Pravidelní čtenáři

čtvrtek 4. ledna 2024

Dolnobojanovický Pinot blanc

Někdy se dostanu do situací, které bych předem nečekal. V prosinci jsme navštívili s Richardem ochutnávku vín pod názvem Špičky jižní Rhôny. Měli jsme tu příležitost potkat tři trojice vín vybraných z těch nejlepších červených vín z nejvýznamnějších oblastí na jižní Rhôně. Pro toho, kdo obdivuje místní cuvéečka GSM, to byl zážitek, na který bude dlouho vzpomínat. Musím co nejdříve oprášit poznámky a popsat to v samostatném textu.

Dnes se však chci zmínit o náhodě, právě spojené se zmiňovanou degustací. Sedělo nás u stolu pět obdivovatelů vín, kteří si měli o říct nejen o ochutnávaných francouzských, ale prakticky o jakýchkoliv vínech ze všech koutů světa. Řeč přišla i na Moravu a já se zmínil o mých návštěvách otevřených sklepů v Novém Poddvorově. Kolega, který seděl naproti mně,  ihned zareagoval. To znám, tam jsem byl letos taky. Nikdy jsme se před tím nepotkali, přiznám se, pokud jsme se v některém sklepě míjeli, nevzpomínám si.

Pak pokračoval. Suprové mi tam přišlo vinařství Antonína Blažka z Dolních Bojanovic… Toho moc dobře znám, zareagoval jsem. Dělali jsme spolu rozhovor na můj blog. Beru si od něho zvláště červená. Letos měl moc krásnou Frankovku ve výběru z hroznů…  

Spolustolovník se zamyslel. Mě tam zase nejvíc zaujalo jeho Rulandské bílé 2022 zařazené do VOC. S tak povedeným pinotem se na Slovácku málokdy potkáš… Souhlasil jsem. Tak to máme stejnou chuť, přivezl jsem si letos do Prahy taky několik jeho lahví ...


Poté, co jsem si na to vzpomněl doma, musel jsem se podívat do poznámek. Zmíněné víno dostalo ode mě čtyři hvězdičky, líbila se mi jemná vůně, kde se daly najít jak ovocné, tak květinové tóny. Speciálně jsem hledal chlebovou střídku a hrušky, víno však bylo tak harmonické, že to z něho nelezlo, každopádně kladně hodnotím plné tělo a delší závěr. 

Jednou už jsem se zde zmiňoval, že mezi ochutnávanými víny jsem k některým odrůdám dlouho hledal cestu. Je to asi pochopitelné, když s vínem začínáte. Stejně tak to mnozí mají s postupným snižováním zbytkového cukru, případně s ubíráním aromatického projevu. Neříkám, že si tu a tam i já nedám nasládlý kompotovaně angreštový Sauvignon, před kterým se jiní otřesou, ale chápu, že je to spíš výjimka, která do života milovníka vín prostě patří.

A právě toto platí i pro Rulandské bílé. Zvláště ta moravská vína, kterým toho bezcukernatého extraktu moc do vínku dáno nebylo, mě nikdy moc nepřitahovala. A když k tomu přidám naučený identifikační znak v podobě chlebové kůrky, tak to mě spíš odrazovalo. Když to řeknu na rovinu, tak při degustacích jsem Veltlínské zelené, Rulandské bílé či Sylvánské zelené odmítal a kochal se jinými vzorky. Časem se to změnilo, v současnosti jsou to všechno odrůdy, které si nechávám nalévat do sklenky mezi prvními a moc si přitom libuji.

V přehledu zpracovaném vinařstvím Vinselekt Michlovský se uvádí, že Pint blanc je starobylá moštová odrůda révy vinné, pocházející pravděpodobně z oblasti Burgundska a že se jedná o spontánní pupenovou mutaci odrůdy Pinot Gris. Jemné květinové neutrální vůně jsou typické pro mladá vína, u vyzrálého vína jsou pak patrné chlebnaté tóny. Chuť je plná, dlouhotrvající, bohatá na extraktivní látky, harmonická, elegantní. Ve vůni a chuti se dá najít mozaika tónů, například hrušky, broskev, červené ovoce, lískové oříšky, mandle, chlebovou kůrku, máslo, vanilku, jemnou kouřovou příchuť, citrusové plody a lipový květ. Takže pojďme to tam hledat…

Od zahraničních someliérů jsem zaslechl, že obliba Pinot Blanc ve světě stále vzrůstá. Pochopitelně objemově ho bude Chardonnay ještě dlouho válcovat, ale pro mnohé to je zajímavá alternativa, jak při výběru bílého vína právě nejrozšířenější odrůdu nahradit. Říká se, že je skvělou rovnováhou právě mezi neodmyslitelnou bohatostí Chardonnay a pronikavou přímočarostí jiné aromatické odrůdy Sauvignon Blanc. 

Stejně jako Chardonnay má Pinot Blanc schopnost nabídnout pestrou mozaiku různých ovocných vůní a chutí, záleží hodně na vinaři, co s vínem dokáže udělat. Někteří vinaři si hrají s aromatikou vína kvašením v nerezu, jiní ovlivňují zážitek v ústech zráním na sudech. 

Jedno z oblíbených vín Pinot blanc „Three Sticks“ z amerického západního pobřeží má v rodokmenu napsáno, že kvašení probíhá odděleně jak v akátových sudech, tak v nerezových tancích, a poté se zceluje. Dochází ke zvýšení svěžesti vína a jeho obohacení květinovými aspekty odrůdy. Další zajímavost pro objevování tohoto vína. Ptejte se, jak se vinař se školením vína popasoval. Bude to mít dopad na vůni a chuť vína…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat