Pravidelní čtenáři

čtvrtek 1. dubna 2021

Na cortisové téma

Prvně jsem držel v rukou lahev s vínem vyrobeným z odrůdy Cabernet Cortis v regálech Makra ve Stodůlkách v dubnu 2014. Bylo červené, tak mě pochopitelně trklo, že to bude mít něco společného s Cabernet Sauvignonem, proč ho tedy nezkusit… Drobet jsem sice váhal, bylo totiž od Templářů z Čejkovic, ale ocenil jsem dobrý nápad vytvořit řadu vín New Age z nově produkovaných odrůd. Nebylo divu, že jsem podlehl pokušení.

Ani jsem netušil, že jsem tím vstoupil do vínokruhu jedné stejné odrůdy, přitom však různých stylů vína. Při prvním koštu jsem naštěstí ochutnal suchý vzorek, což nemusí být vždy pravidlem, ostatně mé výlety do Německa u polosladkých Cortisů i končí. V chuti tehdy převládaly tóny rozvařených třešní a ostružinové marmelády, zároveň byly překryté pikantní kyselinou, závěr se pak vyznačoval výraznými taniny. Do poznámek jsem si zapsal zprvu hodně zajímavé, postupně však fádně ovocité.


Přesto mi ona dosud neznámá odrůda začala vrtat v hlavě. Dohledal jsem si, že jejími rodiči jsou Cabernet Sauvignon a Solaris. Zajímavé, co? Zkřížením modré a bílé odrůdy vznikla další, a to pro výrobu červených vín. A navíc podědila po Solarisu interspecifické geny. Tento kříženec byl vyšlechtěn v německém Freiburgu počátkem osmdesátých let. Je z toho víc než patrné, že záměrem bylo vytvořit atraktivní modrou odrůdu pro severně položené vinařské oblasti. O to první se postaral Cabernet Sauvignon, špičková modrá odrůda, o to druhé pak Solaris s vysokými cukry a brzkým dozráváním. Říká se, že pokud nestojíte o sladké stolní víno, tak v našich podmínkách vydrží hrozny ve vinici maximálně do půlky září.

Dostávám se postupně k mým dalším koštům této odrůdy, která je od roku 2013 zapsána v naší odrůdové knize. Na ochutnávkách ji vyhledávám, ale jsem dosud z tohoto vína spíš rozpačitý. Pokaždé, když se do zpracování Cortisu čeští či moravští vinaři pustí, je z vína víc než patrné, že na začátku je buď surovina předčasně sklizená, nebo naopak časem přezrálá. V prvním případě z vína lezou bylinné tóny, výrazná kyselinka a trpká třísla. V tom druhém je znatelný obtížně ukočírovaný vyšší alkohol, aby se dosáhlo přiměřené pitelnosti výrazně ovocného vína. Napadá vás, co s tím? Ideálně si pohlídat optimální zralost při co nečasnější sklizni.

Cortis si pozornost rozhodně zaslouží. Už jsem tu psal, že nadšený jsem byl z tohoto vína až poté, co jsem na něj narazil ve vinném sklepě pražské Grébovky. Ještě jsme ho tam ochutnávali z tanku, ale už bylo skvěle harmonické s typickým tělem Cabernetu Sauvignon. Takové víno bych mohl pít pravidelně. Přiznávám, z Grébovky pocházejí i hlavy Cortisu v mé vinici. Loni pár panenských hroznů, letos očekávám, že z nich snad pět litrů vína vylisuji.

Dobré pokusy má za sebou i Lukáš Rudolfský ve Vinných sklepech Kutná hora. Objednával jsem před časem od něho pár krabic a v nabídce mě upoutal Cabernet Cortis, výběr z bobulí, z ročníku 2016, spontánně fermentováno a nefiltrováno. Když už jsem se rozhodl ho ochutnat, přišlo zklamání. Jejich významný klient vzal všechno, pro nás nahodilé zákazníky už nic nezbylo. Stálo mě to hodně velké úsilí s vynaložením osobních vazeb, abych se dostal alespoň k jedné lahvi zmíněného Cortisu. 

Kdo se moc neorientuje v českých vinařstvích, tak pro toho upřesnění, že hrozny pocházejí z Mělnické podoblasti, z obce Vinaře, vinice Na Příčce. Ostatní informace pak potvrzují, co už jsem tu psal. Vykvašeno do sucha na úkor 15% alkoholu, výrazná plná chuť ovoce, koření a čokolády, bohaté taniny, dlouhý hřejivý závěr. Za mě pochvala, bylo zatím nejlepším Cortisem, co jsem kdy od nich ochutnával.

Před pár dny jsem se potkal s Ondrou Konečným z čejkovického Vitisbergu. Zavážel nám do Prahy vína, tak jsme si na sebe našli půlhodinku a roušky neroušky jsme probrali vše možné ze světa vína. Pochopitelně mě nejvíc zajímalo, zda letos vinaři otevřou poddvorovské sklepy. Tak snad jo, ale vypadá to na kompromis, když tedy náhodou někdo v daném termínu půjde kolem, najde tam sklepy otevřené…

Zajímalo mě, zda se už také na svých vinicích Ondra rozhodl pro Cortis. V jeho praxi enologa ze Spielbergu se mu totiž toto víno moc daří. Vzpomínáte na text o žižkovském vinobraní? Ano, půjde do toho, našel už místo na pár řádků. A pustil se do popisu, jak do lahve dostat vůbec ten nejlepší Cortis, co v daných podmínkách půjde. Velká pozornost se musí věnovat zeleným pracím. Musí se počítat s tím, že se budou hrozny sklízet velmi brzo na počátku září. Proto je nutné tažně časně odlistit, aby se dosáhlo potřebné fenologické zralosti bobulí, ale ne zas moc, jen takové, která dodá vínu onu potřebnou chuť Cabernetu ze severních vinařských oblastí. Díky Ondro, vyzkouším…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat