Pravidelní čtenáři

pondělí 3. května 2021

Savojsko a Jura

Zřejmě poprvé jsem se rozhodl psát o setkání s vínem, které se vlastně nestalo. Přesněji řečeno o akci, která ještě neproběhla, ale už teď je jasné, že se jí nezúčastním.

Možná si klepete na čelo, nebojte se, jsem v pořádku a vše vysvětlím. Dnešní večerní setkání přátel dobrého vína má být zaměřeno na vína pocházející ze Savojska a z Jury. Přes víkend mě ale přepadlo nějaké nachlazení, neustále kýchám a smrkám, sotva vidím na jedno oko. V tomto stavu by nebylo rozumné někam chodit degustovat, bylo by to jistě nespolečenské a navíc bych si víno stejně neužil naplno. Takže účast odvolávám.

Nicméně přípravě na dnešní večer jsem věnoval trochu času, vyhledával jsem dopředu nějaké informace a taktéž sháněl víno na večer. Při tom mě toto téma celkem nadchlo, udělal jsem si tu správnou chuť a zkusím se o své dojmy se čtenáři našich textů podělit.


Předně, co se vám vybaví při vyslovení těchto dvou oblastí, tedy Savojsko a Jura? V případě Savojska se mně vybavily dvě věci: Savojský řízek a Evžen Savojský. Jinak bych asi dal dohromady, že se jedná o historické území, které je v dnešní době rozděleno mezi Francii, Itálii a kousek připadá Švýcarsku (to jsem dohledal). Ale víno? Přesto se v této oblasti vinná réva pěstuje, prý již od 11. století. Pro většinu světa je nicméně tato oblast jen málo známá. Vzhledem k rozloze oblasti, která činí asi 1500 ha, se není čemu divit. Pěstovanými odrůdami jsou např. Jacquère, Roussette (neboli Altesse), Chasselas, Bergeron (neboli Roussanne) nebo červené Mondeuse. Pokud byste však zatoužili po nějaké lahvi tady u nás, určitě to nebude tak jednoduché. Většinu totiž místní vypijí doma a na export se dostane jen zlomek produkce. Takže se budete muset do Savojska vypravit a víno okoštovat tam. Určitě to ale bude stát za to, vína mají výborná hodnocení.

Myslím si však, že vína ze Savojska se dnes večer pít nebudou, ledaže by někdo z účastníků měl tajné zásoby či nestandardní kontakty. Očekával bych, že se večer budou spíše ochutnávat vína z oblasti Jura. I tento region se svými asi 1600 ha patří k nejmenším regionům, nicméně přestože se jedná o region malý rozlohou, v historii vinařství je známý. Místní vinaři založili v roce 1906 oborové sdružení Coopérative Fruitière Vinicole d’Arbois, vůbec první sdružení svého druhu ve Francii. A právě víno z Arbois se v roce 1936 stalo prvním francouzským vínem nesoucím ověřené označení původu AOC.

Když jsem přemýšlel, jaké víno bych na dnešní večer zajistil, vzpomněl jsem si na vinaře jménem Amaury Devillard. Rod Devillard vlastní několik známých vinařství v Burgundsku a v jednom z článků popisoval Amaury velký potenciál oblasti Jura, kde převzali známé vinařství Domaine Rolet.

Jura produkuje z větší části bílá vína, zdejší půda dává odrůdám Chardonnay a Savagnin specifický výraz. Z červených se pěstuje Pinot Noir a dvě místní originální odrůdy Poulsard a Trousseau. Jura je ale známá svým Vin Jaune (žluté víno), které se vyrábí z odrůdy Savagnin. Víno kvasí a následně leží 6 roků v sudech o objemu 228 litrů, po celou dobu ležení se sud nedoplňuje. Na hladině se utvoří film z kožkotvorných kvasinek, který zabraňuje oxidaci. Výsledkem jsou suchá, typicky žlutá vína se zvláštní vůní a chutí, charakteristikou jsou vlašské ořechy, mandle, kořenité tóny, medové tóny, sušené ovoce. Víno se tradičně plní do typických lahví s názvem „clavelin“ o objemu 0,62 litru, na tvar a velikost láhve se vztahuje výjimka z právního předpisu EU.

Tak jsem zvědavý, jestli někdo dnes večer Vin Jaune přinese. Já bych to nebyl, moje volba byla Arbois Rouge Tradition, Domaine Rolet, složení 40% Poulsard, 30% Trousseau, 30% Pinot Noir.  Tipoval bych, že se bude ochutnávat Chardonnay, případně Chardonnay a Savagnin.

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat