Pravidelní čtenáři

neděle 21. února 2021

Červenobílá sobota

Začnu postřehem, ke kterému mě přivedl nedělní televizní cestopisný pořad o vojvodinské metropoli Novi Sad. Na nedalekých jihovýchodně položených vinicích podél Dunaje se pěstuje odrůda, o které jsem doposud neslyšel. Jak je to u vás? Pili jste někdy Bermet, originální srbské dezertní víno?

Není divu, že jsem ho zatím nepil, populární bylo zejména v minulých stoletích na evropských královských dvorech. Značné množství si například nechávala dovážet pro svou potřebu Marie Terezie. Jako pochoutka se Bermet podával údajně i na Titaniku. Abych alespoň drobet poodkryl tajemství tohoto vína, charakterizuje ho výrazná aromatika, nádherná sladká chuť, i vysoká míra výsledného alkoholu dosahující 15 až 18 procent. 


Já o tomto víkendu vytáhl ze svého příručního archivu jiná dvě zajímavá vína. Jak červené z Burgundska, tak bílé z Moravy. Přeruším tedy prováděná mapování mé dlouhé cesty při objevování vín a na skok půjdu do současnosti. Však se k tomu vzpomínání brzo znovu vrátím.

Prvním příjemným překvapením bylo červené cuvée z Pinot Noir a Gamay z Coteaux Bourguignons AOC, ročník 2017, vinařství Louis Jadot. Pořídil jsem si celou krabici těchto vín před rokem za výhodnou cenu od karlovarského dovozce Kupmeto. Nejedná se sice o zážitek z některé z exkluzivních tratí Burgundska, ale každopádně jde o příjemné víno do skleniček na večerní ochutnávku, zvláště nyní v současné covidové době.

Co napsat o zmíněném producentovi? Patří v oblasti táhnoucí se od Chablis na severu po Beaujolais na jihu k nejdůležitějším negociantům. Zaměřuje se na široké portfolio od levnějších burgundských i beaujolaisských vín, až po exkluzivní Grand Cru vína z Côte de Beaune či Chablis, kde všude toto vinařství vlastní své vinice.

V ovocné chuti převládaly tmavé třešně, maliny a červený rybíz s jemnou kyselinkou a tóny elegantního dřeva. Příjemná byla i dochuť tohoto cuvée, kterou podtrhovaly hladké taniny.


Zvládli jsme přechutnat rovněž jedno fantastické bílé víno z vinařství Volařík. Jak jinak uvést Ryzlink vlašský z Perné, z trati Železná, ročník 2016, polosuché víno v pozdním sběru. Potkal jsem se s tímto vínem před dvěma roky na strahovské degustaci uskupení V8. Oba nás s Jardou okouzlilo, já jsem neváhal a objednal si ho do krabice, co mi vinařství následně poslalo. Nyní na něj došlo a musím konstatovat, stále pro mě představovalo neuvěřitelný zážitek v barvě, vůni i chuti.

Jasně pro spoustu vyhraněných milovníků vína může být 16 gramů zbytkového cukru už za hranou, ale díky 7 gramům kyselinky to dokázalo vytvořit velmi podmanivou botrytickou dochuť. Celkově mě překvapila mohutná minerálnost, až projevy kovových tónů. V tom ostatním bych se možná mohl s kýmkoliv přít, já v tom třeba našel přezrálé angrešty či sladká jablka, rozinky, luční kvítí pozdního léta, medové tóny…

Vína z vinařství Volařík někdy dokážou překvapit až tak, že před nimi pokleknete, jindy k nim celý večer hledáte cestu, sice nezklamou, ale zase nenadchnou. Vlašáček z Železné dostává ode mě pět hvězdiček, tentokrát hodně chutnalo…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat