Pravidelní čtenáři

pondělí 13. července 2020

Luc Pirlet, velká vína z Languedocu

Z textů, které jsem tu publikoval v poslední době, možná někdo z vás nabyl dojmu, že jezdím v jednom kuse po Moravě, Čechách, Slovensku, Německu či Itálii. Všude kupuji víno po krabicích a doma pořádám pro své blízké jednu ochutnávku za druhou. No, kéž by tomu tak bylo… Těch cest za vínem zas tak moc není, ale pokud už k nim dojde, tak si jich snažím pořádně užít, odnést si z nich dojmy, které mne budou poté provázet dalším mým životem. Pochopitelně se občas rád o mé zážitky na tomto blogu s vámi podělím.
Většinou však vína nakupuji při různých příležitostech od vinařů, prodejců či dovozců přímo v Praze, nejlépe na základě degustací, kdy si mohu podle preferencí vybrat vína, která mne zaujmou. V posledních letech je jedním z dovozců, který mne pravidelně zve na ochutnávku svých vín, společnost K2t. Podléhám vzorkům německých rýňáků, francouzských červených vín, obvykle sáhnu i po šumivé cavě ze Španělska. Postupně rozšiřuji své obzory o světě zahraničních vín a díky tomu se i posouvám výš a výš. Přistihl jsem se totiž, že víno, co mi chutnalo jeden rok, napřesrok neprojde sítem mého výběru a sáhnu raději po náročnější variantě od toho samého vinaře nebo z vyhlášenějšího terroir.

Jedním z vinařství, které mne minule dost zaujalo, byl Luc Pirlet z francouzského regionu Languedoc. Nakoupil jsem si od nich několik lahví v kategorii Resérve, která postupně otvírám a obdivuji jejich kvalitu, pokud bych měl tímto slovem shrnout veškeré své dojmy, jak mne tato vína chutnají. Vinařství má u svého názvu motto „Velká vína z Languedocu“. Na základě toho, co už jsem od nich pil, to mohu jen potvrdit. On ten Languedoc je vůbec taková zvláštní Francie… Pokud jste si někdo oblíbil francouzská vína, zaměřujete se na některou z vinařských oblastí, tak víte, že to je o odrůdách či cuvéčkách, stylu zrání vína a koneckonců i o penězích, které jste ochotni za ně zaplatit. To zde v Languedocu vám nabídnou převážně jednoodrůdová vína, nebo maximálně kombinaci dvou odrůd, vyrobených způsobem, za který by se nemusel stydět ani některý z větších špičkových moravských vinařů, kdyby měl hrozny z místa, kde mu tak krásně vyzrají, jako je jižní Francie. A přitom víno odtud dostanete za rozumnou cenu.
V současné době jsou moderní všelijaké ty online degustace. Do Limoux, kde vinařství sídlí, teď narychlo kvůli tomuto textu nepojedu, tak jsem využil hezkého rozhovoru s vinařem na stránkách dovozce. Luc Pirlot v něm přitažlivě vyzdvihl lokalitu, kde se nacházejí jeho rozsáhlé vinice. Našli byste je na území, kde se na jedné straně svažuje terén ke Středozemnímu moři, na druhé se zvedají kopce směrem k Pyrenejím. Krajina je zde velmi rozmanitá, od rovin na březích u moře k vysokým kopcům směrem ke Španěsku. A mezi tím všude malé kopečky, ne nepodobné Provence. To se odráží pozitivně i na rozmanitosti podloží a rovněž na mírném podnebí vhodném pro pěstování vinné révy.
Luc Pirlot vyjmenovává, jaké odrůdy vinařství pěstuje. Z bílých to je zejména Chardonnay, Savignon a Viognier, z červených Grenache, Merlot, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Syrah a Mourvedre. Při vyjmenovávání odrůd se usmívá a podotýká k tomu poutavé přirovnání. Dělat u nás víno je jako být malířem, na paletě míchat všemožné barvy. Snaží se tu přitom ponechat vínu jeho přirozený terroir, vína proto dělají v menších šaržích podle sklizní na jednotlivých parcelách. Víno je pro ně především práce na vinici…
Na otázku, jaké víno z vinařství má nejraději, skromně odpovídá. Každé z jeho vín ladí s duchem půdy a kraje. Má-li však jedno z nich zvolit, tak pro nádech sušených švestek a fíků, zároveň pro jeho poddajnost a splývavost by si vybral červené cuvée Syrah – Mourvedre.

A co že jsem si od nich vybral já? Velmi dobře byl udělaný Cabernet Sauvignon Réserve „Luc Pirlot“, 2016, s tmavou granátově červenou barvou, s ovocnou vůni doplněnou nádechem vanilky, kůže a cedru. V chuti převládala robustní tříslovina, ale vybalancovaná s ostatními vjemy, které víno poskytovalo. Druhým vybraným vzorkem byl Malbec „Luc Pirlet“, meziročníkové cuvée 2016/2017, standardně z něho ve vůni vystupovala fialka, v chuti pak tmavé červené ovoce. Opět kladně hodnotím dlouhou dochuť s výraznější tříslovinou, což značí vhodné víno k archivaci.
Na mém výběru se pochopitelně podepsal můj pozitivní vztah k Merlotu. Třetím vybraným vínem se stal Merlot Réserve, opět 2016/2017, hluboká granátová barva, elegantní vůně s ostružinami i dotykem dubu. V celkovém dojmu plné, robustní, komplexní víno. Koneckonců jsem už ochutnávce tohoto vína v textu věnovaném Merlotům jednou psal. Ještě mě v rámci poznávání této řady vín z vinařství Luc Pirlot řada dalších chybí. Tak zase příště. Určitě neopominu tip vinaře na poddajné cuvée Syrah – Mourvedre.
Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat