Pravidelní čtenáři

čtvrtek 14. července 2022

Žabí stehýnka, šneci a Napoleon Bonaparte

Opět po roce Kampa a vyhlášený francouzský trh při příležitosti státního svátku… Když se povede počasí, tak to nemá chybu, parádní atmosféra, živá muzika postavená na šansonech. A k tomu dlouhá řada stánků s pochutinami všeho druhu, nabídka koštů vín a crémantů z různých regionů, nebo pro fandy i spritz či cider. Zkusím zapátrat v paměti a podělit se o pár zážitků. 

Nedalo mi to a přidal jsem se k několika odvážlivcům, co se rozhodli ochutnat něco typicky francouzského. No žabí stehýnka to nebyla, zas natolik odvážný jsem nebyl, ale šneka jsem si dal. Evžen objednal talířek s deseti šneky a nabídnul… Opatrně jsem dřevěným trojzubcem nabral z hlubin ulity povařené tělíčko šneka servírované s bylinkovým máslem. No, jak bych to řekl… Kdo si dává na dovolené sépie, tak možná ví. Tuhý sval, co se musí dobře rozžvýkat, máslíčko sice navnadí, ale dlouhá dochuť stejně dokáže zdůraznit všechno, proč takové delikatesy nevyhledávám.


Letos mě jako obvykle zaujal stánek korsických specialit. Vín zde moc nenabízí, to jsem si pamatoval už od loňska, za to atmosféry tu měli na rozdávání. Opět jen pouhá tři vína, od každé barvy po jednom. To červené mi však padlo okamžitě do oka. Cuvée 1855 Napoleon Bonaparte, Vin de Corse, obsahující dvě odrůdy. Jednak z 80 % místní autochtonní Niellucciu a z 20 % Syrah. 

Poutavá etiketa zobrazující císaře na koni, tomu se nedalo odolat. Oproti právě dopitému až téměř nafialově zbarvenému vzorku Grenache od Rhony, bylo toto cuvéečko zářivě granátovější. Na první ovonění bylo hodně ovocně aromatické, v chuti povidlové s jemným kořením a doteky fialky. První lok úžasný, postupně mi přišlo víc a víc ulepené, myslím, že jako parťák do horkého dne toto víno nebude.

Úplně z jiného soudku byl vzorek odnaproti ze stánku obchodníka s vínem společnosti Lex Vinum. Věděl jsem, že se musím vrátit zpět do letního dne a zchladit se suprovým bílým… Děvčata na druhé straně pultíku dávala své tipy, až nakonec zvítězilo Chablis, z Domaine Ellevin, ročník 2018. Kdo má tuto svéráznou šardonku zafixovanou jako víno s máslovými tóny a přehršlí minerality, by byl možná trochu zklamán. I mě zprvu zarazilo, že mám ve sklence svěží zelená jablka, kdy se mineralita ztrácí na pozadí citrusových tónů. Nicméně harmonické tělo dokázalo podmanit, nakonec jsem byl rád, že jsem si mohl chvilku sednou na lavici sousedící hospůdky a vychutnat dvě deci až do dna. I ty dvě stovky jsem nakonec byl ochotný oželet… K takovému vínu se doporučují ryby, korýši a drůbež, takže ke šnekům to vlastně šlo taky, ne?




Co by to bylo za trhy na Kampě, kdybych se nestavil u stánku vinařství Chateau de Croute… Vinař Francouz s českou manželkou a teenegerským synem plynně hovořícím oběma jazyky mě upoutal natolik, že jsem u jeho vín strávil hojnou dobu. Letos mě jeho Colombard neuchvátil stejně jako v předchozích letech, ale ta jeho červená, to byla panečku jiná liga.  Líbilo se mi, že všechny decky prodávali po padesáti korunách, ať už šlo o lahev za dvě stovky nebo za čtyři…

Ze tří červených vín mě nejvíce zaujalo Chateau de Croute Bordeaux Superieur… Ročník jsem si nepoznamenal, ale bylo krásně harmonické, možná s převládající stopou Merlotu nad Cabernet Sauvignon a Cabernet Franc, prostě víno, co člověka uhrane a nepustí. Hrozny pocházejí z vinic v obci Bourg v departementu Gironde na břehu řeky Dordogne. Harmonicky vyrovnané víno se středně jemnými tříslovinami, v chuti lesní plody i kyselinka. Doma jsem se díval na Vivino, s 3,9 ratingem má docela fajn hodnocení, doporučuji.

Dalo by se psát o mnohém dalším, ale to nejdůležitější by pak možná uteklo. Bavili jsme se všichni ve fajn atmosféře a jak jsem se tak koukal kolem sebe, nebyli jsme v onom opojení sami. Jak by se dal parafrázovat výrok z filmu Jáchyme hoď ho do stroje, francouzský trh na Kampě, asi dobrej oddíl… 

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat