Pravidelní čtenáři

čtvrtek 3. února 2022

Povídání s Lukášem Polišenským z vinařství Rauš zkraje suchého února…

Pozorní návštěvníci našeho blogu jistě zaregistrovali, že jsem na sklonku loňského roku popisoval ochutnávku vín z mikulovského vinařství Rauš. Potkali jsme se s Lukášem Polišenským v Brně koncem listopadu u stánku s jejich víny, a stálo to rozhodně za to. Neměli tam zdaleka všechna nejlepší, takže slovo dalo slovo, využil jsem předvánoční rozvážky, a ještě před svátky dorazilo pár krabic přímo z vinařství ke mně do kanceláře. 

Jako obdivovateli zajímavých vín mně pochopitelně nedalo, abych nevyužil příležitosti se dozvědět více o vinařství, se kterým jsem se doposud míjel. Požádal jsem tedy Lukáše, zda bych ho nemohl trochu vyzpovídat a se čtenáři se o jeho postřehy podělit. Chvilku jsem si na odpovědi musel počkat, ale nakonec to vyšlo a odpovědi dorazily. A hnedka v úvodu emailu Lukáš vtipně nadhodil: Doufám, že únor u nikoho z vás nebude až tak suchý, zkuste to třeba s polosuchým :)



R: Lukáši, s mikulovskými víny se potkávám poměrně často, ale přiznám se, když už jsem Mikulovem projížděl, stavoval jsem se zatím u jiných, možná i mediálně známějších výrobců vín. Takže otázka na úvod. Proč by měli zájemci ochutnávat právě vaše vína? 

L: Mnooo, otázka je složitě jednoduchá, protože do rauše jedině s víny od Rauše…

R: Jaká vína z Vaší současné nabídky by nikdo neměl minout? A na co se budou moci milovníci krásných vín těšit z aktuální sklizně? 

L: Pokud se budeme bavit o již nalahvovaných vínech, tak ideálně Sylvánské zelené PS 2017, pokud pak o mladých vínech z právě lahvovaného ročníku, tak Helios PS 2020. Jde o nováčka v portfoliu vinařství, kříženec odrůd "Arcadia" / "Radiant". Věřím, že si zamilujete chuť tohoto vína s náznaky muškátového oříšku a lipového květu.

R: Určitě se tu musíme zmínit i o Pineau André, sladkém fortifikovaném víně. Jak našlo cestu k vám do vinařství a jak se vlastně vyrábí?

L: Jsme malé rodinné vinařství a rádi experimentujeme. Než udělat klasické fortifikované, šli jsme na to po francouzsku :) Využili jsme postup, který se používá ve Francii, tedy smícháním mladého koňaku a čerstvé šťávy z červených hroznů…

R: Při koštu v Brně mě zaujaly netradiční tvary lahví pro vína z vašeho vinařství. Jak jste k nim vlastně přišli?

L: Určitě poukazujete na lahve FENG, což znamená “jemný”. K tomu došlo tak, že jsme se tuším v roce 2016 účastnili jako vystavovatelé Prague Wine a tam jsme tento nestandardní tvar lahví uzavíraných vinolokem objevili. Natolik nás to zaujalo, že jsme dopátrali výrobce a od té doby si je objednáváme přímo ze sklárny.

R: Zajímalo by mě, jak jste na tom s vínem právě Vy? Bílé nebo červené? Které z vín vašeho vinařství Vám osobně nejvíce chutná? 

L: Bílé, ale to jen proto, že mi ještě nebylo 35. Pak to bude určitě červené. Z našeho vinařství nejde ukázat jen na jedno víno, přece jen s nimi vyrůstáte, a když chodíte pravidelně přes sklep, ochutnáváte. Pokud bych měl uvést jen jednu odrůdu, tak řeknu Ryzlink. A je jedno, zda už rýnský či vlašský :)

R: A když máte možnost ochutnat něco ze světa, pro které víno sáhnete? Které z vín si otevřete při zvláštní příležitosti?  

L: Za jedenáct let, co jsem ve vinařství, jsem se dostal k vínům z celého světa. Nejvíce mě však asi zaujala vína ze dvou oblastí. Jednak z Wachau, a jednak od řeky Rýna (Rhein). Měl jsem příležitost nachutnávat i výtečná moselská a alsaská vína, odkud preferuji převážně Sylvaner a Riesling.

Děkuji za rozhovor a zajímavé postřehy. Dovolte mi popřát úspěšný bezcovidový rok, snad už opět se skleničkou mezi přáteli...

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat