Pravidelní čtenáři

pondělí 19. října 2020

Vítám tě tu, Verunko…

Jsou chvíle, kdy si chcete připít snad s celým světem. Nejen jak se říká na zdraví, ale spíš pro radost, z vděku, že se naskytla příležitost prožít pár šťastných chvil. Současně i dát najevo, že vám záleží na těch druhých kolem vás, připít si na jejich úspěch, jejich významný den, nebo i proto, že nastalo něco, co se stává jen párkrát za život a co za to vážně stojí. Tímto kouzelným okamžikem bylo pro naši rodinu minulý týden narození Verunky. Mé první vnučky…

Jak oslavit přivítání nového človíčka na našem světě? Vždyť je to možná jedno, určitě by stačilo sáhnout po něčem, co vám chutná, k čemu se rádi vracíte. Nebo vás více potěší takzvané víno pro zvláštní příležitost? Víno, které vám leží v pohotovostním archivu delší dobu a málo co vás přiměje ho otevřít? Není na to jednoduchá odpověď… Nakonec u mne zvítězila nálada okamžiku, kdy se sešla rodina a bylo na mne, abych připravil přípitek.

Co v této chvíli zvolí většina lidí, co má radost a chce to dát najevo? Určitě bublinky… I u nás to bývá dobrou tradicí. Přiznám se, že pro mou rodinu není zas tak jednoduché vybrat ten správný sekt, který by potěšil všechny a rádi se ho napili. Měl jsem to štěstí, že jsem se už v životě dostal k řadě výtečných sektů, ať už z Champagne, nebo z jiných tradičních oblastí Francie, Španělska či Itálie. Ty, kterým jsem propadl a vyjádřil jim svůj obdiv, byly zpravidla s označením extra brut, ale s těmi jsem zase málokdy uspěl doma. Alespoň drobet cukříčku… Takže, není právě jednoduché ukázat na jeden ze sektů, který bych kupoval pravidelně a rádi bychom se ho všichni napili.


Na druhou stranu na nás supermarkety valí jednu akci za druhou, kdy zlevní běžné, ale současně i přiměřeně kvalitní sekty české, německé či italské produkce o třetinu až polovinu. Máte-li pak na vybranou, zda za jedinou číši perlivého vína, která na mne obvykle zbyde, dávat pár desetikorun, nebo několikanásobně více, tak je to zpravidla jasná volba. Tak jediné, k čemu jsem zatím dospěl, pro rodinné oslavy se snažím vybrat z té masové produkce alespoň něco, co udělá radost i mně.

Jakou že lahev jsem to tedy na počest Verunky otevřel? Sáhl jsem po Bohemia Sektu, prestige brut, který byl vyrobený z hroznů odrůdy Chardonnay. Kyselinek a zbytkového cukru bylo v tomto šumivém víně tak akorát, abych ho mohl považovat za suché. Označení brut pak toho cukru povoluje mezi 6 a 15 gramů na litr, tady se to pohybovalo při spodní hranici. Sekt Chardonnay Prestige připravuje vinařství tradiční metodou, kdy 15-18 měsíců leží na kvasinkách a kvasí přímo v láhvi. A jak hodnotím chuťový zážitek? Více než klasické citrusové tóny jsem v něm obdivoval středně zralé meruňky s dochutí po jahodovém kompotu. Náramně voňavé víno, šťavnaté, sametově jemné a s dlouhou dochutí. Spousta drobných bublinek obšťastňovala každý ochutnávaný doušek... 

Ne zcela typická chuť odrůdy Chardonnay v tomto sektu mě ponoukla otevřít další šardonku, tentokrát tiché víno z Čejkovic od Jaroslava Pavky. Rád od něho nakupuji vína, je na nich patrné, jak se vinař rok od roku při práci ve sklepě zlepšuje a vždy mě dokáže některým ze svých vín mile překvapit. Chardonnay z ročníku 2019 bylo sice polosuché víno s devíti gramy zbytkového cukru, ale přitom skvěle vyvažovalo kyselinky a při napití působilo dokonale harmonickým dojmem. Chuťově mi přišlo hodně podobné jako předchozí sekt. Vinař avizoval paletu zralého exotického ovoce od citrusových plodů, pomeranče a pomela, až po šťavnaté mango. Já v něm víc vnímal to mango, pokud důvěrně známé meruňky s jahodovým kompotem chutnají jako tento tropický druh ovoce…

Nebylo to zdaleka všechno, čím jsem Verunce připil k jejímu startu do života. Ještě pár let ji budou muset její rodiče piplat, než se pustí sama do světa. Každopádně se už těším, až ji budu moci po jejich osmnáctinách pozvat mezi krásná vína. Rád ji doprovodím na košt zejména těch vín, co chutnají mně. Věřím, že v té době o nich zvládnu ještě aspoň trochu zajímavě vyprávět…

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat