Pravidelní čtenáři

pondělí 11. října 2021

Mlaskání nad volebním výsledkem

Sotva jsem v pátek v podvečer odvolil, stavil jsem se kousek od naší volební místnosti v oblíbené vinotéce. Ještě ve dveřích se mi vybavilo, že kdysi dávno byly doby, kdy se ve volební dny nesměl podávat alkohol. Zaplať pánbůh, už to máme aspoň v tomhle jinak. Koneckonců ani jsem neměl v úmyslu něco vypít hned tady a teď, měl jsem jen chuť si udělat radost v případě, pokud druhý den volby dobře dopadnou a mnou preferovaná strana uspěje. Vím, že to je jen takový adrenalin pro dospělé, ale přece jen sněmovní volby dokážou pořádně ovlivnit náš život.

Co vybrat? Co se hodí pro tuto příležitost? Francie, Itálie, Španělsko? Čím zapít vítěznou volbu? No hezký výběr tu mají… Ale přece jen, jsou to české volby, měl bych se podívat do nabídky tuzemských vín… Jak jsem tak kroužil kolem moravských regálů, čím dál víc mě přitahovala nabídka vín z Velkých Bílovic. Konečně něco, co mám rád. Malý vinař Mádl… Už jsem tu před časem smekal pomyslný klobouk před uměním Františka Mádla a jeho ženy Hany, či pokračovatele rodu, jejich syna Davida. Rád se k Mádlovic vínům vracím, obdivuji bílé Sauvignony, růžové Frankovky nebo povedená červená cuvée.


Byl jsem hodně nalomený, když jsem tam objevil jejich novinku, vína z betonu. Ještě jsem to od nich nikdy nepil, fandím betonovým vajíčkům, je to zajímavá cesta k dobrým vínům. Už jsem sahal po betonové Frankovce, když jsem vedle spatřil MLASK, ročník 2011. Neznáte? To je škoda, pokud jste na toto víno doposud nenarazili. Mádlovo laskavé cuvée za ochutnání rozhodně stojí. Pamatuji, že mi jednou na degustaci vín David Mádl vyprávěl, že si toto cuvéčko nechal vyrobit jeho otec František k životnímu jubileu. Tak se ujalo, že ho uvolnil i pro ostatní.

V podstatě mohly v sobotu nastat jen dvě situace. Buď volby projedeme a bude potřeba zklamání vínem trochu zmírnit, nebo vyhrajeme a nastane ta správná chvíle k oslavě. Takže vlastně jsem se mohl těšit, víno otevřu tak jako tak. Jen mi v případě vítězství bude možná víc chutnat. Proseděl jsem u televize celé odpoledne, tlačil očima každou setinu procentního bodu směrem nahoru, prožíval jsem každé navýšení skóre mého vybraného volebního subjektu. Byly to teda pořádné nervy. Sláva, podařilo se…

Na televizní obrazovce ohromná euforie, lidé jásali, víno teklo proudem. Sáhl jsem vedle do vinotéky a vytáhl odložené Cuvée Mlask. Korek ven, přivonět, víno v pořádku, desetiletý archiv obstál. A už se to plnilo do skleniček… Krásné moravské červené. Pravda dominantní Zweigeltrebe mu dalo hodně ovocnosti, ale o to líp se to pilo. Menší podíl Rulandského modrého přidal do vína hebkost a sametovost, drobet Alibernetu se pak postaral o barvu a taniny, a nakonec Mádlova Frankovka. Mám ji od něho rád, v moravském reprezentativním víně přece nemůže chybět.

Byť je Mádlovo laskavé cuvée deklarováno jako jakostní známkové víno, všechny hrozny byly sklizeny v přívlastku pozdní sběr. Krásně pitelné víno, alkohol 13 % byl tak akorát. Že jsem ho ráno drobet cítil v hlavě? Ale za to víno nemůže. O to se postaralo napětí při čekání na skvělý volební výsledek a poté kýžená naděje ve změnu. Až k tomu dojde, otevřu další z vinných pokladů.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat