Pravidelní čtenáři

neděle 14. února 2021

Světlo na konci tunelu?

Poslední minimálně dva týdny mám pocit, že jsem pořád o krok pozadu. Prostě nestíhám. Přispívá k tomu množství úkolů, které se na mě hrnou. To by bylo za normálních okolností dobře, nicméně na mě se bohužel hrnou úkoly často nesmyslné a související s bohužel pořád stavem nenormálním. Mám na mysli zejména uzavření škol. Homeoffice a online výuka v pětičlenné rodině a standardní velikosti bytu spolu prostě nejdou dohromady. Když už se konečně najde chvilka na setřídění dojmů, které mě v souvislosti s vínem napadají, najde se někdo, kdo mě předběhne.

První byla myšlenka o tom, že bych se podělil se svými dojmy z bedýnky z Beaujolais od pana Skleničky. Předběhl mě jak Skleničkův blog, tak koneckonců i Rodan, který o Gamay a vínech z Beaujolais napsal hezký článek. Vystihuje to přesně moje dojmy, takže se nechci opakovat. Vůbec jsem nevěděl, že existují Beaujolais Cru a že jich hned 10. Mohu potvrdit, že jsem z vín vinařství Chateau de Durette velmi mile překvapen. Zatím jsem ochutnal 3 lahve a všechny byly skvělé. Lehčí ovocný projev, pěkná struktura, tóny koření jako hřebíček nebo pepř, pěkně integrované třísloviny a nižší obsah alkoholu.



Druhé téma, které mě napadlo, byl Valentýn. Dostalo se ke mně několik nabídek na valentýnské bedýnky, že o tomto svátku vlastně ani nešlo zapřemýšlet. Sám za sebe mohu říci, že tento svátek neslavím, i když znám okolnosti, za jakých vznikl. Jsem o necelou generaci mladší než Rodan, takže MDŽ jsem zažil jen jako dítě, ale myšlenka myslím není špatná. Svíčku si pamatuju, ale sám jsem ji asi nikdy nepil. Na to jsem byl ještě moc mladý. Svátek matek se u nás zdá se mi nějak nechytil. Nevím, jestli za to může nedostatečná komercionalizace, která rozhodně nechybí Valentýnu, nebo jestli je to dáno tím, že není stanoveno pevné datum. Tak nebo tak, pokud bych měl nějak dámě vyjádřit sympatie, asi bych volil první máj a k tomu nějaké bublinky. Rodan má naprostou pravdu v tom, že hodně záleží na té dámě, ale pokud se gentleman nepotřebuje nutně předvádět nejdražším šampaňským, taková Cava nebo Saumur z Loiry z Chenin Blanc a Chardonnay určitě udělá dojem a nezruinuje peněženku.

Když jsem procházel únorovým a tedy letošním prvním číslem časopisu Wine and Degustation, zastavil jsem se hned u dopisu šéfredaktora Michala Šetky. Popisuje minulý rok jako rok plný škrtů v diáři, změn a prázdnoty. O tom jsme se, možná jinými slovy, zmiňovali i my s Rodanem. Jsem optimista, takže souhlasím s Michalem, že v novém diáři je kus naděje. Mezinárodní akce, na které jsem měl v plánu vyrazit, jsou bohužel zatím do dubna zrušeny všechny. Uvidíme. Začínal jsem ale světlem na konci tunelu, tím pro mě byla zpráva z konce týdne. Degustace burgundských vín se bude konat dne…, degustace novinky z Nového světa dne… To už je konkrétní datum, konečně vidina toho, že se budeme moci opět legálně setkat u sklenky vína.

Zatím je (opět podotýkám legálně) možné pouze sedět doma a povídat si o víně na některé online platformě. Online degustace začaly probíhat i pro neprofesionály, na jednu jsem se nakonec přihlásil. Bude to mít trochu jiný rozměr, než sedět před počítačem, ale to se nechte překvapit. Zatím prozradím téma, tím je vinařství Domaine du Cayron z Jižní Rhony. Probíhat bude začátkem března, moc se na to těším.

Zatím budeme muset ještě nějakou dobu vydržet doma, ale uvidíme, co přinese konec nouzového stavu. Přál bych si, aby to bylo méně vládních omezení a přenechání odpovědnosti na lidech.


Závěrem se ještě musím zmínit o víně, které mě za poslední dobu nejvíce zaujalo. Sant´Antimo Rosso "FABIUS" DOC. 100 % Syrah z mého oblíbeného vinařství Ciacci Piccolomini d´Aragona. Vinifikace probíhá v nerezových tancích, víno poté zraje 15 měsíců v bariku z francouzského a amerického dubu. Má velmi intenzivní rubínovou barvu. Ovocnou vůni s tóny zralých ostružiny, borůvek, švestek, vanilka a sladkého koření. Chuť navazuje na vůni, je teplá, měkká, dobře vyvážená a dlouhotrvající, se zakulaceným tříslem. Děkuji Petře z Wine of  Italy!

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat