Pravidelní čtenáři

pátek 29. října 2021

Sud-Ouest de la France

Je to on? Není? Pokukoval jsem po zástupci vinařské firmy Plaimont hospodařící na Jihozápadu Francie, a měl jsem pocit, jako by mně někoho připomínal. To přece není možné, aby každý chlap z Gaskoňska měl geny po d`Artanganovi. Byť když si představím mušketýrský šat, něco z podoby na něm určitě bude… Možná se teď jen lehce usmíváte, ale proč ne? Aspoň vidíte, proč mě vína odtamtud tak přitahují.

Na Galadegustaci Kupmeto jsme s Jardou narazili hned na dva stolky nabízející vína z Jihozápadu Francie. Některé apelace nám byly již důvěrně známy, pár vzorků vín odtud jsme už dříve ochutnali. Některá vína k nám našla cestu jen přes odrůdy, ale vinařství a jejich vyrobená vína byla i pro nás novinkou. Tak mi dovolte malé představení této vinařské oblasti a s odstupem času návrat do sálu plného skvělých vín… 

Kam vyrazit, kdybyste chtěli ochutnat vína z vinařské oblasti nesoucí označení Jihozápad Francie? Zjednodušeně stačí, když se podíváte na mapu, najdete si Bordeaux a poputujete prstem směrem na jih. Nejde o sourodý pás vinic, spíš několik samostatných vinařských ostrovů ve vnitrozemí, položených směrem k Atlantiku, nikoliv na druhou stranu ke Středozemnímu moři, kde nacházíme vinice patřící do oblasti Languedoc-Roussillon.


Celá vinařská oblast se skládá z velkého počtu malých apelací vyznačujících se svým osobitým přístupem k výrobě vín. Vidíte v tom rozdíl oproti Bordeaux či Languedocu? Z nejvýznamnějších vinařských regionů jsou podoblast Dordogne/Bergerac, subregion Garonne, Gaskoňská podoblast, Béarnská podoblast a subregion Baskicko. Možná stále ještě tápete, ale pokud se zmíním o některých apelacích, budete jistě doma. Co třeba gaskoňský Armagnac či Mediran, chlubící se červenými víny postavenými na odrůdě Tannat, nebo Garonnská apelace Cahors stále ještě hrdě nesoucí vlajku odrůdy Malbec.

U prvního stolku se prezentovalo vinařské uskupení Plaimont, které hraje na Jihozápadě Francie dominantní roli. V zásadě si podobnou organizaci ani nedokážu představit, ohromilo mě, když jsem zjistil, že zastřešuje na 1000 drobných vinohradníků z Gaskoňska. Nenarazil jsem na vína od nich poprvé, jak jsem již uvedl, mám pro tuto oblast slabost a nadevše miluji lehká aromatická bílá vína, zpravidla vyrobená z lokální odrůdy Colombard. Kdo jste ještě nepil, tak ochutnejte a stejně pak naslepo prohlásíte cosi o dobroučkém Sauvignonu…

Nechal jsem si nalít první bílý vzorek. Se znalostí jsem zkusil hádat. Povedený Colombard, že? Trefa vedle. Tentokrát mi vinař nabídnul pravý Sauvignon, byť drobet Colombardu v něm bylo taky. Šlo o řadu Echo Indigo z ročníku 2020. Jak jinak, lehké, svěží víno s výrazným projevem citrusového ovoce a černého rybízu spolu s příjemnou minerálností. Ňami…

Tento degustační podvečer jsme s Jardou věnovali téměř výhradně červeným vínům. Tak, co nám zde nabízejí? Všechna vína pocházela z apelace Madiran, kde se vinice nacházejí na vhodně situovaných svazích v severní části Madiranského pohoří. A jak jinak, všechna prezentovaná vína byla postavená na Tannatu, zpravidla zkupážovaného z Cabernetem Sauvignon. Hned první vzorek mě ohromil. Chateau de Diusse na vinětě, historické místo sahající až do 17. století, současné vinice produkují báječné hrozny od osmdesátých let minulého století. 

Tannat ve sklence si ode mě vysloužil hned tři hvězdy. Pěkné vyzrálé aroma s lehce kořenitým projevem následovala elegantní ovocná chuť s dlouhým dozníváním podpořená jemnými tříslovinami. Dubové dřevo z něho nijak nečouhalo, však taky převážná část zrála v nerezu, jen pouhá pětina prošla sudy.

U sousedního stolku vinařství Clos Triguedina jsme se s Jardou octli v sedmém nebi. Jak jinak hned zkraje pochválit úžasná vína z Cahors. Hádáte dobře, koštli jsme si po čase francouzské Malbecy… V nabídce jich tu vinařství mělo hned čtyři, od základního a bez dlouhého čekání i pitelného Malbec du Clos až po těžká nabušená vína, jako byl zde prezentovaný Malbec Probus. Okouzlil mě hned ten první z ročníku 2018, základní stavební kámen výroby Malbeců ve vinařství Clos Triguedina. 

Říká se, že se tímto způsobem vinařství snaží reagovat na krásné mlaďoučké Malbecy valící se do Evropy z Argentiny, které se dají hned otevřít a chutně popíjet. Vinařství proto vyrobilo místní Malbec tak, aby se nemuselo řadu let čekat, až víno vyzraje, ale aby se dal otevřít relativně brzo a byl podobně okouzlující jako zmíněná zámořská vína. Myslím, že se toto víno mimořádně podařilo. Už jsem zde párkrát prezentoval má hodnocení v třístupňové škále hvězdiček. Ano, zmíněný Malbec ode mě dostal čtyři hvězdy a poznámku k tomu. Jak jinak. Kulatá bomba z Cahors…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat