Pravidelní čtenáři

pondělí 3. ledna 2022

Koštýřoviny na prahu roku 2022

 Mnozí z nás si nyní na startu nového roku dávají svá individuální předsevzetí, čeho by chtěli dosáhnout, aby byli ve svém životě spokojenější, úspěšnější a snad i šťastnější. Mnohdy nám to dlouho nevydrží. Přestaneme se snažit toho dosáhnout dřív, než se nám ambiciózní cíl přiblíží alespoň na dohled. Co s tím? Záleží tedy na nás. Buď sami sobě nevěříme a už nějak počítáme s tím, že nám naše předsevzetí nevyjde, nebo zkrátka přemůžeme svou slabost, lenost či pohodlnost, něco v sobě zlomíme, naše snažení nevzdáme a dokážeme si splnit své sny.

Mezi má předsevzetí do nového roku 2022 jsem opět pochopitelně zařadil touhu objevovat ta nejlepších vína u nás, ve starém i novém světě… A nejenom vyhledávat ochutnávky zajímavých vinařů, navštěvovat vinotéky a vinné sklípky plné zajímavých vinných lahví, taky si o tom dělat pilně poznámky a zpracovávat texty na náš blog. Jinak řečeno mezi má předsevzetí se dostalo i letos nevzdat to a dál pokračovat v publikování Koštýřovin. I když je fakt, že někdy je to boj, aby se nový text dostal na první místo mých priorit. 

Pokud však vidím, že si naše články nepíšeme s Jardou jen sami pro sebe, že každý text čte spolu s námi dalších pár desítek milovníků vína, stojí za to pokračovat… A když vám pak někdo řekne, že se tuhle do blogu začetl a moc se mu naše vyprávění líbilo, myslím, že to nepíšeme zbytečně. Jen tak pro úplnost… Za loňský rok jsme vydali 118 samostatných textů, které si přečetlo 2634 čtenářů. Přál bych si snad i víc, ale i tak je to pro mě naplněný sen a rád budu dělat všechno pro to, abych ty, co si na nás zvykli, nezklamal.


Napadlo mě, odpovědět tu na začátku nového roku na tři otázky, jak budou vypadat Koštýřoviny v roce 2022. A jsme na to dva, požádám o odpovědi i Jardu. Začnu logicky aktuální situací… Myslíte si, že se život ve světě vína dostane opět do normálních kolejí?

R: Nevím… Asi se nás koronavirus bude držet tak dlouho, dokud nadobro nezmutuje. Ale toho se v tomto roce ještě nedočkáme. Já se mu tedy budu snažit vyhýbat natolik, abych mohl navštěvovat degustace, co se budou konat, potkávat se s vinaři na otevřených sklepech a kupovat si tam vína, která mě něčím okouzlí. Zatímco se v běžném světě přesunul život na internet a nákupy na e-shopy, nerad bych tak skončil i s vínem. Víno je kultura, která se naplňuje ve společnosti, vážně by mě něco chybělo, pokud bych na toto rezignoval.

J:Jsem v tomto ohledu velkým optimistou a myslím si, že bychom se mohli tento rok s většinou covidových režimů rozloučit. Virus sám samozřejmě nezmizí, ale doufám, že jsme pochopili, že nemá smysl stavět se bezhlavě proti přírodě ve snaze jí vysvětlovat, jak to má být. Tak to nefunguje. Už jsme zjistili, že všechny lockdowny stejně nefungují, jen to stojí spoustu peněz, které nemáme. Ve světě vína tedy očekávám, že se vrátí všechny mezinárodní i domácí vinařské akce, které byly často odkládány. Z těch domácích bych moc rád navštívil Wine Prague.

Co byste chtěli v novém roce zažít, aby bylo na blogu o čem psát?

R: Jako malovinaře mě čeká standardní vegetační cyklus. Už se moc těším, až vyrazím na zimní střih, jak mi pak réva vyraší, zakvete, nalejí se hrozínky, zežloutnou, zčervenají, zesládnou… Až je sklidím, vylisuji šťávu a nechám ji zfermentovat. Rok od roku mi v demižónech končí povedenější vína, doufám, že letos už konečně nastane okamžik, kdy pozvu pár přátel na ochutnávku. Do té doby budu navštěvovat známé vinaře z Čech a Moravy a obdivovat jejich vína nových ročníků, objevovat další a další vinařství, které se mi dosud nepoštěstilo poznat. A pokud by se situace alespoň trochu zlepšila, rád bych vyrazil i někam do světa, pochopitelně abych tam poznal úžasná vína místních vinařů.

J:Dokážu se radovat z maličkostí, takže mě by udělalo radost, kdyby se podařilo zachovat intenzitu setkávání s naším vinným klubem, což bývá tak dvakrát do měsíce. Setkávání v tomto formátu je pro mě vždy největším zážitkem spojeným s poznáním něčeho nového. Ještě jsem nezažil téma, kde bych se nic nového nedozvěděl. Pochopitelně jsou tato setkávání i inspirací pro naše texty. Z kraje roku připravujeme téma jižní Francie, zatím ladíme detaily. Taky je domluvená Jižní Afrika, na tu se moc těším, protože návštěva této krásné země včetně některých vinařství mě nadchla.

Co byste popřáli svým čtenářům, aby se jim letos dostalo do sklenek?

R: Není jednoduché někomu něco doporučit, v podstatě se o to pokoušíme v každém našem textu. Pokud se už někdo nechal inspirovat, určitě jsem moc rád. Jsem však natolik soudný, že vím, že jsme každý jiný. Ať už oblíbenou odrůdou, vyhledávaným původem hroznů, uměním konkrétního vinaře… Přesto, na základě toho, co jsem loni mohl ochutnat, vyzkoušejte například červené toskánské Chianti Classico z odrůdy Sangiovese s černým kohoutem na vinětě nebo supertoskánce z Bolgheri zpracovávající v Toskánsku nepůvodní odrůdy Merlot a Cabernet Sauvignon.

J: Souhlasím s Rodanem, přeji si, aby byly naše texty čtenářům inspirací k tomu, aby ochutnali vína, která sami ochutnáme a doporučujeme. Přeji si, aby si naši čtenáři našli čas na výběr kvalitního vína. Určitě se vyplatí zastavit se ve vinotéce, popovídat si se sommeliérem, nechat si nějaké víno doporučit. Pokud zbyde ještě více času, myslím, že osobní setkání s vinařem zážitek z vína jen umocní. Mým želízkem v ohni je vinařství Thaya, které jsem měl na podzim loňského roku možnost navštívit. Všem, kdo mají rádi burgundská vína, doporučuji ochutnat skvělé Chardonnay a Pinot Noir v řadě Apri. Skvělý byl i Pinot Blanc, Ryzlink a Sauvignon.

Ať už skončí ve vaší sklence cokoliv, přejeme vám, ať vám víno v nadcházejícím roce 2022 moc a moc chutná…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat