Pravidelní čtenáři

čtvrtek 8. dubna 2021

Blaufränkisch nebo Kékfrankos?

Naše poslední dvě setkání s přáteli dobrého vína byla zaměřena na vína z Maďarska a Rakouska. Nutno říci, že z Rakouska jsme cíleně vyjmuli Riesling a Grüner Veltliner, tyto mimořádné odrůdy stojí za zvláštní pozornost a budeme se jim věnovat důkladně někdy později. I tak při našich setkáních dominovala bílá vína, v Maďarsku zejména odrůda Furmint. Možná měla být i tokajská oblast vyčleněna samostatně, každopádně to byl zážitek. Poznamenal jsem si vinařství Füleky a jejich Tokaji Furmint 2015, kde byla skvěle vybalancovaná příjemná kyselina a zbytkový cukr s květinově ovocnými tóny. Ze stejného vinařství bych neváhal sáhnout po Tokaji Muskotály 2018, přestože odrůdu Muškát moc nevyhledávám. Toto víno bylo suché, elegantní, vyvážené bez přehnaných vůní.

Z rakouských bílých bych vyzdvihl Neuburger Ried Vordernberg z vinařství Josef & Philipp Bründmayer. Přiznávám se, že jsem tuto odrůdu naslepo vůbec nepoznal. Vinařství Neumeister ze Štýrska zase předvedlo krásné vulkanické Rulandské bílé.

Rakousko i Maďarsko ale dává jak známo též vynikající červená vína, proč tedy nezkusit Frankovku? Je to velmi stará odrůda, která má podle některých pramenů německý původ, jiné ovšem považují za její pravlast Dolní Rakousko, odkud se měla rozšířit v 18. století. Každopádně vyhlášené Frankovky se vyrábí v nejmenší spolkové zemi Rakouska Burgenlandu, rozhodl jsem se proto přinést na naše setkání Frankovku.


Už jsem jednou zmiňoval, že někdy není jednoduché za stávajících opatření sehnat v relativně krátkém čase pouhou jednu lahev. Zajásal jsem proto, když jsem na jednom e-shopu, který dodává rakouská vína, objevil velice slušnou nabídku červených vín. Výhodou je i možnost osobního vyzvednutí na jedné pražské adrese, vína jsou skladem, takže objednávce nestojí nic v cestě. To jsem si aspoň myslel do té doby, než mě dodavatel kontaktoval s informací, že víno bude k vyzvednutí do 3 dnů, jakmile dorazí ze skladu v Táboře.

Nezbývá tedy nic jiného, než vyrazit do ověřené vinotéky a poptat se po Frankovce z Burgenlandu. Naštěstí se povedlo, vzpomněl jsem si na vinařství Keringer, jejichž některá bílá vína jsem již ochutnal. Takže Aviator Blaufränkisch 2018 byla jasná volba, už kvůli názvu. Víno má ovocnou vůni s aroma červeného bobulového ovoce, zralých třešní, ostružin a jahod. Příjemná a středně dlouhá chuť navazuje na vůni. Objevují se tóny ovoce a minerality. Komplexní a svěží víno s dobrou kyselinou. Mezi ostatními červenými víny nepochybně vyčnívá.

Možná čekáte srovnání s nějakou Frankovkou z Maďarska. Já sám jsem ji do „souboje“ nepřinesl, dal jsem přednost Furmintu. Nicméně jednu maďarskou Frankovku jsme nakonec ochutnali. Kékfrankos 2017 z rodinného vinařství Ráspi, které hospodaří na 21 hektarech vinic na tratích okolo obce Fertőrákos. Pokud se podíváte do mapy, zjistíte, že tato obec leží v oblasti Sopron přímo na hranicích s Rakouskem. Nejsou zde výjimkou ani statky v rakouském vlastnictví působící na obou stranách hranic. Za minulého režimu tu prý byly charakteristické nenáročné Frankovky s dráždivou kyselinou, což zkazilo pověst celé oblasti. Dnes je situace jiná, v okolí Sopronu působí řada kvalitních malovinařů s produkcí výjimečných, nezapomenutelných a příjemně pitelných v sudech vyzrálých červených vín. Mineralita místních půd je velmi typickým projevem ve vínech ze Sopronu.

Myslím, že něco podobného známe i od nás. Pokud si dobře pamatuji na polovinu devadesátých let, obvyklá nabídka červených vín v našich restauracích byla Frankovka nebo Vavřinec, přitom kvalita byla často pochybná. Dnes je situace naštěstí docela jiná, i u nás najdeme krásné Frankovky. Tu nejlepší, která se mi hned vybaví, dělá vinařství Gréger z Rakvic. Už aby měli nalahvováno, prý někdy v půlce dubna. Moc se těším. Na zdraví!

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat