadot.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat