Pravidelní čtenáři

středa 26. ledna 2022

Samet z Kutné Hory

Když tak o tom přemýšlím, tak většina vinařství, kam si jezdím pravidelně pro víno, se v určitý okamžik zachová stejně. Začne nabízet něco, čím se výrazně vymezí vůči ostatním, prezentuje nám své prémiové víno, které se odlišuje kvalitou a zpravidla i cenou. Prvně mě tím překvapil čejkovický Petr Bíza s jeho Grand Cuvée Bizé a Grand Cuvée Cabermer, určitě nezapomenutelná je i souhra Miloše Michlovského a Františka Mádla při kupážování Cuvée 1 + 1. Mohl bych prolistovat poznámky a vytáhnout další perly, určitě mě nikdy tato vína nezklamala a patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co se dá v moravských sklepích objevit.

Loni jsem si objednával několik krabic od Lukáše Rudolfského z Vinných sklepů Kutná Hora. Už jsem tu o tomto vinařství několikrát psal, známe se s Lukášem řadu let, kdy průběžně ochutnávám vína z jeho BIO produkce pod značkou Demeter. Jak tomu tak bývá, ne vždy se vína ze středních Čech trefí do mé chuti, některá jsou však určitě moc povedená a litoval bych, kdybych je minul.

Ze sentimentálních důvodů jsem moc usiloval o jejich suchý Cabernet Cortis, ročník 2016, s přívlastkem výběr z bobulí. Dalo mi to velké přemlouvání se dostat alespoň k jedné lahvi, holt, když se něco povede, tak je to hnedle pryč. Šlo hodně tmavé mohutné víno s charakteristickými kabernetovými znaky a mohutným tříslem. Kromě lesního ovoce v něm byla i chuť koření a čokolády. Poměrně vysoký alkohol se postaral o dlouhý hřejivý závěr. 

Fajn víno, ale přece jen ke srovnání s mezinárodním Cabernet Sauvignonem v českém podání tomu ještě něco chybělo. Možná je chyba ve mně a budu si muset časem přivyknout, nebo se s touto odrůdou musí naši vinaři ještě naučit pracovat, aby se pak zrodil zázrak.


V nabídce vinařství mě však zaujalo ještě jedno víno. Cuvée Samet 89, vyrobené v roce 2019 k třicátému výročí listopadové revoluce. Za mě úžasná myšlenka špičkového vína vyrobeného v limitovaném množství 1989 lahví. A navíc se do kupážování zapojil i nestor české politiky pan Karel Schwarzenberg. To přece stojí za pár stovek navíc, aby si člověk udělal radost, ne?

Teď jen najít tu správnou příležitost, kdybych měl toto víno ochutnat. Ta přišla včera. Domluvili jsme se s Jardou na kus řeči u mě v kanceláři. Nedalo mi ani moc práce vymyslet, čím ho překvapím. Jasně dáme si pár sametových skleniček. A myslím, že se to podařilo, radost jsme z toho měli vlastně oba.

Tak, o čem to je? Ve vinařství se podařilo zblendovat tři povedené odrůdy, Cabernet Cortis, Regent a Pinot Noir. Zkoušeli původně i Svatovavřinecké, ale nakonec u degustátorů vyhrálo ono uvedené cuvée. Hrozny pocházejí z okolí Kutné Hory z vinařských obcí Vinaře a Svatý Mikuláš, z viničních tratí Na Příčce a U Borku.

První, co nás zaujalo, byla dominantní ovocitost ve vůni. Já jsem bez přemýšlení vypálil, je tam znát marmeláda z přezrálých višní. Jarda víno převaloval a doplnil, přece jen tam jsou i stopy zelené papriky. Aha, znaky Cortisu… Třeba jednou ta paprika ještě zčervená a my oceníme následnou lahodnost vína. A z čeho pramení aroma peckovin? Že by Regent? Nebo Pinot Noir? Diskusi jsme vedli i o taninech. Mně přišlo, že jsou zasunuté, ale Jarda je dokázal identifikovat. Ostatně, ochutnávali jste někdy bobule Cortisu ve vinici? Já ho pěstuji a trpké taniny jsou u něho v chuti naprosto dominantní.

Následně cuvéečko zrálo dvacet měsíců v 500 litrových francouzských dubových sudech a bylo plněno bez filtrace. Mám-li hodnotit, tak se vínu ve dřevě podařilo úžasně zakulatit a dosáhlo na metu sametové chuti, aniž by převzalo potlačující tóny vypáleného sudu. Pokud podléháte čisté modré Rulandě, nebo jste obdivovatelé francouzských, španělských nebo italských vín, tady nepochodíte. Podařilo se vykouzlit něco naprosto odlišného, přičemž tomu zatleskáte. Takové víno k nám do Čech patří, jsem rád, že se do zkupážování dvou hybridů a jedné klasiky někdo pustil. 

Na závěr ještě poznámku, jak se k tomu vlastně dostal pan Karel? Určitě zde sehrály roli osobní vazby, na počátku taky musel být neotřelý nápad. Dát vínu do vínku důležité lidské hodnoty spojené se společenskými změnami u nás. A mimochodem, už jste slyšeli, že pan Karel je padesátiprocentním spoluvlastníkem Vinných sklepů Kutná Hora? Možná že se díky jeho kapitálu plocha vinic v tomto v minulosti vínu zaslíbeném regionu ještě dále rozšíří.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat