Pravidelní čtenáři

pondělí 23. listopadu 2020

Víno od Rothschilda

Lovil jsem v hlavě téma pro aktuální text, několik dní jsem přemítal, s čím se tu mám svěřit, třeba jaké zajímavé víno jsem v poslední době otevřel a ochutnal, případně o jakou vinnou vzpomínku se tu mám s vámi podělit… Mezitím mě Jarda předběhl s jasnou a přímou otázkou „Co pít na homeoffice?“ Já bych se nad tím taky dovolil zamyslet, pokud to bude někoho zajímat. U mě to je trochu jednodušší. Jak se tu pravidelně na blogu svěřuji, toužím spíš neustále objevovat nová a nová vína než toužit po těch známých sexy přitažlivých, které v tu pravou chvíli vylovím ze svého archivu. 

Jak říkám, je to jednodušší… Buď si kupuji vína, která znám, již jsem je někdy pil, možná jen z jiného ročníku či z jiné tratě, možná jen od stejného vinaře, ale zaujala mě, a proto vím, že si rád vzpomínku na ochutnané vzorky připomenu.  Nebo jdu do neznámého vína, které sice dokáži někam zařadit, buď odrůdou, nebo vinným regionem, přičemž si ochutnávkou určitě zaplním doposud neznámé území, kde, jak jistě dobře znáte, do té doby visela cedule, zde jsou lvi… A třetí přístup je tak možná nejblíže k tomu, co zde psal Jarda. Jsou známá vína, jsou vyhlášení vinaři, o kterých vím a celý život čekám na příležitost, až se k nim nachomýtnu a za přijatelnou cenu dostanu šanci je ochutnat.

Mezi taková jména patří například vinařství spojené se jménem Baron Philippe de Rothschild… Jestli čtete naše texty pravidelně, zbystříte. Hele, on se opakuje. Ano už jsem tu o baronovi psal, mám totiž toto jméno spojeno s dávným zážitkem z Krakowa, kde jsem měl příležitost jedno víno ze zmíněného vinařství ochutnat (tady). Proč se tedy k němu vracím znova? Je to docela prosté.


Vinařství Baron Philippe de Rothschild je primárně spojeno s víny z vyhlášeného francouzského regionu Bordeaux. Právě zde najdete sídlo vinařství, a sice Château Mouton Rothschild. Nachází se v Pauillac, v známé oblasti Médoc. Pana barona zde již nepotkáte, zemřel v požehnaném věku v roce 1988. Vedení vinařství se tak po něm ujali potomci z jeho rodiny. Co zůstalo společné, je ambice vyrábět ta nejlepší vína na světě. Postupně přikupovali další akvizice, což se projevilo rozšířením vinařství například o Château Clerc Milon a Château d´Armailhac. Ani s tím se však současní vlastníci nespokojili a exportovali své know-how do dalších projektů, jako je výroba v Languedocu v Pays d'Oc s Domaine de Baronarques, v Kalifornii s Opus One a v Chile s Almavivou.

Právě o Rothschildově víně z chilských vinic pod označením Escudo Rojo jsem tu již psal, dnes zkusím další. Pokud myslíte, že už konečně nastal čas, a já zde budu popisovat zážitky z vína Château Mouton Rothschild, tak vás zklamu. Na některé z vyhlášených vín z Bordeaux opět nedošlo… Snad příště, však já to nevzdám. Přesto se to vína od Rothschildů týká.

Jel jsem před několika dny z auditu v severních Čechách, nedaleko Podbořan. Zastavil jsem se v Bille, potřeboval jsem si nakoupit svačinu do auta, aby mi cesta do Prahy lépe ubíhala. Prošel jsem obchodem, když jsem se nechal zlákat slevovou akcí u regálu s víny. Nekupte to, když se ceny vín začnou najednou pohybovat na 30 až 50 procentech původní nabídky. To přece nejde je tu jen tak nechat… Strkám si vybrané kousky do košíku, když jsem došel až na konec, zahnul za roh a spatřil extra vybrané kousky. Už tušíte? Ano, Merlot z vinařství Baron Philippe de Rothschild, ročník 2018 za sedmdesát korun…

Jak víte, obvykle se v těchto případech obracím na přítele na telefonu. Teda nečekejte nikoho konkrétního, já se radím s aplikací Vivino, však víte. Kupodivu skvělá recenze, teda spíš lehce nadprůměrná, ale určitě víno není žádný propadák. Když k tomu navíc dostanete k informaci, že vyhrálo zlatou medaili na Prague Wine Trophy 2019, a objevíte srovnání cen, že se jinde takové víno prodává minimálně přes dvě stovky, opravdu není, proč váhat.

Byl jsem zvědavý, kdeže to Rothschildové vyrobili a jak víno chutná. Nakupované hrozny pocházejí z vinic z vinařského regionu Languedoc-Roussillon v jihovýchodní Francii. Vinice se zde táhnou na sever od španělských hranic kolem měst Marseille a Montpellier. Vlastní víno pak vinařství vyrábí ve Saint-Laurent-Medoc. 

Jak víno hodnotím? Údivem jsem neoněměl. Řekl bych, že se tento Merlot spíše lépe spáruje s vhodným jídlem, než abych si na něm celý večer pochutnával ve společnosti přátel. Šlo o suché víno zářivě granátově červené barvy. Vůně a chuť poměrně zastřená, snad odkaz na marmeládový projev s ostružinami a borůvkami. Hrst aromatických bylin, lezl z toho koriandr. Chuť byla merlotovsky hebká, ale v dlouhému závěru ve víně převládaly výrazné taniny.  

Takže jsem si odškrtnul další víno ze seznamu, které jsem si přál potkat. Teď si najdu čas a potěším se dobrými červenými od mých oblíbených moravských vinařů. Pak se opět pustím do vyhledávání možných překvapení, třeba se přitom potkám s baronem Philippe de Rothschild u některého jeho vína z Bordeaux. Rád bych ochutnal…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat