Pravidelní čtenáři

pondělí 7. února 2022

Vínko Jožky Šmukaře

„Víno není možné považovat pouze za alkohol, lidé by měli pochopit, že by víno mělo doplňovat jejich běžný společenský život. Mělo by se snoubit s dobrým jídlem, stejně tak by je mělo doprovázet při vytváření blízkých vztahů s rodinou, přáteli a vůbec všemi milými lidmi.“ Podobná slova zazněla v cyklu hudebně dokumentárních pořadů Vínečko, který před časem odvysílala Česká televize, právě z úst zpěváka, moderátora, vypravěče a vinaře Jožky Šmukaře.

Během mého života jsem měl mockrát příležitost se zaposlouchat do lidových písniček, s jejichž pomocí Jožka Šmukař za doprovodu cimbálovky šířil dobrou náladu. Přesto, že zpravidla každodenně poslouchám úplně jinou hudbu, Jožkou podané melodické písně o víně si mě často podmanily. A když to šlo, tak jsem se i přidal, proč ne?

Osobně jsem se s Jožkou potkal vlastně jen jednou na Vinařských Litoměřicích, kde celou výstavu vín moderoval a hudebně doprovázel. Pamatuji si, že po svém vystoupení slezl z pódia, přidal se k nám u stolku, kde jsme ochutnávali některá z výtečných moravských vín. Nechal si do sklenky rovněž nalít pár vzorků, a hnedle ho bylo plno. Chválil přítomného vinaře, doplňoval naše povídání svými postřehy, vyprávěl, co zažil, a vlastně všechny přítomné příjemně bavil… 


Zajímá vás, jaká vína vyrábí Jožka Šmukař? Prakticky jsem o nich donedávna nevěděl vůbec nic. Kdo se pustí do vyhledávání po webech, moc úspěšnější nebude. Snad jen, že Jožka pochází z moravské vinařské rodiny z Krumvíře. Vlastní vinohrad sice nemá, ale do výroby svého vína se pustil. Hrozny po pečlivém výběru nakupuje. Pořídil si k tomu i sklep v Hustopečích, kde pořádá ochutnávky, a jak jinak, nabízí tam přítomným svá vína za doprovodu hudby a zpěvu.

Teď přichází filmový střih. Pracoval jsem donedávna několik let pro městský úřad v Milevsku. Podařilo se mi tam navázat dobré vztahy, na pravidelná setkání s kolegy jsem se těšil. Úzce jsem spolupracoval zejména se sympaťačkou Petrou, které jsem často vyprávěl o své zálibě v poznávání krásných vín. Když nastala příležitost, tak jsme si spolu i lahvinky vín vyměnili. 

Jedno z vín, které jsem si z Milevska od Petry odvezl, bylo víno s nápadem. Vedení města využilo kontaktů právě na Jožku Šmukaře, když u nich vystupoval na městských slavnostech, a domluvilo se s ním, že jim dodá několik krabic svého vína pro propagační účely. Pochopitelně s vinětou odkazující městským znakem právě na Milevsko.

Více než rok jsem tuto lahev schraňoval v chladničce a čekal na vhodnou příležitost. Nepřicházela, ostatně si ani neumím představit, jaká by to měla být. Tak jsem lahev vytáhl před pár dny doma jen tak pro radost, otevřel ji a nalil všem doušek spolu s pohádkou o Jožkovi. Bylo to Chardonnay, pozdní sběr, ročník 2019. 

Na můj jazýček měla tato šardonka trochu více kyselinky, než obvykle vyhledávám. Vlastní odrůdová chuť tropického ovoce, zejména grepu, ale i ananasu a manga, doprovázená máslovými tóny ve středně plném těle, byla v ochutnávaném víně spíš potlačena. Musím však ocenit Danu, která naslepo šardonku poznala… Zkrátka, je pro mě těžké porovnávat moravská vína třeba s vyhlášenými vinařskými oblastmi Francie.

Má cesta za nejkrásnějšími víny pokračuje. Přesto jsem rád, že jsem se zastavil a ochutnal i Chardonnay od Jožky Šmukaře. Zatím jsem ani ve Francii, Itálii nebo Španělsku nepotkal žádného vinaře, který by tak hezky zazpíval o bílém či rudém vínečku…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat