Pravidelní čtenáři

úterý 21. prosince 2021

Vánoční večírky

V předvánočním shonu se většinou odehrává nejvíce večírků. Jakoby nebylo už tak dost práce s uzavíráním konce roku a doháněním všeho, co jsme nestihli. Nestíhají téměř všichni, nejinak je tomu i u sommeliérů, vinařů i dovozců, koneckonců ti, kdo jsou členy našeho klubu, to potvrzují. Organizují jeden večírek za druhým, obvykle pro všelijaké firemní klienty. I ke mně dorazilo několik pozvánek na předvánoční setkání s vínem.

Jednu, která s ohledem na hosta předznamenávala velkou pohodu a profesionalitu, jsem s radostí přijal. Bylo to setkání s Michalem Šetkou a jeho oblíbenými víny z portfolia Advivum. Večer byl moc povedený, všechna vína byla skvostná. Velice zdařile sestavený degustační list doprovázely Michalovy zkušenosti a historky, které asi nikdy nezažijeme. Ale psát o tom, co všechno Michal zažil, nechci. Tahle komnata zůstane zavřená.


Na druhou stranu Vám alespoň mohu prozradit mého vítěze. Nejlepším bílým se u mě stalo Condrieu Villa Pontciana 2018 od bývalého šéfkuchaře Francoise Villarda. Odrůda Viognier ve své plné kráse pod taktovkou dnes zkušeného vinaře. Svěží víno s příjemnou kyselinou a lehkou mineralitou, moc se mi líbily tóny kandovaného ovoce. Z červených se vítěz nedá vybrat. Nejnabušenějším vínem bylo závěrečné Amarone z vinařství Ca´la Bionda. Amarone je moje oblíbené víno a je pravda, že se k němu nedostanu často, a když jej prezentuje jeden z deseti lidí na světě, který je certifikovaným expertem na oblast Valpolicella, moje pozornost zbystří. Ostatně byl to právě Michal, který mě provedl cestou Valpolicella na jeho masterclass. Takže vůně višní, ostružin a tabáku spolu s bohatou ovocnou chutí, jemnými třísly a dlouhou dochutí rozhodly o vítězi. Italové by to možná nazvali meditační víno. Jen kdybyste věděli, které další burgundské, rhonské a toskánské skvosty stály na stupínku vedle…

Všechny pozvánky i toto setkání mě vedlo k zamyšlení, kdybych Vás měl na podobné setkání pozvat, jaká bych prezentoval vína. Výhodou je v mém případě to, že mě ve výběru nelimituje žádný dovozce, mohu si vybrat cokoliv. Už to nosím v hlavě, jenže nakonec mě napadlo, že to u příležitosti mých narozenin zrealizuji. Takže musíte dva týdny počkat, vína budu prezentovat naslepo a kdyby si tady někdo s pozvaných přečetl, co ho čeká, nebyla by to férová slepice (pokud někdo tento termín nezná, jedná se o slepou degustaci).

Než se pustím do prezentace mých oblíbených vín, jedna zajímavost závěrem. Abychom si s kamarády z našeho vinného klubu zpříjemnili toto mnohdy hektické období, rozhodli jsme se, že si společně užijeme jeden večer na vybrané téma. Nebyl jsem u výběru tématu, byl jsem proto překvapen, že volba padla na středomořské ostrovy. Toto téma bych čekal v létě, nicméně měl jsem v rukávu připravený jeden trumf v podobě Cannonau ze Sardinie. Už jsme o něm jednou s Rodanem psali, byl to Noras z vinařství Santadi. Plnější a komplexnější červená vína k tomuto období rozhodně patří a nejinak tomu bylo u tohoto vína, skvěle zapadlo.

Mým tajným tipem je odrůda Kotsifali z Kréty. Až tam někdy pojedete, určitě ochutnejte. Tím druhým tipem je Sicílie, přesněji řečeno apelace Etna Rosso DOC, kde se pěstují odrůdy Nerello Mascalese a Nerello Cappucio. My jsme ochutnali víno z oblasti Terre Siciliane IGT z odrůdy Nerello Mascalese. Některé vinice jsou ve výšce téměř 1.000 m n. m. Mimořádné podmínky lávového podloží, mikroklima i nadmořská výška dávají tomuto „ terroir“ zcela specifický rozměr. Stejně tak i vínům, která jsou srovnatelná s víny Brugundska nebo Piemontu.

Milí přátelé našeho blogu, dovolte mi všem popřát krásné Vánoce, hodně zdraví a optimismu. Užijte si svátky v klidu a pohodě.

Jarda


Žádné komentáře:

Okomentovat