Pravidelní čtenáři

sobota 30. prosince 2023

Bilancování na přelomu roku

Tak nám končí další rok, v tomto tisíciletí již dvacátý třetí. No to je trochu zavádějící konstatování, měl bych se spíše držet něčeho, co má spojitost s naším blogem Koštýřoviny. Mohu se pochlubil, že zde zveřejňuji texty již čtyři roky a snad to ještě nějaký ten čas vydržím. Poté, co mě v tom nechal Jarda samotného, je to větší hoňka, ale snad tu a tam vás má zamyšlení potěší.

Pozoruji, že jsem v prosincových týdnech trochu zvolnil. Pokud mám uvést proč, určitě to nebylo tím, že bych nenarazil na dobrá vína, o kterých stojí za to psát. Může za to nemilosrdný věk a stále ještě mé usilovné pracovní nasazení. Před Štědrým dnem jsem byl nucen navíc ještě víc zrychlit, poslední týden jsem končil jednu zakázku za druhou, nikoho jsem nechtěl zklamat, ale stejně jsem to úplně na sto procent všechno nestihl… 

Budu se snažit pracovně zvolnit, abych měl více volného času, klienty jsem na to začal připravovat. Jsem rozhodnutý si vydělat právě jen tolik, abych dokázal s rodinou spokojeně žít a k tomu si plnit mé sny související se zálibou v krásných vínech. Slibuji, že alespoň jednou týdně o sobě dám vědět. Příležitosti se určitě najdou a pokud stojíte o inspiraci, tak ji zde poskytnu.


Tak a teď k tomu uplynulému roku. Položím si pár otázek a pokusím se na ně odpovědět. Ta první je samozřejmá. Jaký byl můj nejzajímavější moment při mém objevování vín? Rozhodně to byla šance navštívit dvoudenní vinařskou akci Wein Frühling konanou na přelomu dubna a května 2023 ve třech významných rakouských oblastech Kamptalu, Kremstalu a Traisentalu. 

Desítky vzorečků vín zejména odrůd Grüner Veltliner a Riesling od mnoha vinařů v různých vinařských obcích mě přímo uchvátily. Možná máme na Moravě taky dobrá vína, ale zde to byl opravdu neskutečný zážitek. Něco jsem tu o tom již psal a snad se ještě ke vzpomínkám vrátím. 

Druhá otázka mě vede k poznávání lokálních vín. Jaká akce s českými a moravskými vinaři mě nejvíce zaujala? Nechtěl bych nikomu ublížit. V podstatě tady o tom píšu pravidelně mé texty. Otevřené sklepy v Novém Poddvorově, letňanský Wine Prague, vinobraní na Jiřáku, v Troji, na Grébovce, na Pražském hradě, v Botanické zahradě, svátek Svatomartinských vín… Všude jsem se potkával s vinaři a povídal si s nimi. Určitě bych se chtěl zmínit alespoň o jednom setkání, které mi utkvělo v paměti. 

U trojského zámku jsem v září navštívil stánek pražského vinařství Jobloňka Marka Vydry a Lenky Šmídové. Právě známá jachtařka se mi osobně věnovala a nechala mi přechutnat celou jejich produkci posledních let. Dovezeným klonům Ryzlinku rýnského a Ryzlinku rýnského červeného se na strmých stráních nad vltavským údolím neskutečně daří, v produkci vín je pak překvapivě doplňuje ještě odlišná odrůda Tramín červený.

Další víkend jsem se s paní Lenkou potkal znovu v Botanické zahradě. Kupodivu zážitek se během týdne nevytratil, spíše mi to pomohlo jít najisto a říkat si o ta nejlepší vína. U kostelíka svaté Kláry jsem navíc koštnul jejich vinný destilát Grappu. V Jabloňce ho vyrábí pálením kvasu z vinných slupek, zrníček a stopek po prvním vylisování rmutu. Pálenku pak školí 6 až 8 měsíců v dubovém sudu, čímž dostane dřevité aroma a zlatou barvu. Ač jsem milovník vína, na Grappu z Jabloňky bych si rychle přivykl.

Třetí otázka vede k objevování těch nejlepších vín. Jaké víno mi letos udělalo největší radost? Těch krásných vín bylo určitě dost. Ale musím se rozhodnout a jedno vytáhnout z klobouku. Nepomáhá to, tak po rozmyšlení vypálím raději hned dvě.

Přítel Richard mě uvedl do společnosti milovníků vína ve Vinném sklepě na Újezdě. Duší zdejších ochutnávek vín od Rhony je Ivan Tomek. Nechodil jsem mezi ně pravidelně, ale to, co jsem dostal do sklenky na ochutnávkách, to bylo někdy až neskutečné. Před vánočními svátky jsem zažil úžasnou degustaci 10 TOP červených vín ze třech oblastí Vacqueyras, Gigondas a Châteauneuf du Pape. Jedno lepší víno, než druhé… U mě to vyhrála Gigonda v nejvyšší řadě, Goutte Noire AOC Gigondas – Domaine Grand Bourjassot. Více než 65leté vinice rostou na jílovitých a křídových půdách orientovaných na jihozápad. Odrůdově jde o cuvée Grenache 50% a Syrah 50%, víno zraje v nových barikových sudech.   

O druhém fantastickém víně jsem tu již psal. Šlo o nabídku obchodníka „Slovenskevino.online“, konkrétně šlo o Cuvée Secret Reserva 2019 z rodinného vinařství Tajna Vineyards & Winery z nitranskej vinohradníckej oblasti. Víno je postavené rovnoměrně na třech špičkových odrůdách, které tvoří většinou tělo všech Bordeaux vín. Téměř stejným dílem se na něm podílejí Cabernet Franc, Cabernet Sauvignon a Merlot. Neskutečný zážitek z Wine Prague 2023, který jsem si ještě zopakoval při nedávné vánoční objednávce vín.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat