Pravidelní čtenáři

sobota 17. července 2021

U Sůkalů pod pergolou

Navštívit poddvorovské otevřené sklepy a nestavit se ve vinařství u Milana Sůkala snad ani nejde. Z jedenácti zapojených vinařů je snad nejznámější, však už se může taky pyšnit i prestižním oceněním vinaře roku. Po všech těch letech, co se u nich stavuji, jsem ještě nenarazil na víno, co by mi nechutnalo. Naopak, většinou to jsou ta nejlepší vína, která tu potkávám, však si je taky po krabicích odvážím sebou domů.

Kromě pár přespolních vinařů ze Starého Poddvorova, Dolních Bojanovic a Nechor tu mají všichni své sklepy. Sůkalovi zde mají nejen sklep, ale přímo vinařský dvůr. Zažil jsem tu roky, kdy nám k jejich ochutnávce vyhrával cimbál, každoročně posedáváme pod rozsáhlou pergolou, přechutnáváme jednotlivé vzorky vín, díváme se na níže položený rybníček a je nám tak nějak hodně hezky.


Letošní ochutnávka začala suprovým Veltlínským zeleným, 2020, MZV. Nic lepšího na rozjezd nemohlo přijít. Následovala další tři charakterní bílá vína s přívlastkem pozdní sběr, a to Ryzlink vlašský, Ryzlink rýnský a Sauvignon. Všechna byla odrůdově povedená, krásně se pila a zasloužila si má ocenění. Zkrátka maximum hvězdiček jsem s klidným svědomím mohl udělit každému z nich. 

Sebou do Prahy jsem si vzal dvě krabice. Mám zejména slabost pro Sůkalův rýňák, letos byl ve vinařství zařazen do řady terroir. Jasně, že to má vyzdvihnout zejména specifiku místní půdy ve vinici, kde vinař sklidil své hrozny. Ale to by bylo málo, je třeba si všímat i podloží, klimatu, práce vinaře ve vinici, což se může pro tu kterou odrůdu lišit. A pro pár odrůd, kam je možno Ryzlink rýnský zařadit, je to tu přímo zaslíbené.

Nemohl jsem minout ani parádní Sauvignon. Už při koštu jsem si zapsal do poznámek, že stojí za to, abych bral celou krabici. Vím, že fandové méně aromatických vín se Sauvignonům vyhýbají, ale když já ve vůni nasaju vůni listů černého rybízu, v chuti objevím přezrálý angrešt či nasládlou broskvi, to vše s odpovídající kyselinkou, jsem okamžitě ztracený. A to se tady povedlo.

Ani Sůkalům se nevyhnula móda perlivých vín čili frizzante. Pod názvem Ma&Mi se jejich variace letos náramně hodila do rozpáleného dne. Byť jsem se podobným vínům zpočátku vyhýbal, považoval jsem je totiž za jakýsi podvůdek na nás ortodoxní milovníky vín, už zdaleka nejsem tak kategorický. Už několik let si je rád při různých příležitostech naleji do skleničky a netrvám ani na sektech za každou cenu. I když, mohu-li si vybrat…

Jestli něco na vinařství Milana Sůkala obdivuji, tak je to jejich umění vyrobit fantastická červená vína. Letos přišli se třemi. Na rozjezd jsem ochutnal Cabernet Moravia, jakostku 2020. Lehké víno s kabernetovým šmrncem z odrůdy, která je tu na Podluží vlastně doma. Zrodila se tu nedaleko u šlechtitele Glose a povedla se. Daří se jí tu na místních vinicích náramně a spousta vinařů v Poddvorově i Čejkovicích toto víno umí udělat hodně dobře. Taky jsem si jeden karton Cabernetu Moravia od Sůkalů do auta naložil. 

O ligu výš byl Merlot, výběr z hroznů, 2018. Když jsem se zde stavoval loni na jaře pro vína k doplnění svých zásob, bavil jsem se o Merlotu s panem Sůkalem starším. Chválí si ho tu, dozrává do potřebné cukernatosti, rozhodli se proto rozšířit výsadbu jeho hroznů ve vinicích, aby mohli následně znásobit výrobu. Přiznávám, že v nikdy nekončícím souboji tří božských modrých odrůd Pinotu Noir, Merlotu a Cabernet Sauvignonu vyzdvihuji právě vína z Merlotu v poslední době nejvýše. Těším se na to, s čím mě Milan Sůkal ještě potěší.

Nesmím však zapomenout na poslední vzorek z nabízených vín. Proč? Protože cuvée „Pro přátele“, pozdní sběr, 2019, bylo snad nejlepší víno letošních otevřených sklepů. Už jsem ho zaregistroval na předchozích akcích, stále si ještě v archivu opečovávám ročník 2016. Ani tentokrát se za svou udělenou jedničku stydět nebudu.

O co jde? Tělo mu věnoval opět Merlot z viniční trati Kukvička, z vinařské obce Josefov. Kdo neví, mrkněte se, loni jsem o ní psal. Zajímavě ho doladilo Zweigeltrebe. Ve finále se tak dosáhlo podmanivých tónů kompotovaného peckového ovoce doplněných ušlechtilým dřevem, ve vůni lze pak zaznamenat fialky a aromatické koření. Každopádně je toto cuvéečko úžasně harmonicky vyzrálé, s dlouhou podmanivou dochutí… Budu se k němu stále rád vracet.

Rodan


2 komentáře:

  1. To vypadá , že vinko opravdu miluješ. :) Hezky napsané. M

    OdpovědětVymazat
  2. Před dvěma desítkami let jsem se vydal svou cestou za nejlepším vínem... Dnes už vím, že tohoto cíle nikdy nedosáhnu, ale přesto se snažím toho objevit co možná nejvíc. Tady zaznamenávám aspoň něco, na co jsem při tom narazil, co prožil a co mě obohatilo. A zpracovávám to jako zápisky auditora. Tak asi tak...

    OdpovědětVymazat