Pravidelní čtenáři

pondělí 31. července 2023

Poddvorov do třetice

Mít vinný sklep v dolní části Nového Poddvorova je pro vinaře při otevřených sklepech sázka do loterie. Řada návštěvníků začíná na opačném konci, rozumí se tím nahoře, pak postupně schází dolů. Je to logické, ale s jedním velkým rizikem. Stává se mi totiž, než dojdu dolů, tak už mám v hlavě veselo, mnohdy pak ani nestačím ochutnat vše, co bych si normálně ve sklence přál mít. Přesto si myslím, že jsem nic zásadního letos nevynechal.

Jako první vinařství v dolní části, které stojí za zmínku, byla přespolní staropoddvorovská Krásná hora. U stánku jsem potkal přímo Marka Vybírala, se kterým se vždy rád o jejich vínech pobavím. Letos si pro nás připravil šestici skvělých vín, pro milovníky připomínám, že s novými vinětami. S náramnou chutí jsem je všechna přechutnal. Tři z nich jsem si vybral jako své favority. Z bílých mě zaujalo cuvée Chardonnay a Pinot Blanc, ročník 2022, z červených pak cuvée Ruby z odrůd Pinot Noir, Dornfelder, Svatovařinecké a Frankovka, ročník 2022. Z jiného tentokrát Bordeaux soudku se mi pak líbilo divočejší červené cuvée Bernety z Merlotu a Cabernet Sauvignon, ročník 2021.


Přes ulici u kapličky měl svůj stánek rovněž staropoddvorovský vinař Tomáš Bařina. Každoročně si u něho pochutnávám na Muškátu Moravském, ani letos mě nezklamal. Voňavoučký suchý MOPR s nasládlým ocáskem, ročník 2022, ode mě dostal hvězdičku a příslib objednávky. Ještě lepší byl letos jeho Hibernal, ročník 2022, s bohatou aromatikou. Unesen jsem byl tentokrát z nabízených červených vín, jak z Rulandského modrého, ročník 2020, z Dornfeldera, ročník 2022, tak ze Svatovavřineckého, ročník 2020. Objednával jsem, co se dalo, a to jsem ještě netušil, že druhý den si budu muset do Bařinova vinařství dojít pěšky, neboť na hlavní přístupové ulici se konalo sváteční procesí…

Nováčkem mezi vinaři na otevřených sklepech byl letos rovněž přespolní Ondřej Bukovský s vinařstvím Vinaři srdcem. Měl překvapivě širokou nabídku vín, bohužel právě u něho se projevila v mém případě krize z nadměrného ochutnávání. Zaměřil jsem se tedy jen na vína, která mi přišla něčím výjimečná, celou nabídku jsem nezvládl. Slibuji, že příští rok se polepším a vyhradím si na vína od Bukovských více času. V objednané krabici jsem si od nich odvezl víno z odrůdy Váh, ročník 2021. Jde o hrozny vyšlechtěné na Slovensku, víno je kabernetového stylu se zelenými paprikami, drsnější, co vyžaduje delší dobu zrání. Potvrzuji, jedno jsem totiž už přechutnal, druhé proto odkládám ke zrání na lahvi. Mile mě potěšilo i jejich Frizzante z odrůd Aurelius a Pálava, jasně dle odrůd s výraznou aromatikou…

Moc jsem se těšil na ochutnávku vín Tondy a Dity Blažkových. Nezklamali mě, opět bylo co chválit. Letos mi sedlo jejich Rulandské bílé, pozdní sběr z ročníku 2022, Dornfelder, pozdní sběr z ročníku 2022, a opět jako loni Frankovka VOC z ročníku 2019. Domlouvám se pravidelně, že za nimi do Dolních Bojanovic vyrazím, stále nic… Tak snad mi to tentokrát vyjde.

Zlatou tečku mého putování za dobrým poddvorovským vínem byl opět Pavel Veselský. Letos nás všechny překvapil, počítám že i zásluhou pokračující generace, kterou reprezentuje dcera Veronika. Přestavěli zadní část domu na velmi hezké degustační prostory, kde nás hostili svými vzorky vín. Jako obvykle byly povedené jejich Sauvignony z různých tratí, Veltlínské zelené i Chardonnay. Ale opět jsem podlehl jejich skvělému Cabernet Moravia, ročník 2020. Vlastně po pravdě, nedokážu si vůbec představit, že bych někdy bez tohoto vína z Poddvorova odjížděl. 

A k tomu patří i loučení. Druhý den poté, co si u Veselských naložím objednaná vína do kufru auta, posadím se s Pavlem na lavici v průjezdu a bavíme se spolu o víně, což v našem případě znamená o životě. Co u nich, jaká byla úroda, co u mě, kam jsem letos vycestoval za auditem, jak to oba zvládáme se zdravím. Vždy to však končí stejně. Jaké by to bylo smutné, kdybychom se spolu nemohli potkat u sklenky dobrého Pavlova vína. Tak zas znovu za rok…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat