Pravidelní čtenáři

úterý 19. července 2022

Schengen

Co se Vám vybaví, když se řekne Schengen? Ano, Schengenský prostor, dohoda, úmluva. Nechci slovíčkařit, ale víme, o co jde. Hraniční kontroly a zábrany mezi členy Schengenu byly prakticky zrušeny. Tím dostalo právo občanů EU na svobodu pohybu v rámci EU velice konkrétní podobu. To znamená, že mohou žít, studovat, pracovat nebo odejít do důchodu kdekoli v EU. Těchto práv využívají i turisté a hlavně podniky.

Dobře, ale kde vlastně je ten Schengen? Věřím, že málokdo to ví. Asi budou mnozí tipovat Belgii nebo Holandsko, samá voda. Je to v Lucembursku. Krásné městečko na řece Mosele umístěné na hranicích s Německem a Francií. Jen dodávám, že Schengenskou smlouvu uzavřely Francie, Německo, Belgie, Nizozemsko a Lucembursko 14. června 1985 a dosud ji podepsalo 26 států, které tím tvoří Schengenský prostor. A poslední drobná poznámka - smlouva nebyla ve skutečnosti podepsána v městečku Schengen, ale na palubě lodi Princesse Marie-Astrid, která kotvila na řece Mosele u Schengenu. Přesto se Schengen běžně uvádí jako místo podpisu smlouvy a na jejím území je umístěn i památník Schengenské smlouvy.


Proč to vlastně všechno zmiňuji? Vytvořil jsem tento oslí můstek proto, abych vysvětlil, proč jsem tak dlouho žádný příspěvek nenapsal. Přestěhoval jsem se totiž do Lucemburska, začal jsem pracovat pro jednu evropskou instituci sídlící právě v této hezké malé zemi. Na psaní moc času nezbývá, ale svět vína jsem neopustil, i když s ohledem na blízkost Belgie se často osvěžuji právě belgickými pivy. Mnohým znalcům piva se určitě vybaví různé belgické speciály a věřte, že taky stojí za to ochutnat.

Můj současný život spojený s vínem by se dal rozdělit do tří rovin.

První je možnost alespoň občas navštívit některá legendární vinařská místa osobně, protože jsou odsud výrazně blíž, než z České republiky. Mosela, Alsasko, Burgundsko nebo Champagne jsou doslova na dosah ruky. Jedna z prvních návštěv mířila právě k lucemburské Mosele. Máme tady vinařskou stezku v délce 42 kilometrů, vinaři pěstují převážně lokální typickou odrůdu Auxerrois a Pinot Gris. Riesling samozřejmě nemůže chybět, ale od toho z německé Mosely se liší na první pohled absencí lehké minerality. Vinice v Lucembursku mají jílovité podloží a produkce vín je velmi malá. Proto je převážná část produkce z lucemburských vinic určena pro domácí trh.

Druhá rovina spojená s vínem zahrnuje nová přátelství. V mém novém působišti jsem byl představen kolegovi, který se poctivě věnuje vínu. Po prvním obědě jsme oba měli dojem, že se známe hrozně dlouho. Jmenuje se Pavel a přidal mě do skupiny nadšenců, které vévodí Remi. Francouz, který shromažďuje objednávky na víno pro své přátele. Zatím jsem obdržel jednu zásilku z Languedoc-Roussillon a jednu z Bandol. Prý jsou občas i nějaké degustace, tak uvidíme.

Třetí rovina, ve které by se mohl můj život spojený s vínem vyvíjet, je spojená s kolegy z mého pracovního týmu, tedy přesně řečeno zatím vím o dvou. Tím prvním je Řek Nikos, pochází ze severního Řecka nedaleko Soluně. Když jsem mu řekl, že znám Kir-Yianni a mám rád Xinomavro (psali jsme o tomto vinařství i víně dříve), začali jsme řešit změnu formátu našich porad. Ten druhý kolega je Ital, ale abych byl přesný, je Sard (prý je správně i Sardiňan). Vyhlášená vína Sella a Mosca ze Sardinie jsme tady už taky popisovali, proto je Paolo s námi na jedné lodi, čímž dostává změna formátu našich porad další hlas.

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat