Pravidelní čtenáři

středa 2. února 2022

Skvělý Sauvignon v dubu nebo car crash?

Začnu netradičně… Už jste si někdy pošramotili ruku tak, že jste nebyli schopni vytáhnout korkový špunt z lahve? No, mě se to stalo před týdnem na zledovatělém chodníku, a naneštěstí to odnesla šikovnější pravačka. Ještě, že mám kamarády, kteří mě zastoupí. Třeba před pár dny se toho úspěšně zhostil v mé kanceláři Jarda. Už jste si tu mohli o našem koštování něco přečíst, ale byla by škoda k tomu ještě nepřidat malé zamyšlení. 

V předchozím textu tu Jarda představil hnanické vinařství Thaya. Vínomilci určitě potvrdí, že jde o špičková vína z vinařství, které postupně mění své majitele, názvy i nápadité viněty. Původně Kořínek, pak Kořínek a Trávníček a nyní Thaya… Záviděl jsem mu, když vyprávěl, kolik ochutnali skvělých vín v průběhu dlouhého večera. Ještě že přivezl jeden kartónek vybraných vín s sebou, a jednu lahev pro společnou ochutnávku donesl v pořádku až ke mně.

Výborný Sauvignon z prestižní barikované řady Apri, suché víno v přívlastku pozdní sběr, ročník 2019. Spontánně kvašené víno, které zrálo v sudech z francouzského dubu. Čeká-li se i ode mě hodnocení, po chvilce přemýšlení bych řekl, pochoutka… 


Teda, abych byl dobře pochopen, krásné víno trochu mimo hlavní záběr, kde bych obvykle Sauvignon hledal. Prvoplánově byly barikové tóny připeklého dubu tím dominantním, co z doušků vína vylézalo. Jasně, že jsme se pak s Jardou přemlouvali, že tam kdesi jsou tóny černého rybízu, angreštu či bílých broskví, ale olizování dubového dřeva bylo pro mě na prvním místě. Kupodivu, čím déle jsem ono dřevo lízal, tím mi víno přišlo zajímavější.

Jsem milovník Sauvignonů, provázejí mě po celou dobu, co jsem se vydal na cestu za krásnými víny. Určitě i mezi vámi má tato odrůda své příznivce, ale najdou se jistě také její odpůrci. Často slýchávám stížnosti na přehnanou aromatiku Sauvignonu, což na druhou stranu zase především naše dámy vítají. A do toho všeho novinka. Sauvignon z dubového sudu… Patří tam?

Přečetl jsem si řadu vášnivých diskusí špičkových sommeliérů či obchodníků s víny. Jsou spíš nerovnoměrně rozděleni, menší část v barikovaném Sauvignonu vidí možnou cestu do nových dimenzí chutí, většina je však zdrženlivá. Někteří dokonce hovoří o autonehodě, kdy čistý, jiskrný, ovocný Sauvignon narazí na dřevěnou překážku a pošramotí se. Přiznávají sice, že když se to udělá dobře, vznikne skvělé víno, ale když se to nepovede, pak je to nejhorší víno, co se do lahve může dostat.

Z velkých specializovaných degustací zaznívá doporučený přístup, jak by vinaři měli udělat špičkový Sauvignon. Zpravidla ve Francii vítězí vzorky, kde se zmíněná odrůda zceluje až s jednou pětinou Semillonu, někteří vinaři zkouší i malý podíl Sauvignonu Gris. Co se týká zrání v dubových sudech, nedoporučuje se kombinace více než 50 % podílu barikovaného Sauvignonu a spíše kratší dobu maximálně osmi měsíců zrání ve dřevě. 

Ze zkušeností ze zemí této odrůdě zaslíbených, tedy na Novém Zélandě a v Austrálii, plyne, že o barikovaný Sauvignon nemají lidé na barovém pultu zájem, do sklenek všichni požadují „no oak“ víno. Využití těžšího Sauvignonu z dubového sudu je tedy spíše v restauracích při párování vína s jídlem. Someliérům se tím otevírají nové dimenze, co mohou k tmavým masům nabídnout.

Pochopitelně jsem i já už ochutnal klasiku od Loiry, z Bordeaux či z Nového světa, kde jsem si například dopřál špičkové Sauvignony z Austrálie a Nového Zélandu. Právě odtud jsem si užil i vzorky vín s barikovými tóny. Spíš jsem však zachytil v použití dubového sudu zdrženlivost, vanilkových tónů je tam poskrovnu na pozadí. Často se zde využívají opálené dubové chipsy, což ve větším objemu vína v nerezových tancích dá chuti spíš decentní barikové tóny. 

Nechci zatracovat přístup vinařství Thaya a negativně hodnotit jejich Sauvignon v řadě Apri. Evidentně byly použity nově vypálené dubové barrique sudy a víno v nich bylo necháno náležitě vyzrát. Degustovaný Sauvignon byl pro mě nečekaným překvapením, byla to však rozhodně výzva, abych se k němu ještě několikrát v budoucnu vrátil. A pochopil ho. Zatím to byl z mého pohledu takový jemný šťouchanec s následně pomačkanou kapotou…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat