Pravidelní čtenáři

pátek 1. července 2022

V Poddvorově s přáteli

Rodinka mě tento rok nechala v Poddvorově ve štychu. Teda lépe řečeno, dcera měla před státnicemi a Dana ji v závěrečném šturmu nemohla opustit. Takže priority rozhodly. U mě otevřené sklepy a u nich závěrečný dril nad skripty. Vyplatilo se, máme doma bakalářku. A víno s tím taky tak nějak souvisí. Ondra z Vitisbergu poslal každé z nich svou horkou novinku, dvě decky Frizzante v plechovce. Hned v pondělí večer po zkoušce jsme to otevřeli. Je to radost, když nás víno spojuje i v normálním životě.

Ani mě přátelé v Poddvorově neopustili. Zcela dobrovolně si mě vzala na starost Miládka a hlídala mě, abych nikde nepřekročil pomyslnou laťku, čehož bych pak třeba litoval. Ochutnával jsem, degustoval, koštoval, ale zůstal přitom člověkem. Tak to má být… A příjemně se taky bavil, o což se postarali Libor i Evžen s Jannie. Já je zasvěcoval do tajů vína, oni mi to vraceli vtipnými postřehy ze života. Přátelé, doufám, že se tu za rok potkáme znovu, bez vaší společnosti by to tu bylo prázdnější, víno přece není jen alkohol…

Je to možná hodně okatý oslí můstek, ale chci vyprávět ještě o další příhodě, která tak nějak s mezilidskými vztahy souvisí. Ve stánku vinařství Milana Sůkala jsem marně hledal jeho skvělé cuvée nazvané prostě „Pro přátele“. Vozím si ho od něho pravidelně, musím tu otevřeně říct, že si mě podmanilo. Právě pro taková vína má smysl na Moravu jezdit.


Když jsem po koštu smolil objednávku, kterou jsem si druhý den chtěl vyzvednout, do šestice vybraných vín mi jedno chybělo. Tak jsem pod řádky formuláře odvážně dopsal, a navíc jedno cuvée „Pro přátele“. Druhý den ráno mi však předávali krabici pouze s pěti lahvemi. To cuvée jsme tam nedali, je totiž výrazně dražší… Rozesmál jsem se, ale přátelé vašeho vinařství jsou přece ochotni si připlatit, když jim víno chutná, prosím beru ho. Dostal jsem tedy jedno z reservy, terroir Kukvička, ročník 2018. Mám teď ono víno uložené v archivu a těším se na vhodnou příležitost, kdy ho s mými blízkými a přáteli ochutnám.

Abych však nezapomněl na novinky vinařství, z bílých jsem si vzal dvě lahvinky suchého Veltlínského zeleného, pozdní sběr z ročníku 2021, z červených pak jeden Pinot Noir a dva Merloty, obojí z terroir Podkovné, v pozdním sběru, ročník 2020. Letos jsem si odpustil jak krásně odrůdové Rulandské šedé, broskvičkový Sauvignon či minerální Ryzlink rýnský. Dojde na ně třeba příště…

Ve střední části Poddvorova nás čekala ještě ochutnávka vín ze dvou přespolních vinařství ze Starého Poddvorova. Jednak ikonická Krásná hora Marka Vybírala, jednak stále rostoucí vinařství Tomáše Bařiny. V covidové době oba spoléhali, že si je návštěvníci sklepů najdou u nich ve vinařství, ukázalo se však, že v rozjařené náladě přesun do druhé vesnice zcela nefunguje. Jsem rád, že jsem na ně opět letos narazil a mohl jejich vína ochutnat.

Ve vinařství Krásná hora u mě vyhrálo jedno z nejlepších vín na sklepech, a sice Merlot Barrel Selection, ročník 2019. Nabušený Merlot ve dřevě, kouzelně uležený, tak nějak si představuji velké moravské červené. Rozhodně rovněž stály za pozornost také z ročníku 2021 parádně čistý Pint Gris a podmanivý Sauvignon Blanc.

Tomáš Bařina umí skvěle dvě odrůdy, Muškát Moravský a Dornfelder. Nemohl jsem je tedy při ochutnávce minout. Dornfelder mě opět zaujal, muškátku dle mého chyběla obvyklá svěžest, pro kterou si ho od nich kupuji.  Vůbec bych řekl, že Tomáš letos cílil hodně na milovníky líbivých aromatických vín, kteří si museli přijít na své. Ať už v případě Johaniteru, Sauvignonu, Hibernalu či Svatovavřineckého jak v roséčku tak v červené variantě. Už delší dobu si říkám, že by stálo strávit jeden večer ochutnávkou přímo ve vinařství. Určitě by tam po úvodních nezatříděných zemských vínech došlo i na vyšší přívlastky ze sudů, ke kterým se na sklepech nedostanu. 

Každému chutná něco jiného, v tom je svět vína úžasný. Právě vína od Tomáše Bařiny zaujala přátele Miládku s Liborem. Já však věděl, že se mohu těšit na další vinařství, čekaly nás totiž ještě dva sklepy, které si v Poddvorově nedokážu odpustit. Ale to až v posledním reportu…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat