Pravidelní čtenáři

neděle 4. října 2020

Průběžná degustace s „Vinárníkem“

Jsou vinné degustace, které si děláte sami pro sebe, zpravidla to však skončí u dvou, třech lahví. Pokud chcete zažít něco méně obvyklého, vyrazíte na organizované akce, kde se setkáte buď s řízenou či neřízenou degustací vín od určitého vinaře, z vymezené oblasti, nebo od jednoho z prodejců. Já jsem tentokrát s Jardou zvolil méně častý způsob objevování nových vín, a to takzvanou průběžnou ochutnávku. Připravil ji sommelier Jan Bretl ve vinotéce Lucerna ze čtyř vín vinařství Čapka ze slováckých Hrušek.

Pravděpodobně bych si podobnou akci nezvolil jako celovečerní program. Ale na druhou stranu, pokud jdu z práce a jen tak cestou mám možnost koštnout čtyři vzorky vín z vinařství, na které jsem doposud nenarazil, tak proč ne. Rád si udělám radost, třeba mne budou vína chutnat a zařadím je do svého portfolia. Nejprve tedy, něco málo o vinařství.



Vinařství převzal Martin Čapka po svém otci a již deset let produkuje lahvová vína z vlastních hroznů vypěstovaných na vinicích lokalizovaných v obci Josefov u Nechor. Jednak obhospodařuje výsadbu na vyhlášené viniční trati Kukvička, o které jsem tu již psal (tady), jednak na viničních tratích Židlíky u Nechor a Podkovné. Trať Židlíky je mírně svažitá až rovinatá s orientací k východu. Půdu tvoří velmi úrodná hlinitá spraš s vyšším obsahem jílovitých částic. Tato půda velmi dobře zadržuje vodu a díky tomu je vhodná pro svěží aromatické odrůdy typu Sauvignon Blanc. Podkovné je nejvýše položenou viniční trať v blízkém okolí Nechor. Rovinatý terén postupně přechází do jihozápadně orientovaného svahu. Na úrodnou černozem navazuje velmi hluboká spraš, obohacující víno o minerální stopu.

Prvním vínem, které jsem dostal do skleničky byl suchý Sauvignon, ročník 2019, z tratě Židlíky u Nechor. Hned první víno mi udělalo velkou radost. Když to zpětně hodnotím, bylo z celé degustace nejlepší, bez obav ho mohu doporučit k zakoupení. Víno mělo typickou světle zelenou barvu se zlatými odlesky. Vonělo po angreštu a broskvích. Chuť byla šťavnatá a harmonická s nádechem černého rybízu.

Druhým vzorkem bylo suché Sylvánské zelené, ročník 2019, z tratě Kukvička. Řekl bych, že víno zapadalo do mých představ o tom, jak má chutnat tato odrůda, přece jen bych si však dokázal představit méně hořkosti, kterou nacházím zpravidla u nedozrálých slupek, či rozkousnutých jadérek. Avizované minerální tóny a medovost jsem tam moc nevnímal, převládala mi pikantní kořenitá dochuť.

Pro radost běžnému konzumentovi byl připraven třetí vzorek, libivé polosladké Rulandské šedé, ročník 2019, z viniční tratě Kukvička. Na rozdíl od předchozích dvou vín byla u něho barva sytě zlatá. Pochopitelně nasládlost korespondovala ve vůni s výraznými odrůdovými tóny sušeného ovoce, fíků a lučního medu. V chuti bylo víno svěží, po přezrálých meruňkách, mangu a hruškách. Takže ještě jednou, svého zákazníka si toto víno určitě najde, pro mne ho je však škoda…

O poslední čtvrtý vzorek jsme svedli s Jardou polemiku. Cabernet Sauvignon, ročník 2017, z tratě Židlíky u Nechor, se mu totiž moc líbil. Ocenil jeho tmavě rubínovou barvu ve vůni, v chuti pak rybízové tóny a kořenitost, pochopitelně doprovázené tóny dřevěných sudů, a jak jinak, s vanilkou a čokoládou. Já v tomto vínu postrádal plné tělo, přišlo mi jako typický reprezentant lehkého moravského Cabernetu Sauvignon. Ještě si má krátkodobá vinná paměť přece jen vybavovala dozvuky těžkých červených italských vín z nedávné degustace ve Vinodocu.

Takže, o tomto byla průběžná degustace čtyř zajímavých vzorků z vinařství Čapka. Rád jsem je ochutnal, a především si o nich popovídal. Nejen s Jardou, ale i s prezentujícím sommelierem, který je, jak jsme stačili zjistit, podobným fandou do vína, jako jsme my dva. Nejenže píše svůj vinný blog „Vinárník“, ale má i svou malou vinici v Hoštce na Mělnicku. Určitě jsme se tedy nepotkali naposledy…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat