Pravidelní čtenáři

čtvrtek 29. září 2022

Slovenské víno online

Zasloužilo by to určitě hezčí nadpis, napadají mě hned různé alternativy, jako třeba názvy „Krásná červená“ nebo „Andula & Andrej“… Jenže nechci tu psát jen o jednom konkrétním zázraku od jmenovitě určeného šikovného vinaře z Malokarpatské vinohradnícké oblasti. Jde mi spíš o ohlédnutí za nabídkou e-shopu, s jehož víny jsem se letos setkal na různých ochutnávkách vlastně už potřetí. A věřte, vždycky šlo o náramná vína.

Prvně jsme se potkali v Litoměřicích na dubnovém festivalu vína. V reportu z této fajn akce na ně nedošlo, ochutnával jsem tam toho dost a zahraniční vína jsem ve vzpomínkách drobet upozadil. Ale ve foťáku pár odkazů zůstalo, mohu pro připomenutí vyjmenovat z červených vín například Dunaj 2020 z Karpatské perly, Frankovku modrou 2018 Black edition od Adama Sykory, Hron 2020 Golden Edition od Angel Wines nebo Dunaj 2019 bobul‘ový výber od Miroslava Dudo.

Určitě se musím někdy vrátit k andělskému Hronu, hodně tmavočervené barvy s výraznou aromatikou po ostružinách, černém rybízu a tmavých moruších. V chuti ovocné tóny doplnila čokoláda, lékořice, tabák a možná i jemné stopy lanýže. Každopádně díky 30 měsícům na sudu šlo o komplexní s mohutným tělem a dlouhou dochutí.


Málokdo se bude orientovat ve slovenských novošlechtěncích, ale věřte, Hron za ochutnání rozhodně stojí. Nejedná se v tomto případě o PIWI, vznikl v sedmdesátých letech křížením dvou francouzských autochtoních odrůd Castets a Abouriou Noir u významné šlechtitelky Doroty Pospíšilové. Z hroznů vznikají sytě tmavočervená vína s plným tělem, ovocitá s jemnou kabernetovou příchutí. Cukry a kyseliny u něho bývají v harmonickém poměru, zráním v sudech ještě víno výrazně nabývá na kvalitě.

Druhé setkání s Andulou a Andrejem proběhlo, či vlastně neproběhlo na letošním vinobraní Prahy 3 na náměstí Jiřího z Poděbrad. Když jsem natahoval skleničku po prvním vzorku od Fedora Malíka z Modre, bylo mi doporučeno vydržet do druhé hodiny, neboť radnice rozhodla vyčkat konce výuky v nedaleké škole. Takže jsem zklamaně odešel k dalším stánkům. Když jsem se pak v závěru dne vracel, byl už u slovenských vín takový chumel zájemců, že mi bylo jasné, že toho dne už nic neochutnám. Možná tak do sebe dostat jednu plnou skleničku a v klidu na lavičce zvýšit hladinu alkoholu…

Není všem dnům konec, navštívili jsme tentokrát s Evženem a dalšími našimi přáteli vinobraní na Grébovce a při procházce areálem Havlíčkových sadů jsme narazili na stánek s nabídkou slovenských vín. Kupodivu bylo u něho prázdno, spousta vystavených lahvi a za nimi opět Andula a Andrej. Brzo jsme se domluvili, že se vlastně už dobře známe, tak hurá něco okoštovat. Vzpomínka na Litoměřice mě směřovala jednoznačně na červená vína.

Prvním vzorkem do skleničky byl opět Dunaj 2020 z Karpatské perly. Chutnal mi už v dubnu, tentokrát byl snad ještě lepší. Jde rovněž o novošlechtěnce z dílny Doroty Pospíšilové, který přišel na svět křížením semenáče z odrůd Muscat Bouschet a Oporto se známou odrůdou Svatovařineckého. Víno má výraznou rubínovou barvu, ve vůni ostružiny a hroznový džem, na pozadí pikantní kyselinka. Bylo školeno ve velkém dubovém sudu. Na začátek velmi pěkné víno…

Jako druhý vzorek jsme ochutnali Hrom 2020 z vinařství Fedor Malík & syn z Modre. Ano, nespletl jsem se. Skutečně víno Hrom z odrůdy Hron. Proč? Musím se paní Anduly příště zeptat. Možná jen pošťuchování dvou výrazných osobností na slovenské vinařské scéně…

Povedlo se, přidávám hvězdičku. Možná by se dal již výše uvedený popis vína z odrůdy Hron doplnit o višně a pepř. Každopádně svůj vliv má i odlišný terroir, kde hrozny dozrávaly, a pochopitelně dvanácti měsíční školení v nových barikových sudech. 

Na závěr přišla z mého pohledu naprostá bomba. Už žádná neznámá odrůda, ale evropská klasika. Však už jsem tady o odrůdě Cabernet Franc psal několikrát a vždycky v superlativech. Ochutnali jsme ho z vinařství Tajna, Vineyards and Winery, čisté odrůdové víno z ročníku 2019. Tmavá rubínová barva, ve vůni bobulové ovoce, máta a eukalyptus. Pevné tělo a velmi dlouhý šťavnatý závěr, víno zrálo dva roky na barrique. Bylo rozhodnuto, k takovému vínu se musím ještě vrátit. Jak vinařství Angel Wines, tak vinařství Tanja mi ještě zpříjemní nejeden večer.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat