Pravidelní čtenáři

čtvrtek 4. března 2021

Noční můra TCA

Zatím jsme se v našich textech nezabývali vadami vína a je to snad dobře, protože to doufám znamená, že se setkáváme se samými dobrými víny. Přesto se občas stane, že na nějakou vadu vína narazíme a jak to tak bývá, stane se tak právě tehdy, kdy se to nejméně hodí.

Představte si situaci, kdy si naplánujete příjemný večer ve dvou. Společnost Vám (kromě té dámy) má dělat lahev vína a něco dobrého k ní. Přeskočím všechno okolo, zůstanu jen u vína. Lahev otevřete, přičichnete ke korku a hned poznáte, že je zle. Je tam takzvaně korek neboli TCA. Co čert nechce, žádné další víno nemáte.

O co se vlastně jedná? „Korek“ vína je nákazou, která se z chemického pohledu projevuje jako přítomnost 2,4,6 - trichloranisolu (TCA). Do vína se zdaleka nemusí dostat právě jen z korku, i když je to případ nejčastější. V řadě případů je v tom korek nevinně. Sám je sice nositelem této chemické sloučeniny, ale jen proto, že ji „chytil“ například z dřevěných palet při skladování ve sklepě. Z této skutečnosti vyplývá jeden zásadní fakt – „zakorkované“ může být i víno se zátkou z umělé hmoty.

Projevy jsou různé. Ten nejjednodušší je ten, kdy aroma je patrné už při přivonění ke korku. Intenzita je silná, nikdo nepochybuje, že je víno zakorkované. Druhý případ je ten, kdy se tento negativní dojem projeví až při ochutnání. Nejprve přichází zaskočení, ale po chvíli je jasno. Nejzákeřnější je ovšem moment, kdy se vada neprojevuje nijak výrazně, víno se jakoby dá pít, přesto ve víně TCA je. Máte dojem, že to chutná nějak divně, něco není v pořádku. Pokud jste už toto víno někdy pili, je to asi jednodušší poznat. Pokud ne, těžko radit, asi to chce praxi. Víno postrádá jakoukoliv ovocnost, chuť je hrubá, nevyvíjí se, je velmi monotónní.

Minule jsem slíbil, že se s Vámi podělím o další zážitky při hodnocení vín ve skupině několika přátel, kteří se věnují vínu. Tentokrát byla naše pozornost zaměřena na odrůdu Cabernet Franc. Na přípravu jsem měl na rozdíl od předešlého setkání více času, přesto jsem si dlouho lámal hlavu nad tím, jestli do slepé degustace přinést Evropu nebo Nový svět. Navíc není úplně jednoduché sehnat za pár dní kvalitní víno, pokud potřebujete pouze jednu lahev odrůdy, která není moc rozšířená nebo se obvykle používá v kupáži.  Volba nakonec padla na Argentinu, vinařství Alpamanta a jejich Cabernet Franc 2013.


Nestal se příběh s dámou, kterým jsem začínal. Tato situace se stala právě na tomto setkání. K dispozici jsem měl pouze jednu lahev zmíněného vína, které po otevření a přivonění ke korku naprosto bez jakýchkoliv pochybností mělo TCA. Co se dá dělat, příroda si zkrátka dělá, co chce.

Naštěstí bylo k dispozici dost jiných vzorků a degustaci to nijak zásadně nenarušilo. Odnesl jsem si poznatek, že skvělé Cabernety Franc se dělají jak v Evropě, tak v Novém světě. Moc pěkná vína této odrůdy pocházejí z Argentiny a Uruguaye. Dokládá to vinařství El Enemigo, které už jsem v našem blogu jednou představoval. Jejich Cabernet Franc je prostě skvělý. Moc pěkná vína této odrůdy najdete v Itálii. Líbilo se mi Poggio de´Colli IGT 2011 z vinařství Piagga.

Vítězem večera se pro mě stal Terres Chaudes 2012 z apelace Saumur Champigny. Thierry Germain a Domaine des Roches Neuves patří mezi světovou špičku a neustále uvádí všechny v úžas, jaká krásná vína dokáže dát terroir Saumur. Všechna mají společné čisté vinice vedené v biodynamice a obvykle kompletně zatravněné, ruční sběr a třídění ve vinařství a spontánní fermentaci.

S panem Thierry Germainem jsem se setkal loni na La Paulée na francouzském velvyslanectví. Naštěstí mluví anglicky s krásným francouzským přízvukem, mohl jsem tedy s tímto sympatickým pánem prohodit pár slov.

Jen závěrem, víno mi vyměnili, takže mám doma jeden Cabernet Franc z Mendozy. Jsem na něj zvědavý. Jen ať se nestane příběh s dámou.

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat