Pravidelní čtenáři

úterý 27. října 2020

Tentokrát hlasuji pro Cabernet

Myslel jsem si, že jsem už dostatečně smeknul klobouk před vinařstvím Luc Pirlet z francouzského regionu Languedoc (tady). Rozepsal jsem se tehdy o ochutnávce jejich Merlotu z řady Réserve, meziročníkové cuvée 2016/2017. Jen pro připomenutí, šlo o víno hluboké granátové barvy, elegantní vůně s ostružinami i dotykem dubu. V celkovém dojmu plné, robustní, komplexní víno… 

Zmínil jsem se tehdy, že ještě čekám na vhodnou příležitost k otevření dalších dvou pozoruhodných vín tohoto vinařství, a to Cabernet Sauvignon Réserve „Luc Pirlot“, z ročníku 2016, a Malbec „Luc Pirlet“, meziročníkové cuvée 2016/2017. Obě jsem ochutnal u prodejce K2t a podlehl jim na první dobrou. A aby to nebylo všechno, po pravdě přiznávám, že dluh mám pak k červenému cuvée z odrůd Syrah – Mourvedre, které považuje sám vinař za své nejlepší červené víno. Zatím mi ho dovozce zatajil, musím se příště o něj na prodejní degustaci přihlásit… Připomíná mi to kombinaci odrůd z mého oblíbeného regionu Vallée du Rhone, takže určitě neodolám.

Nedá se zde psát o všech vínech, které s Jardou v mezičase ochutnáme, za pozornost stojí spíše vína, která nás něčím zaujmou.  Ať svou kvalitou, neobvyklostí, či náladou okamžiku při jejich degustaci. Zkrátka, když si myslíme, že stojí za to upoutat na ně vaši pozornost. Možná bych tedy ochutnání Cabernet Sauvignonu od Luc Pirleta už přešel, kdyby to nezapadlo do doby, kdy jsem se vydal na cestu k objevování vín z Bordeaux. A to nejen od vinařů z uvedeného francouzského regionu, ale i od jejich následovníků vyrábějících supertoskánce v Itálii (tady), či od vinařů od nás z Moravy (tady). 

Nemám teď právě na mysli soutěž, kdo nejlépe zkopíruje francouzský vzor. Z mých hodnocení jste spíše pochopili, že v textech zvažuji, zda jsem větší fanda Merlotu nebo Cabernet Sauvignonu. Měl bych toho nechat, protože jsem vám několikrát podsouval, že mi přijde Cabernet Sauvignon tajemně nepřístupný, se spoustou tónů, které mě od něho odstrkují, zatímco Merlot je krásně chlastací, kterému snadno podlehnu. No a teď jsem si sedl ke Cabernetu od Pirleta a je všechno jinak… Úžasné víno…


Do sklenky jsem dostal podmanivý Cabernet Sauvignon Réserve z ročníku 2016. Na první pohled tmavá granátově červená barva. Okamžitě se po místnosti rozvoněl. Ovocné aroma zralých švestek, černého rybízu, doplněné nádechem vanilky, kávy, kůže, tabáku a cedru. Jasně, že například oproti odrůdě Merlot z tohoto vína lezla robustní tříslovina, ale Luc Pirletovi se ji podařilo vybalancovat do harmonické kompozice s ostatními vjemy. To vše spolu se školením v dubových sudech vytvořilo plné víno s pevnou strukturou. 

Možná, že fandové originálů raději sáhnou po vínech z Bordeaux, než aby objevovali povedené kousky v podobě replik z Languedocu. Já jdu spíše druhou cestou. Obdivuji každého, kdo umí. A Cabernet Sauvignon od Luc Pirleta je vskutku autorovo povedené víno.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat