Pravidelní čtenáři

pondělí 10. května 2021

Mezinárodní den Sauvignonu

Jsem sice fanda do vína, ale křepčení kolem svátku té které odrůdy mě doposud jaksi míjelo. Psal jsem tu sice již o Malbec Day, kdy jsem neodolal a při této příležitosti ochutnal, ale to je tak asi všechno. Považoval jsem to spíš za marketingovou záležitost obchodníků, jak se dostat nám lačným konzumentům pod kůži a prodat tak některé z vín ve větším množství.

Pracoval jsem koncem minulého týdne na zakázce v Děčíně. Oproti videokonferencím to má ohromnou výhodu, že se na místě plně soustředíte na daný úkol a s lidmi si popovídáte mnohem více než po sítích. Po večerech vám taky zbude spousta volných chvil, než když jste doma. Využil jsem toho a u skleničky jsem projížděl oblíbené internetové zdroje, kde čerpám informace o vínech. Došlo taky na Madeline Puckette, kterou možná někteří z vás znají pod značkou Wine Folly.

Rád čtu mailová upozornění na novinky na webovém portálu Wine Folly, nenechám si ujít žádný z tweetů. Amatérkou v žádném případě není, myslím, že si z lásky k vínu dokázala vybudovat docela dobrý business. Koneckonců proč ne, kde je poptávka, tam je i nabídka. Obdivuji na ní zejména její analytické myšlení, kdy se dokáže na svět vína dívat systémově, pěkně všechno rozškatulkovat a pak opětovně poskládat. Škoda, že ještě neobjevila vinařské regiony v Čechách a na Moravě, to pak budu vyhledávat její texty ještě raději.


A dostávám se ke svému dnešnímu sdělení. Právě při pobytu v Děčíně mě Wine Folly na twitteru upozornila na skutečnost, že první pátek měsíce května se slaví mezinárodní den odrůdy Sauvignon blanc. Takže letos to padlo na sedmého, den před naším státním svátkem. Jak Madeline otevřela diskusi, přehnala se twitterem smršť příspěvků jejich sledovatelů. Každý se snažil doporučit ten svůj nejlepší sauvignonek, aby se náhodou na něj nezapomnělo. Kdo hádá, asi se moc nesplete, padaly tam tipy na Nový Zéland, Francii a zejména Loiru, Chile a Argentinu. Jak je to u vás?

Z lásky k Sauvignonu jsem se tu již vyznával. Propadl jsem úžasným angreštovým kompotům a černému rybízu, akceptuji bílé broskve s citrusovým šmrncem. Spíše jako úlet jsem ochotný tu a tam přechutnat výluh z kopřiv či rozmačkané hluchavky. To vše jsou typické tóny mé oblíbené odrůdy. Určitě dokážu zejména ta první úžasná aromata nacházet ve vínech z Malborough, ta druhá vyladěná po citrusech a broskvích ve vínech z Loiry, či jiných koutů Francie. A na kopřivy vyrážím nejčastěji do Dobšic u Znojma…

V pátek odpoledne jsem dorazil z cest domů a jal se prohledávat mé zásoby. Našel jsem pár zajímavých kousků, rozhodl se nelehkým výběrem po chvíli pro jeden z mých oblíbených Sauvignonů z viniční trati Krásná hora, suché víno z vinařství Milana Sůkala z Nového Poddvorova. Ochutnal jsem ročník 2018 v pozdním sběru. Krásný moravský Sauvignon, kde se zkombinovaly právě tóny vyzrálého angreštu, citrusů a bělomasých broskví. Na můj vkus by tam mohlo být drobet míň kyselinky, ale na druhou stranu, nebýt toho, mohlo by se někomu zdát, že pije jen sirup s kapkou alkoholu.

Měl jsem fajn večer, oslavil jsem sváteční den mé oblíbené odrůdy. Určitě jsem to nepojal marketingově, znáte to také, kup si pět Sauvignonů a šestý od nás dostaneš zdarma… Bral jsem to jako příležitost uctít víno, které si vždy rád otevřu, a současně jako příležitost si nalít do sklenky víno od mého oblíbeného vinaře. A mimochodem na webu jsem už našel seznam svátků všech ostatních významných odrůd. Přidáte se?

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat