Pravidelní čtenáři

pondělí 29. srpna 2022

Devatenáct zločinů

Víno s příběhem mě vždycky dostane. Už jak jsem viděl vinětu oné lahve ve vinotéce u jednoho z největších obchodníků s víny, věděl jsem, že ho musím ochutnat. Něco málo jsem pochopil z textu na druhé straně lahve, ale většinu jsem pak musel dopátrat na internetu. Překvapilo mě, že o australských vínech z řady „19 Crimes“, distribuovaných do světa od roku 2012, ví už asi kdekdo, ale jak jsem řekl, já jsem na něho narazil uprostřed letošního léta vlastně náhodou.

Pro úvod trocha osvěty. Vína pod společným označením 19 zločinů jsou inspirována skutečnými příběhy z Anglie na přelomu osmnáctého a devatenáctého století. Na každé lahvi je uveden příběh jednoho ze zločinců, kteří byli za trest vyhoštěni do Austrálie. A to nejen pouze textem na tmavě zbarvených vinětách s fotem zločinců, ale pomocí aplikace po naskenování mobilem i zvukovou nahrávkou.

Trest vyhoštění dopadl na zhruba 162 tisíc zločinců, kteří se dopustili jednoho z devatenácti stanovených přečinů. Vím o tom poměrně málo, abych mohl hodnotit, ale podle uvedených nadpisů by možná v současnosti některé z nich dnes ani nestály za vyšetřování a následné potrestání. Tato unikátní řada vín má připomenout významný podíl těchto vyhoštěných vězňů na následném osídlování městských center kolonizované Austrálie.


Dostala se mi do rukou jedna z lahví pod názvem Banished Dark Red. Odkazuje se na osud Jamese McNally Wilsona (1832–1921). Moc se o jeho životě v Anglii před potrestáním neví, jen snad že šlo o militantního irského nacionalistu. Známý se stal až po sepsání zážitků z trestanecké kolonie publikovaných pod názvem Hlas z hrobky. Díky nim se mu pak podařilo oslovit své krajany ve Spojených státech, kteří se složili a vyslali v roce 1876 k Austrálii velrybářskou loď Catalpa, na kterou se mu spolu s několika dalšími podařilo nalodit a dostat se do Ameriky.

V případě ochutnávaného červeného vína šlo o cuvée několika odrůd, kde významně převažuje odrůda Shiraz. Víno mělo temnou rudou barvu, aroma po džemu z lesních plodů a v chuti tóny přezrálých třešní a švestkových povidel s nezanedbatelnou dlouhou vanilkovou, čokoládovou a hřebíčkovo-skořicovou dochutí. Charakteristická pro víno z mého pohledu byla marmeládová bohatost, kulatost na patře a nasládlost v projevu. Určitě nešlo o žádnou lehkonohou baletku, ani o drsného taninového šviháka… Spíš bych odkázal na víno z druhého konce světa se spoustou sluníčka, které stojí za to ochutnat a tu a tam se k němu vracet.

Jen pro úplnost, já ochutnával ročník 2020, hrozny pocházely z jihovýchodní Austrálie, alkohol dosahoval přiměřených 13,5 %. Za celou řadou vín stojí světový producent vín Treasury Wines Estates, který pro některé bude známější například řadou vín Penfolds.

Víno Banished Dark Red bylo speciálně zacíleno na segment mužské populace, která se narodila na přelomu tisíciletí. Právě u mladých mileniálů prý díky podobným vínům vzrostla spotřeba až o 95 procent. No, mě se to už vlastně netýká, spotřebu už ani o moc víc navýšit nemohu, navíc už mi je i trochu víc než těch dvacet až třicet let.

Mrzí mě, že jsem prošvihl jeden z impulsů, který mi mělo vinařství poskytnout na korku tohoto vína. Na každém z 19 různých korků je odkaz na příslušný zločin, za který byli trestanci vyhoštěni. Možná korek ještě někde na chatě najdu, určitě by mi zapadl do příběhu Jamese Wilsona. A povzbudil by mě pokračovat v pátrání po dalších živých vinětách celé řady 19 Crimes…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat