Pravidelní čtenáři

pondělí 13. září 2021

Trojská vína

Vždy v tuto dobu mě pravidelně najdete na vinobraní sedmé pražské části u překrásného barokního zámku v Troji obklopeného kouzelnou francouzskou zahradou. Každoročně tu stávaly desítky stánků vinařů a prodejců vína, u kterých se jako vosy tísnili tisíce návštěvníků. Hezké vzpomínky… Už druhým rokem se však vlivem covidu akce smrskla pouze na lokální přehlídku místních vín pro několik stovek zájemců. No což, i tak jsem si letos užil.

Hned u prvního ze stánků mě čekalo velké překvapení. Projekt Marka Vydry, znovuobjevená a nově vysázená vinice na opukových terasách pod zrekonstruovaným zámečkem Jabloňka, majestátně se tyčícím nad Vltavou. Od roku 2013 první výsadba, dnes už nabízejí minimálně poslední tři ročníky. Odrůdově se nerozmáchli, zaměřili se pouze na dvě stěžejní odrůdy, Ryzlink rýnský a Tramín červený. Ale ani to však ještě není všechno. Raritou je neobvyklý a v podstatě výjimečný klon rýňáku Ryzlink rýnský červený. Ochutnal jsem poslední ročník a byl jsem z něho nadšený. Možná překvapení z nově objeveného vína, možná bonbónek ve formě zlatožlutého, aromatického a šťavnatého ryzlinku do krásného odpoledne babího léta. Rozhodně se k němu budu rád vracet.


Pokud byste se na vinici Jabloňka dívali zpovzdálí, kousek od ní vás překvapí další, ještě poměrně málo známá vinice Vinařství Zilvar. Opět unikátní vinice na břidlicové suti. Její majitel Zdeněk Zilvar zde vybudoval v podstatě butikové vinařství postavené na dvou odrůdách, a to Rieslingu a Pinot Noir. Poptávka po víně zdaleka převyšuje nabídku, takže ceny lahví místního vína již převýšily úroveň obvyklou u ostatních pražských vinařů, a to je co říct. Ochutnal jsem jejich rýňák z roku 2019, pochvalu si zaslouží… Však už dostal od hodnotitelů 91 bodů ze sta a byl vyhlášen nejlepším Ryzlinkem rýnským z České republiky.

To by bylo, abych na vinobraní v Troji nezavítal do stánku vinařství Salabka. Ochutnávám jejich produkci ještě od dob, kdy za ní stál Lubomír Bílík, nezanevřel jsem na ně ani po zásadní restrukturalizaci před pár lety. Měl jsem štěstí, že mi letošní ochutnávku svým výkladem zpříjemnil osobně enolog vinařství Tomáš Osička. A když viděl moje nadšení pro vína, nezůstalo pouze u šesti oficiálních vzorků. Měl pro tyto případy nachystány ještě podpultovky. Sice bez etiket, ale zato s poutavým výkladem. 

Ze všech nejvíc mě okouzlilo právě jedno z těchto extra nabízených vín. Ryzlink rýnský, ročník 2017. Jedna třetina se školila na dubových barikových sudech, zbytek vyzrál v nerezu, přičemž byl částečně promícháván na jemných kalech. Byla to velká dobrůtka, dřevo mi ve výsledku vůbec nevadilo. Hvězdičku jsem udělil ještě dalšímu z ochutnávaných vín, a sice Pinot Noir. U něho se projevila má propagovaná teze. Bílá vína jsou kouzelná, ale pokud si chci opravdu šmáknout, nalijte mi dobré červené…

Nemohu zapomenout ani na perlu místních vinařství. Vinice Sv. Kláry v Botanické zahradě. Setkávám se s jejich víny spíš sporadicky, ale v poslední době mě nepřestávají překvapovat. O místní vína je takový zájem, že jsou plněna do půllitrovek, aby se dostalo na víc lidí. Tady jsem vzdal pouhé degustační přechutnávání vzorků a nechal si naplnit rovnou celou skleničku skvostem v podobě Pinot Noir 2016. Vína se zde v tomto roce vyprodukovalo pouze 2950 lahví, hezky dozrálo, při fermentaci vykvasilo do sucha a dosáhlo 14 procent alkoholu. Již dlouho jsem nekoštoval tak dobré Rulandské modré. Strávil jsem s ním dobrou půlhodinku, nemohl jsem se s jeho dlouhou dochutí rozloučit. 

Až do teď se mohou mé zážitky shodovat s pohledem řady přítomných obdivovatelů vína. Já jsem si však udělal radost jen pro sebe. U stánku Wilomenna mi představil Luboš Bílík svého známého Jiřího Korandu. Jak ho nejjednodušeji zařadit? Hobík do vína, vlastnící malovinici o 400 hlavách pod skleníkem Fata Morgana mezi botanickou zahradou a Salabkou. A aby bylo jasno, ušel už o kus dál než já. Od podomácky vyráběného vína se přesunul do vybudovaného sklepa, lisuje a fermentuje téměř poloprofesionálním způsobem, aby ošetřil riziko oxidace. Dobře jsme si pokecali. Zkrátka, když dáte chlapům téma, neví, kdy skončit. Už se těším, až se za ním na jeho vinici vypravím.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat