Pravidelní čtenáři

pátek 31. července 2020

Mlask od malého vinaře

Jsou vinaři, od kterých ochutnáte víno, třeba vám i chutná, ale vzápětí na něho zapomenete. Pravděpodobně se ničím extra nevyznačují, ani víny, ani svým příběhem. A mě možná přitahuje víc ten příběh… Jeden takový příběh mám spojený s vinařem Františkem Mádlem a jeho víny. Považuji ho za jednoho z nejprestižnějších vinařů z Velkých Bílovic. Kdykoliv narazím na jeho vína, tuším, že se za nimi bude skrývat zážitek, na který budu dlouho vzpomínat. Komu nic neříká jméno Mádl, bude to patrně tím, že marketingově vystupuje pod názvem Malý vinař. Do vinařství je zapojena celá rodina. Vína prodává jeho manželka Hana Mádlová a kormidlo ve vinařství již převzal po otci Františkovi syn David Mádl. A aby toho nebylo málo, ve Velkých Bílovicích je ještě jedno velké vinařství podobného jména. Vlastní ho bratranec Stanislav a prezentuje se pod názvem Váš vinař.

Potkal jsem Františka Mádla ještě v původním sklepě v centru Bílovic. Organizoval jsem pro auditory jedné velké stavební společnosti odborný trénink a jejich vedoucí Petr se s Františkem Mádlem znal. Domluvil se s ním a jeden večer jsme si dohodli návštěvu ve vinařství. Říká se tomu zpravidla zážitkový večer, pro mnohé možná fráze, ale po mne tomu skutečně tak bylo. František nás provedl výrobní halou, kde měl stát nerezové nádrže, z několika kohoutů nám dal do sklenek vzoreček. Do dneška cítím jeden z těchto vzorků. Na kouzelnou vůni roséčka z Frankovky se nedá zapomenout, já mám moc rád to aroma zralých peckovin ve smetaně. V chuti byl patrný lehoučký zbytkový cukr, který víno posouval do úrovně moučníčku, ale nepleťte se, víno nebylo sladce rozpatlané, ale díky svěží kyselince to byl onen zázrak, který vás nutí ochutnávat stále znova a znova.

Pokračovali jsme přehlídkou dalších vzorků bílých vín, až jsme se dostali do místnosti s barikovými sudy. František tam měl stát chladničku a z ní vytahoval jednu lahev za druhou a dával nám koštnout, abychom pronikli do celého sortimentu vín od Mádlů. Čím více ochutnávám, tím více mám potřebu o vínech mluvit, ptát se, srovnávat, chválit… Františkovi to nevadilo, alespoň měl proti sobě někoho, koho víno baví a kterému může předat něco ze svých bohatých zkušeností. Položil mi tedy otázku. A jaké víno ti tu chutnalo ze všeho nejvíc?


Možná vám to přijde divné, odečtěte si však od současného data deset let. V té době jsem do světa vín teprve pronikal a bylo tedy docela normální, že jsem ujížděl na aromatických vínech. Mně nejvíce chutnal Sauvignon… Nebylo se však čemu divit, jestli něčím se vinařství františka Mádla vyznačuje, tak bych řekl, že právě Sauvignonem, možná i tou červenou Frankovkou. Co následovalo, je sen každého milovníka vína. Tak pojďme na to… To byla bezprostřední Františkova reakce. Vypláchněte si všichni skleničky a vezmeme to nerez od nerezu…

Není problém na Moravě narazit na dobrý Sauvignon. Ale každý je jiný. Už jsem tu vzpomínal na kopřivák z Dobšic, mohl bych jmenovat i broskvičkové Sauvignony z Poddvorovska. Problémem je vytipovat ukázkový vzorek angreštového kompotu. Naposledy jsem na něj narazil ve vinařství Skalák ze Skalky ve Slovácké vinařské podoblasti. Jejich Sauvignon ve výběru z hroznů, ročník 2016, byl sice až v polosladké variantě, ale kouzelně aromatický.

Františkovy Sauvignony jsou vzácně vyrovnané. Nechává hrozny dojít do vyšší cukernatosti, vyrobená vína pak tím dostává do přívlastkových řad. Jsou elegantní, ponechávají si mineralitu, minimalizuje na Moravě běžné zelené bylinné tóny. Vždy v jeho vínech můžete najít ideální kompromis mezi exotickým ovocem, angreštem a citrusy. Mohl bych pokračovat ve vzpomínání i na Mádlova červená vína z dubových sudů, ale o tom třeba zase někdy příště.


Zakončím pár řádky o zajímavém víně, na které jsem narazil při jiné příležitosti. Sešel jsem se loni ve vinotéce U Lachtana s Evženem a jeho milou Janie z Anglie. Chtěli jsme ji okouzlit nějakým hodně zajímavým příkladem moravského červeného vína. Měl jsem možnost výběru. Procházel jsem vystavené lahve, až mé oči upoutalo jedno víno od Mádla. Vzpomínky na hezký večer před mnoha lety… Byl jsem zase nazpátek v jeho vinařství a měl jsem zcela jasno. Požádal jsem o otevření cuvée MLASK.


František si vyrobil toto víno rok před tím, než v roce 2012 slavil své životní jubileum, aby se právě pro něho správně uleželo. Název je vytvořen jako složenina z textu Mádlovo laskavé cuvée. Bylo složeno z odrůd Zweigeltrebe (45%), Rulandské modré (25%), Alibernet (15%) a Frankovka (15%). Při výrobě vína nebyla používána síra, takže víno mělo výraznou ovocnou vůni a chuť po drobném lesním ovoci. Bylo hladké, ale přitom mohutné s dlouhou dochutí. Jak jinak, pobízelo k opětovnému napití. Každopádně jsme díky Mlasku od malého vinaře Janie přesvědčili, že se u nás dělají hodně dobrá červená vína, osobitá a od vinařů s příběhy.

Rodan


Žádné komentáře:

Okomentovat