Pravidelní čtenáři

středa 17. srpna 2022

Zlevněnky

Pravidelně teď na dovolené vítám nový den v pergole u mé vinice. Pohled na jásavě zelené listy vinné révy chránící nalévající se hrozny postupně zlátnoucí či rudnoucí do své krásy mě dostává a utvrzuje v tom, že to za to stojí věnovat tomuto koníčku takové kvantum volného času. Nad stromy nedalekého lesa se vyhoupne sluníčko, postupně vysaje ranní rosu ze střechy chaty a trávníku kolem ní. Sedím u stolu, ranní káva lákavě vonní a teplé paprsky mě postupně zahřejí natolik, že odkládám nadbytečné vrstvy oblečení a užívám si dalšího podařeného letního dne.

Kdyby všechno bylo tak idylické, jak to tu podávám, to by panečku bylo… Se sládnoucími bobulemi se mi ve vinici zčistajasna objevili špačci a kosáci. Charakteristický je šustot jejich křídel pár metrů ode mě, vůbec jim nevadí, že tu sedím a koukám se na ně. Kuličky vína jsou pro ně takovou drogou, že se mi klidně drze dívají do očí a klovou a klovou. Nezbyde mi pokaždé nic jiného než vstát a rozeběhnout se proti nim. Devadesát kilo živé váhy je přece jen odradí a přinutí je rozletět se do všech stran, aby tam vyčkali, co se bude dít dál a třeba se mohli případně vrátit. Vím, budu už muset síťovat, abych jim to alespoň drobet znepříjemnil, ale ještě pár dní se chci kochat pohledem do krásných volných keřů mé vinice držících v náručí ošatky hroznů.


Vinice si od nás zaslouží i rozloučení za potěšení poskytované během slunečného letního dne. Pod krajní hlavy vinice večer rozmístíme keramické svícny s červenými světly, sedneme si se skleničkou do pergoly a užíváme si kouzelné prostředí daleko od shonů běžného života. Někdy ochutnáme jednu, někdy dvě lahve dobrého vína, někdy sami, někdy s přáteli z okolních chat. Tak alespoň využiju mou zásobu lahví vína, které si domů nosím z různých ochutnávek a návštěv u vinařů.

Občas dojde i na rychlé nákupy, když vyrážíme do města doplnit zásoby potravin, nakoupit barvy, štětce a další potřeby, o které si naše chata říká. Vím, že mám nachystáno spoustu dobrých lahví, ale přece jen si neodpustím, abych v obchodě neprošel regály s víny, zda tam na mě nečeká nějaký zapomenutý zázrak. Nejraději mám lahve, které z jakýchkoliv důvodů prodejce nabídne s padesátiprocentní slevou. Pro jistotu zapojím i aplikaci Vivino a v případě, že mi to hodí odpovídající body, neváhám.

Právě teď jsem podlehl několika takovým zlevněným vzorkům, které postupně dávám při posezení v naší pergole do placu. Na první dvě vína jsem narazil v Makru hned u vchodu. Komerčně lákavá viněta s volavkou a čápem pod názvem Brume Saline nabízela stolní vína z Languedocu, navíc kupáže podobné těm, co obdivuji u vín od Rhony. Každé za stovku, nekupte to…

To červené jsme ochutnali hned první večer. Odrůdy Grenache, Syrah a Mourvédre byly podařeně namíchány do čistého harmonického ovocného vína. Zralé tmavé zahradní plody, koření a hladké taniny ve víně nám zpříjemnily teplý večer, vůbec ani nevadilo, že za zahradou nešumí Středozemní moře, jen se tam prohání větřík po strništi pokoseného pole.

Druhé víno se ještě chladí. Pod stejnou značkou jde o cuvée Chardonnay a Viognier. Zatím jsem se pokochal krásnou zlatavou barvou v průhledné lahvi. Podle viněty očekávám plnou květinovou vůni a v chuti tóny meruněk, žlutých broskví a hrušek, zkrátka pokušení na letní rozpálenou terasu, vlastně do naší rozehřáté pergoly… 

Radost jsem si po čase udělal i v řetězci Marks & Spencer. Jejich vína si občas kupuji právě proto, že nabízejí typické vzorky jednotlivých odrůd a vyhlášených oblastí. Jasně s výhradou, že skladování na pultech regálů není to pravé, ale za přijatelnou cenu mohu zkoušet, co uznám za vhodné.

Tentokrát na mě čekalo 20 % snížení cen většiny červených vín, což s další věrnostní slevou dohromady udělalo lahev za půlku. A to u dvoustovkového vína je už docela sympatické, že? Přizpůsobil jsem se chuti Dany a Týny a sáhl jsem po Primitivu z Puglie, IGT, ročník 2020. Jde jako obvykle o výběr obchodního řetězce, takže jen z letmých informací na webu, jde o vinaře Marca Lachemeta z italského Trenta.

V chuti jsou výrazné višně Morello, čokoláda a koření. Díky školení v dubovém sudu dostalo víno hloubku a krásnou pitelnost. Co si jinak přát od letní skleničky, když je možné ji kombinovat s pizzou, grilovaným masem či pikantním kari. Už se těším…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat