Pravidelní čtenáři

středa 21. července 2021

Vašíčkův výběrový Merlot

Je tomu už asi dva roky, kdy jsem v Novém Poddvorově prošel už všechny sklepy a přesouval se pod party stan, kde následoval společenský večer. Většina mých přátel už tam po celodenním putování pro nás držela místa, já se však stále nechtěl rozloučit s atmosférou sklepní uličky a skvělými víny, co zde vinaři celý den nabízeli. Když tu přede mnou na malém plácku u svého degustačního stolku gestikuloval ještě jeden z vinařů, kterého jsem do té doby neznal. S rozevlátými delšími vlasy, téměř jako muzikant bohém, tu prezentoval svá vína Milan Vašíček, přespolní vinař z nedalekých Nechor.

Nevím už, zda to byl pro mě takový nezapomenutelný zážitek z důvodu, že už jsem měl za celý cen už přece jen dost napito, nebo prostě proto, že byla jeho vína tak dobrá. Mně tenkrát v podvečer chutnala úplně všechna… Řadu z nich jsem si pak odvážel domů, mezi nimi jeden klenot, a to Merlot, rezervu z ročníku 2016, ve výběru z hroznů.


Od té doby vyhledávám na otevřených sklepech vína od Vašíčka pravidelně, jen už takové štěstí na nečekané poklady, před kterými bych padl na zadek, nemám. Už jsem se tu zmínil, že letos jsem ochutnal pár vzorků bílých vín od Vašíčka už v předvečer akce v jeho penzionu Nechorka. Byly dobrá, což o to, ale znáte to. V restauraci vám málo kdy přistane na stole to nejlepší, čím by vinař udělal díru do světa. Druhý den u stánku vinařství jsem zase měl smůlu na nevychlazená vína a omezený výběr vín červených. 

A co že jsme s Jardou ochutnali? Bílá vína především z ročníku 2019, Sauvignon, Rulandské šedé, Sylvánské zelené a Rulandské bílé, k tomu Veltlínské zelené z ročníku 2020. Vím, že se Milan Vašíček zaměřuje především na burgundské odrůdy, se kterými sklízí uznání na soutěžích, kamkoliv se dostane. Právě bílá rulanda mě letos šmakovala ze všech bílých nejvíce. Dovolím si sem přiřadit ještě jedno roséčko, Zweigeltrebe z ročníku 2020, suché v pozdním sběru. Jak už to pravidelně bývá, Vašíček růžová vína umí, i toto bylo moc fajn, kdyby se nechalo vychladit, tak do veder přímo ideální pro pohodu letního odpoledne.

Pochopitelně jsem byl zvědavý i na Vašíčkova dvě červená. Na rozjezd jsme s Jardou ochutnali místní lokální specialitu Cabernet Moravia, 2018 v pozdním sběru. Možná jsem ten den narazil v ostatních sklepech i na lepší, tak mě to zas tak nepřesvědčilo, abych si pár lahví odvezl. Poté následovala největší nabízená bomba. Rulandské modré, ročník 2017, ve výběru z hroznů. Klasický Pinot Noir, světlá cihlová barva, nabušená aromatika ve vůni i chuti, ozvěny dubového dřeva uhlazující odrůdové taniny. Dokázal bych si s ním udělat radost, i když… Zkrátka vzpomínka na Merlot z minulých let byla stále ještě dost intenzivní.

Pár dní po návratu jsem probral můj archívek červených vín a vytáhl jsem z něho právě zmiňovaný Vašíčkův Merlot, rezervu z roku 2016, ve výběru z hroznů. No, co vám má povídat, nezklamal mě. Dostal mě svou přístupností, hladkými taniny a velmi příjemným ovocným charakterem. Ve vůni jsem si užil ostružiny a peckoviny, v chuti pak švestky a vyzrálé třešně. Léta zrání v sudu i následně v lahvi kouzelně zaoblila taniny, skrytému ovoci přidala kompotové, až marmeládové tóny. 

Pamatuji si, jak Milan Vašíček vyprávěl, že se rozhodl pro Merlot přesto, že mu to v té době mnozí zahraniční vinaři rozmlouvali. Ukázalo se, že udělal velmi dobře, protože se Merlotu se na Moravě daří, dozrává do výběrů z hroznů. Už jsem se tu zmiňoval, že mě letos s Merlotem mile překvapila i další vinařství v Novém Poddvorově, například Hnidák, Kašík, Sůkal… Mimochodem víte, že svůj název získala odrůda Merlot od francouzského slova "merle", což znamená "kos"? Jednoduše proto, že hrozny Merlotu s oblibou na vinicích zobali kosi.

Nedalo mi to, ještě jsem si vygůglil, kdeže Vašíček sklízí své hrozny Merlotu. Rodí se v prušánecké trati Podkovné, která leží mezi Novým Poddvorovem, Nechory, Josefovem a Prušánkami. Je mírného sklonu, jihozápadně orientovaná. Jak už tak to na Moravě bývá, vznikla zcelením původních menších tratí, některé části jsou ještě s odkazem na původní skladbu hodnoceny velmi dobře, celkově zůstává na úrovni A. Když však budete ochutnávat vína od dalších vinařů jak z Poddvorova, tak třeba z Nechor, určitě najdete řadu úžasných vín, která se k trati Podkovné budou hlásit.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat