Pravidelní čtenáři

neděle 28. ledna 2024

Tři krásné kousky z Bokovky

Málokdo z milovníků vína dosud neviděl film Bokovka. Znáte, ne? Dva dávní přátelé ve středním věku se vydají na pánskou jízdu týden před svatbou jednoho z nich. Na cestu za skvělými víny ve vinicích v Santa Ynez Valley... Kromě nekonečné války mezi Pinotem a Cabernetem se tam toho řeší mnohem víc, láska a přátelství, přetrvávající osamělost a sny o budoucnosti. Příhody jsou postaveny na velmi nesourodé dvojici, kdy jeden si chce na poslední chvíli užít svobody, druhý chce jen ochutnat dokonalost v lahvi. Sám jsem ten film viděl několikrát, pořídil jsem si dokonce i knižní vydání a poctivě to přelouskal.

Nechci nikomu nic podsouvat, ale úplně jiné přátele v Praze, a to filmaře, umělce a restauratéry dala v roce 2005 dohromady skvělá vína. Otevřeli si pro sebe, a vlastně i pro nás, vinárnu právě pod názvem Bokovka. Od počátku byla předurčena k tomu, aby vzniklo místo, kde se budou pít velká vína po malých sklenkách. A to myslím platí do dneška.

V současné době najdete Bokovku na jednom téměř zapomenutém pavlačovém dvorku v Dlouhé ulici. V létě zde celý dvorek bývá občas místem setkávání nadšenců pro dobrá vína, sám jsem se tu jednou sešel s Jardou při ochutnávce vín skupiny vinařů pod přátelským označením „Young Guns“.


Vytáhl jsem nedávno do Bokovky Martinu, když chtěla poznat místo, kde mají v Praze dobrá vína. Byl to jeden z prvních tipů, co mně prolétl hlavou při hledání, kam by stálo za to vyrazit. Jasně, že bych mohl z rukávu vysypat spoustu dalších vinoték a vinných barů, ale sám jsem zatoužil se po čase vrátit na místo, kde mi bylo fajn.

Ještě jednu věc jsem zatajil. Bokovka je v pražském prostředí tak známým pojmem, že nabízí vína pod svou etiketou. Přímo pod názvem Bokovka nabízí víno v Bordeaux style s kapičkou Pinot Noir navíc. Dělá to pro ně Petr Marcinčák z Novosedel, kterého vždy rád při jakékoliv příležitosti potkám, jeho vína mě nikdy nezklamala. No, tentokrát jsme měli smůlu. V nabídce momentálně nebylo, ale zato měli spoustu dalších špičkových vín, která nabízeli s přidaným označením na etiketě, jakože je Bokovka doporučuje. Opravdu stála za ochutnání.

První sklenka mě ohromila. Sourozence Sedlákovi z Velkých Bílovic znám řadu let, ochutnal jsem například jejich Velkou Červenou slípku… Tentokrát jsem si vybral Renomé Cuvée, ročník 2019, co vinařství Sedlák nabízí ve své limitované edici. Hrozny tří odrůd 50% Merlot, 30% Zweigeltrebe, 20% Frankovka ve výběru z hroznů byly zceleny v naprostém souladu, víno vynikalo výraznou ovocností, pevným tělem a dlouhým závěrem s patrnou chutí kávy. Čtrnáct měsíců zrání v nových barikových sudech mu vůbec nezměnilo charakter, naopak mu přidalo noblesu a zahladilo taniny. Pokud se k němu někdy dostanete, neváhejte.

Z vinařství Sedlák jsme ještě ochutnali jejich Merlot, ročník 2021. Opět to byla limitovaná edice, což značí, že toto víno dělají ve vinařství jen v dobrých ročnících. Víno bylo tmavé barvy s rubínovým nádechem. Výrazná odrůdová vůně s celou škálou červeného ovoce, kde zrání v barrique mu přidálo lehké tóny dubového dřeva a vanilky.

A to nejlepší přišlo nakonec. Frankovka… Věřili byste tomu, že mě uchvátí klasická středoevropská odrůda, která pro mnohé je synonymem průměrného nakyslého červeného vína? Tuto Frankovku, ročník 2019, pod označením „Jíl“ vyrobil Milan Nestarec z Velkých Bílovic. Sám o ní prohlašuje, že ji vyrobil v Blaufränkisch Milan Style, což neznám, ale patrně to mají v oblibě v Miláně. No a jak říká klasik Miláno, asi dobrej oddíl... Ale rozhodně podtrhnu další vinařovu větu. Tato Frankovka kombinuje přirozenost a chytlavost, je elegantní a vyvážená. 

Hrozny pocházejí z krásné jižně orientované vinice zvané Jung. Dvouhektarový pozemek v Moravském Žižkově s révou ve stáří kolem 35 let a poměrně nízkými výnosy. Způsob výroby je v podstatě naturální, co nejjemnější zacházení a několikaleté nerušené zrání ve sklepě. Poté minimální manipulace, aby víno získalo maximální genius loci. Sám vinař své víno nazývá normální. Mělo by vydržet řadu let a stále překvapovat.

Ano, mě překvapilo. Jsem rád, že jsme se v Bokovce potkali.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat