Pravidelní čtenáři

středa 5. května 2021

Čtyři červená vína Jirky Uherka

Venku je stále sychravo, doma večer přitápíme, když otevřeme lahvinku, tak povětšinou červeného vína. Jak jste na tom vy? Podobně? Nebo u vás převáží obliba jedné konkrétní odrůdy a v lahvi bude každý večer bílé víno, zima nezima… Ať jste na tom jakkoliv, budu mluvit za sebe, u nás se prostě pravidelně dostáváme do stavu neustálého deficitu červených vín.

Není se tedy čemu divit, vyhledávám teď více v kontaktech vinaře, kteří mají v nabídce dobrá moravská červená a jsou ochotni je obratem dodat. Mohl bych jich tu vyjmenovat minimálně tolik, co se najde prstů na obou rukách, nicméně mezi prvními jsem se obrátil na Jirku Uherka z Dolních Bojanovic. Loni jsme ho navštívili u něho ve vinařství a poté okoštovali celý jeho sortiment. Jeho červená byla famózní, málokdy narazíte na Moravě na tak výtečný Cabernet Sauvignon. Však už jsem tu o něm psal. Škoda, v nabídce zatím není, budu muset objednávku opakovat, až ho znovu nalahvuje.

Průřezově jsem tentokrát vzal v krabicích vzorky od všech červených vín, co Jiří nabízel. Celkem mi jich dovezl pět. Už jsem se do nich pustil. Opět jsou úžasná…


Jako první jsem otevřel trochu exotiku. Ani ne odrůdově, spíš šlo o zajímavě namíchané cuvée. Po názvem Cuvée čtyř se skrývá unikátní kupáž barikovaných vín ze čtyř různých odrůd a ze čtyř různých ročníků… Narazili jste někdy na něco podobného? Lákalo mě to ochutnat a neprohloupil jsem. Z ročníku 2016 pocházel Alibernet, z 2017 Cabernet Cortis, z 2018 Cabernet Moravia a z 2019 Pinot Noir. Krásně temná barva hluboké lesní tůně, ve vůni variace sušených brusinek, kompotovaných višní a jahod. Nepřehlédnuté tělo dubových sudů vede víno do harmonicky nasládlého závěru. Vysoký extrakt vás nenechá na pochybách, že pijete výjimečné víno.

Druhý vzorek patřil vínu Ignis z Cuvée Element, výběr z hroznů z ročníku 2018. Patrně tušíte, že si Jirka rád s víny hraje, tentokrát zkupážoval dvě odrůdy, a to Neronet a Merlot. Opět víno hluboce temné barvy, dva roky zrálo na sudech, což mu uhladilo třísloviny. Ve vůni tentokrát lesní ovoce a hlavně čokoláda… Extrakt ještě vyšší než v prvním případě, za mě nejvyšší hodnocení.

Víno z odrůdy Dornfelder bylo snad prvním, na které jsem od Jirky Uherka narazil. Vzal jsem si jich nyní rovnou celou krabici. Proč si neudělat radost? Jedná se o suché víno v pozdním sběru z ročníku 2019. Zajímavostí je, že vinař využívá teplé macerace, víno při zrání neleželo v sudech, aby i udrželo svůj vlastní odrůdový charakter. Možná někomu přijde lehčí, ale je kouzelně sametové s vůní a chutí po ostružinách a borůvkách.

Do objednávky jsem si nechal přibalit jako zajímavost Neronet z trati Valtická, ve výběru z hroznů ročník 2018. Zatím to možná zní lákavě, jenže bylo polosladké… Na vínech obdivuji, že se dokážou trefit do vkusu mnohých z nás. Jednomu chutná to, jinému ono. Snad se na mě Jirka zlobit nebude, když mu řeknu, že toto není můj šálek čaje. Víno mělo sice neskutečně vysoký extrakt kolem 42 gramů na litr, zajímavou černorybízovou chuť, ale ten zbytkový cukr mi nedovolil se nechat unést. Zpravidla podobná vína nevyhledávám, tentokrát jsem se chtěl přesvědčit o opaku, ale nevyšlo to.

Kdo se trápí počty, v názvu i textu mám čtyři červená vína. Čeká tu na mě však ještě jedno, které jsem si nechal až na závěr mého přechutnávání. Vyrážím teď pár dní na cesty, až se vrátím, bude to jedno z prvních vín, které otevřu. Na cože se to těším? Opět jednoodrůdové víno ve výběru z hroznů. Tentokrát Pinot Noir z ročníku 2018, deset měsíců v barikových sudech. Očekávám kombinaci zralých třešní a jahod, včetně uhlazených taninů podpořených dubovým dřevem. Ňami…

Rodan


2 komentáře:

  1. Máte nějaký tip na jeho nejlepší bílá suchá vína? Díky Ondřej Novák

    OdpovědětVymazat
  2. Prošel jsem poznámky, Uherkova bílá hodnotím spíš nadprůměrně, ale přece jen červená je u mě zastiňují. Doporučuji přechutnat třeba Cuvée Element Terra postavené na Chardonnay v barrique, já jsem dál určitě taky na rýňáky... Rodan

    OdpovědětVymazat