Pravidelní čtenáři

pátek 17. července 2020

Za dobrým Chardonnay a Pinot Noir do Austrálie

Máte rádi dobré Chardonnay nebo Pinot Noir? Já ano, ale ceny vín z Burgundska, co za to stojí, dosahují často astronomických výšin a pro smrtelníka se stávají v podstatě nedostupná. Možná je na čase se poohlédnout jinde. A proč ne v Novém světě?
Nabízí se Kalifornie, o té jsem ostatně nedávno psal. Chardonnay z vinařství Rodney Strong může směle konkurovat Chablis. Vína to byla výjimečná, moc mi chutnala, ale popravdě řečeno, ceny skutečně povedených vín z Kalifornie už celkem úspěšně atakují ty francouzské.
Pak se nabízí Jižní Afrika, to je moje srdeční záležitost. Narazíte tam na místní odrůdu Pinotage, na kterou jsou místní vinaři právem hrdí. V Jihoafrické republice jsem před pár lety byl a z této cesty jsem si přivezl řadu nádherných vzpomínek. To určitě vydá na samostatný článek, takže se někdy příště můžete těšit na cestu po okolí Kapského města.
Můžete také zamířit do Austrálie. Právě to jsem udělal já. Prostřednictvím jednoho dovozce velmi kvalitních vín do České republiky jsem měl na degustaci možnost ochutnat a porovnat vína z vinařství Paringa Estate, Yerinberg a Clyde Park a jejich Chardonnay a Pinoty.

Nejdříve rychlý úvod do australských vín. Přestože je Austrálie dosti suchou zemí, místní vinice produkují velmi kvalitní vína rozmanitých stylů. Vzhledem k tomu, že sever Austrálie patří k nejsušším oblastem na světě, jsou vinice rozšířeny výhradně na jihu země, a to v hornatých přímořských oblastech. Nejrozšířenějšími odrůdami australských vín jsou mezinárodně známé jako Chardonnay, Cabernet Sauvignon, Sémillon, Merlot, Cabernet Franc, Pinot Noir a místní Shiraz. Velmi kvalitní vína této odrůdy se pěstují ve známých vinařských oblastech Barossa Valley, McLaren Valley a Clare Valley v Jižní Austrálii. Mimochodem z McLaren Valley je můj oblíbenec Simon Hackett, s jehož Cabernetem a Shirazem jsem začínal.
Jižní Austrálie je nejvýznamnější vinařskou oblastí, která zaujímá až 60 % produkce australských vín. Centrem oblasti je město Adelaide, vyhlášené nejlepším vínem celé Austrálie – Grange Hermitage. Velkou vinařskou oblastí Austrálie je Nový Jižní Wales, který leží jižně od Canberry a na severu sahá až k Sydney a Newcastlu. Vinařská oblast Viktorie leží na jihovýchodě Austrálie. Réva se zde pěstuje od poloviny 19. století.
A právě z Victorie jsou všechna tři vinařství, jejichž vína jsem měl minulý týden možnost ochutnat. Vinařství Yeringberg bylo zastoupeno na degustaci pouze jedním vzorkem Chardonnay a bylo prezentováno hned jako první. Silný soupeř do začátku. Vinařství se nachází v oblasti Yarra Valley, což je nedaleko známého Melbourne. Výborné Chardonnay s náznaky lískových ořechů a citrusů s jemnými smetanovými tóny ve vůni. Je plné, extraktivní, má vynikající harmonii, eleganci a finesu.
Paringa Estate je zajímavé vinařství už od samotného vzniku. Stojí za ním nadšenec Lindsay McCall, původním povoláním učitel, který s výrobou vína neměl žádné zkušenosti. Přesto všechno se mu podařilo vybudovat uznávané vinařství, které sbírá řadu ocenění. Možná i pro svůj nekonvenční přístup. Měl jsem možnost degustovat jeden vzorek Chardonnay a dva Pinoty. Jediné, co bych tomuto vinařství vytknul, je velice odpudivá etiketa. To by se však dalo jednoduše napravit.

Posledním vinařstvím byl Clyde Park, který se pro mě stal vítězem večera v obou kategoriích. Bezchybné Estate Chardonnay 2016 se nebojím poslat na úroveň Chablis, a to za 30 australských dolarů. Clyde Park, Single Block „D“ Pinot Noir 2016 pak přišel na 75 australských dolarů. V této úrovni se pohybovala všechna degustovaná vína.
Záleží samozřejmě na tom, za kolik se podaří dovést vína na tuzemský trh, nicméně cena pohybující se mezi 600 - 1400 korunami mi přijde odpovídající tomu, co za ni dostanete. Nebavíme se samozřejmě o supermarketových vínech o řád níž, ale o vínech v prvotřídní kvalitě.
V souvislosti s kalifornskými víny jsem psal o slepé degustaci „bottle shock“, která ukončila zakořeněné prvenství francouzských vín. Podobná soutěž s názvem 2013 Master Blend Classification přispěla k pozvednutí australských vín. Ze 30 vzorků nejlepších Cabernetů se australský Wolf Blass Black Label 2009 z Jižní Austrálie dostal na čtvrté místo se stejným skóre, jako světoznámá francouzská vinařství. Komentátoři to tehdy označili titulkem „Australské víno je oficiálně stejně dobré jako francouzské“. Podtitulek pak k tomu dodal „a to za čtvrtinovou cenu“.
Na podzim zmíněná společnost připravuje slepou degustaci francouzských a australských vín, to si v žádném případě nemohu nechat ujít. Už teď se na ni těším, a pokud mezitím narazím na australské Chardonnay nebo Pinot Noir, určitě zbystřím.
Jarda

Žádné komentáře:

Okomentovat