Pravidelní čtenáři

čtvrtek 20. května 2021

VIVIR SIN DORMIR

Původně jsem chtěl napsat Monastrell z Jumilly, pak mi však přišlo, že už tento titulek odněkud znám. No jasně, z našeho blogu! Zhruba před rokem totiž Rodan popisoval hledání odrůdy Monastrell při své návštěvě Murcijského regionu. Tady je totiž Monastell jako doma a jen připomínám, že se jedná o odrůdu, která se ve Francii jmenuje Mourvedre.

Na rozdíl od Rodana, který měl možnost pátrat po odrůdě přímo na místě, já jsem bohužel ve Španělsku nebyl, aspoň ne tentokrát. Ve Španělsku jsem byl mnohokrát, zejména pracovně ve službách Českých aerolinií. Obvykle jsem se alespoň na skleničku někde zastavil, a když bylo času skutečně málo, vyběhl jsem do duty free koupit nějakou lahev. Náš oblíbený trumf byl El Coto Crianza, což je asi jedno z nejznámějších vinařství oblasti Rioja. Poznáte ho podle obrázku jelena na etiketě. Za dobré peníze dobře pitelné víno.


K Monastrellu s názvem Vivir sin dormir z vinařství Bodegas Arraez jsem přišel jinak a jak to tak často bývá, úplně náhodou. S Rodanem jsme se rozhodli využít zvýhodněné nabídky vín z Vinografu. Rodan objednal Malbeky, já takový mix červených vín bez společného jmenovatele. Vycházelo mi to na pět lahví, pořád jsem přemýšlel, jaké to šesté, aby to vyšlo do kartonu. Nakonec jsem se rozhodl pro mé oblíbené Portugalsko. Objednávka je tedy odeslána a my se těšíme na dodávku. To je vždycky nejkrásnější, to těšení se a pak moment rozbalování. Jenže portugalské víno bylo vyprodané, takže místo toho navrhli výměnu za víno podobné, jak ve stylu, tak v cenové relaci. Překvapením byl právě zmíněný Monastrell z Jumilly.

Přestože je už polovina května za námi, pořád převažuje chladnější ráz počasí a tak jsem se rozhodl, že by ještě mohl být ten správný čas na červené víno a na víkend jsem otevřel Vivir sin dormir. Víno má tmavší červenou barvu s fialovými odlesky a vysokou viskozitu. Vůně je čerstvá, ovocná, hledám tóny ostružin a černého rybízu s lehkou kořenitostí bílého pepře a lékořice. V chuti je suché, s výraznější, ale dobře zakomponovanou tříslovinou, delší v dochuti s ovocným a velmi dobře pitelným charakterem. Prostě paráda!

Nemohu vás ochudit o informace poskytnuté vinařstvím, tak tedy - vinice leží v nadmořské výšce 650 nad hladinou moře v regionu Jumilla a mají stáří 35 let. Půda je rozmanitá, obsahuje vápenec, písek, kameny i jíl. Podnebí je vnitrozemské s velmi teplými léty, chladnou zimou a roční srážky se pohybují okolo 400 mm srážek na metr čtvereční, čili je zde velké sucho, které odrůdě Monastrell svědčí. Sběr hroznů se provádí výhradně ručně a třídí se nadvakrát. Poprvé na vinici a pak na pásovém dopravníku přímo ve vinařství, kde se ručně přebírají odstopkované bobule. Fermentace probíhá v nerezových tancích po dobu 3-4 týdnů při teplotě okolo 26-28°C. Po skončení fermentace se víno nechává zrát v 4 měsíce ve třech typech dubových sudů - francouzských, amerických a maďarských. 

To je prý receptura, jak docílit svěží aromatiky, plného, ale zároveň skvěle pitelného charakteru. A co je to Vivir sin Dormir? Žít bez spánku, odkazuje to totiž na tým vinařství, který se snaží dnem i nocí vyrábět ta nejlepší vína.

Při hledání článku od Rodana jsem si uvědomil, že jsme se na španělská vína zatím moc nezaměřovali. To se určitě změní, protože mámě několik tipů na velice zajímavá vinařství, jeden nový kontakt na dovozce a několik lahví ve sklepě. Můžete tedy očekávat velice zajímavý Bobal, určitě se k létu bude hodit Cava a i nějaká bílá by se našla. Taky jsem si při brouzdání v historii našich příspěvků uvědomil, že v dubnu to byl právě rok, co se na Koštýřovinách objevil první příspěvek. Nějak jsme to přes všechny dny Malbeců a Ryzlinků přešli, tak dodatečně přeji do druhého roku samé hezké zážitky a texty!

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat