Pravidelní čtenáři

neděle 15. listopadu 2020

Veltlín s ovečkou

S Davidem Harmem jsem se prvně potkal osobně před třemi roky na mezinárodním veletrhu Wine Prague na výstavišti v pražských Letňanech. Vybavuji si, že jsem se tam u stánku vinařství náhodou setkal se známým bavičem Honzou Rosákem. Společně jsme si pak všichni spolu s Davidem se zapojením našich znalostí němčiny a angličtiny půlhodinku příjemně popovídali o Davidově vinařství a vyráběných vínech, a současně několik vzorků veltlínů a ryzlinků na místě okoštovali. Říkal jsem si, že se tam k němu musím ještě vrátit a něco výborného vzít s sebou domů, ale znáte to, těch vzorků bylo to odpoledne všude do tisíců a těch dobrých vín tolik, že zpravidla vyhrává až to poslední…

O to větší radost jsem měl, když se mi před první jarní vlnou koronavirových omezení ozval Jarda, zda vím, že na e-shopu Vicomu se objevila nabídka Davidových vín. Okamžitě se mi opět vybavily vzpomínky na zmíněnou ochutnávku v Letňanech. Jasně, jdu do toho. Dohodli jsme se a vzali dohromady jednu krabici. Jak jinak, šel jsem do veltlínů a ryzlinků…

Kdo jste ještě na tohoto vinaře nenarazili, tak pochází z obce Krustetten. David Harm tam má své rodinné vinařství hospodařící od roku 1999 v BIO režimu. Sídlo vinařství se nachází na hranici dvou velice významných rakouských vinařských regionů Wachau a Kremstal. Logicky jsou tedy jeho vinice položeny na území obou těchto oblastí. Vinařství se specializuje na nejtypičtější rakouskou odrůdu Grüner Veltliner, dále lze u něho nalézt i úžasné Rieslingy nebo třeba Weissburgunder. 


Čerstvě jsem si teď užil jeden z jeho veltlínů. Měl poutavou vinětu, na které byla namalovaná ovečka ve vlněném oblečku. Já ho měl žlutý, ale viděl jsem i jiné barvy, na webu je například modrý. Grüner Veltliner měl podtitul Feinstrick, byl z ročníku 2019, vyrobený z hroznů v BIO režimu z oblasti Wachau. Ve vůni byl patrný svěží mladý projev, snad žlutá jablka, lehká kořenitost, minerální nádech. V chuti bylo víno lehké, ovocně šťavnaté, přesto však typicky veltlínovské. 

V logu má vinařství nočního motýla, tedy vlastně můru. Proč? David tvrdí, že nese vinařství na svých křídlech, protože je sama milovníkem vína. Ráda létá v letních večerech kolem vinařství, sedá na rozmanité květiny, z nichž sbírá nektar. Noční motýl je nádherný na pohled, na křídlech má oranžové až růžovo-červené odstíny. Je vizitkou biologické rozmanitosti vinic obhospodařovaných v BIO režimu. 

Plánuji jarní výlet do rakouských vinic. Dlužím to Mirkovi, co nám tu o  vínech z Kremstal a Wachau vyprávěl, již delší dobu. Pokud tedy budeme projíždět tímto územím, rád zavítám i k Davidu Harmovi. Líbí se mi, co o sobě prohlašuje. Představuje se jako vášnivý ekologický vinař a milovník přírody, hrdý otec Valentiny, Benedikta a Eleonory, pán vinic a sklepního hospodářství, dychtivý experimentovat a neúnavně hledat nejlepší možný způsob výroby vína.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat