Pravidelní čtenáři

pondělí 27. září 2021

Červené postřehy ze Svatováclavské vinice

Sezóna vinobraní v Praze vrcholí… Teda vlastně asi už má to hlavní za sebou. O tomto víkendu jsem vyrazil omrknout jedno z posledních. Vinobraní na Svatováclavské vinici, kterou před časem obnovili bezprostředně pod Pražským Hradem. Fantastická lokalita s ještě úžasnějším pohledem na červené střechy Malé Strany, Vltavu a za ní ležící Staré Město. 

Pro přespolní pro informaci uvádím, že se tu sice hrozny pěstují, ale my vínu naklonění Pražáci jsme se naučili sem chodit hlavně ochutnávat vína prakticky z celého světa. Takže ač tentokrát vinobraní vzhledem ke stále neskončené pandemické situaci proběhlo v hodně omezeném rozsahu, užil jsem si ho. To hlavní, narazil jsem na několik zajímavých vinařů se vzorky vín z Čech a Moravy, které stojí za pár poznámek.

Čím začít? No asi pinotem… Bude to možná vypadat, že chci Jardu drobet pošťouchnout, ale po několika nezapomenutelných zážitcích s Rulandským modrým z trojských vinic navážu dalším výjimečným vzorkem. Pinot Noir z Villy Richter, ročník 2016, Svatováclavská vinice. Teda jak se to vezme, výjimečným vínem… Určitě nikdy nezapomenu, že jsem ochutnával víno z jedné z nejkrásnějších vinic přímo pod Hradem, ale popravdě na úroveň těch trojských pinotů nedosáhlo.


Snažil jsem se na webu dohledat něco z analytiky, neboť na zadní straně viněty kromě svatováclavské pohádky toho moc nebylo. Jen údaj o 13 % objemu alkoholu… Takže alespoň mé dojmy. Přesto, že víno už pěkně nazrálo, převládaly v něm stále herbální tóny. Místo hebkosti odrůdy s pohlazením dřeva z něho na mě dorážely lehce zapařené kopřivy, které mi nedovolily říct wow. Každopádně bych s označením Grand vin de Bohemia ještě počkal.

Jinak modrou rulandu jsem si na vinobraní užil u jiného stánku. Určitě velmi povedeným byl Pinot Noir, ročník 1019 z mělnického vinařství Kraus. Jemné cihlově červené víno s marmeládovými tóny, s nádechem čokolády a tabáku. Poznamenal jsem si do poznámek, teplé a krásně kulaté…

Za dalšími červenými už budu muset vyrazit do moravských vinařství. Překvapením pro mě bylo Vinařství Velké Bílovice. Vůbec jsem si nevybavil, zda jsem na něho už někdy v minulosti narazil. Když už se totiž toulám po bílovických sklepních uličkách, tak kolem areálů velkých vinařství přecházím. Považuji je za velkovýrobu, určenou pro jinou cílovou skupinu.

Přestože mi zástupce obchodu s víny tohoto vinařství naznačil, že sem tentokrát ani nevyrazili s tím nejlepším, co nabízejí, tak říkajíce se mi trefili do noty. Jak přechutnaná bílá, tak červená vína neměla chybu, postupně gradovala, až jsem se rozhodl, že se jim v budoucnu budu muset ještě detailněji věnovat. A na co červeného vás nalákat?

Začal jsem košt vzorkem Frankovky, ročník 2018, z viniční tratě Trkmanská. Kdo má rád jemnou, hebkou, uhlazenou Frankovku, ze které za každou cenu nelezou třísla, ten by si se mnou pošmákl. Do poznámek jsem hned vypálil tři hvězdičky. Druhým ochutnávaným červeným vínem byl Cabernet Sauvignon, ročník 2016, opět z tratě Trkmanská. Zde už šlo opravdu o dospělý projev. Všechno, co se mělo zharmonizovat, to se povedlo. Já si naplno užíval plně ovocný projev parádního moravského červeného. Opět maximální hodnocení, tři hvězdy…

Nakonec jsem si nechal komentář ke koštu červených z vinařství Hort. Jak jistě vínoznalci dobře ví, přeneseme se z Dobšic od Znojma, kde vinařství sídlí, na vinice francouzského Langedocu. Dlouho jsem toužil pod pokličku tohoto vinařského experimentu proniknout, takže alespoň nahlédnutí. No, nestačilo to, domluvil jsem si, že se na další degustaci Hortových vín v nejbližší době vypravím znovu.

Tentokrát jsem dostal dva vzorky. Prvním bylo základní HF-1. To není odrůda, to ani na vás zkoušet nebudu. Pod zkratkou se skrývá Hort France, stačí napovědět. Tentokrát šlo o čistý Merlot z ročníku 2020. Moc dobrý mlaďoučký projev, vůbec bych neváhal zakoupit alespoň krabici, za zhruba stovku opravdu kauf… Druhým bylo drobet složitější víno z řady Selection. Tentokrát vyzrálé červené z ročníku 2015, cuvée z osmdesáti procent Merlotu a dvaceti Syrahu. Jak ho zhodnotit? Nechci vypálit rychlé soudy. Některé víno vás okouzlí na první dobrou, s jiným si musíte dlouho pohrávat, než ukáže, co v něm je. A to bude asi případ onoho druhého výběru. Rád se o to v budoucnu pokusím.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat