Pravidelní čtenáři

pondělí 27. července 2020

Letní ochutnávka Bordeaux

Léto je v plném proudu a já si užívám příjemnou a uvolněnou atmosféru, která je s tímto obdobím spojena. I v práci je léto, alespoň to tak vnímám. Občas se nějaký kolega odebere na dovolenou a ti, co zůstanou, mají minimálně dovolenkovu náladu. Všechno nějak zvolní. Děti mají prázdniny, takže opadnou některé povinnosti spojené se školním rokem. Já tak mám čas zavítat na degustace, kam se během roku nedostanu, nebo aspoň ne tak často. Tento červenec byl navíc z pohledu vína velice úspěšný a ještě mu není konec, čeká mě ještě degustace mladých vinařů z Francie, na kterou se moc těším.
Poslední akcí, které jsem se zúčastnil minulý týden, byla zaměřena na oblast Bordeaux. Byla velice zajímavá a přinesla několik překvapení. Oblast Bordeaux je sama o sobě dost komplikovaná, orientovat se v klasifikaci z roku 1855 není jednoduché. Už jsem se několika profesionálních degustací zúčastnil a nějaká vína z Bordeaux vypil, přesto se pořád skromně považuji spíše za začátečníka. Na druhou stranu mám chuť a čich, tak proč z toho dělat nějaké velké drama.
Většina lidí včetně mě má spojenou oblast Bordeaux s červenými víny, případně s víny z oblasti Sauternes. Ta jsou známá jako sladké speciály, vyrábí se z odrůd Sémillon, Sauvignon Blanc a Muscadelle. Hrozny napadá Botrytis cinerea, bobule se přeměňují na cibéby a dosahuje se vysoké cukernatosti při sběru. Při fermentaci po dosažení přiměřené objemu alkoholu se kvašení zastavuje a vína vykazují vysoký zbytkový cukr. Nicméně v Bordeaux nenalezneme širokou škálu zajímavých či přímo unikátních suchých bílých vín, která patří mezi vůbec nejlepší vína z odrůd Sauvignon a Semillon na světě, a která se nacházejí hlavně v oblastech Graves a Pessac Leognan.
Ale k těm překvapením. Obvykle je první vzorek degustace takový zahřívací, něco na zavínění. Může to být sklenka sektu nebo lehké bílé víno, spíše nevýrazné. Určitě však nečekáte na začátek žádnou velkou pecku. Přesto ale přišla. Biface 2018, Despagne. Nejsem vyloženě vyhraněný vůči některým vínům nebo odrůdám, ale přiznávám, že Sauvignon není z mých nejmilejších. Přesto musím přiznat, že první přivonění ke sklenici a první lok způsobil velké nadšení. Wow efekt. Víno vzniklo kupáží odrůd Sauvignon blanc a Sémillon z oblasti nazývané Entre-Deux-Mers, má nádhernou vůni připomínající citrusy s tóny grepu, v pozadí vystupují i broskve, plnou ovocnou chuť s mineralitou a příjemnou kyselinou. Hodně mi to připomnělo degustaci V8 na Strahově, kde jsem k mému velkému překvapení pil to samé cuvée od Sonberku. Tedy to samé asi ne, poměry odrůd samozřejmě neznám, a také terroir je jiný.  Ale myslím, že divoká karta letošního léta je pro mě Sauvignon spolu se Sémillonem. Pro porovnání do třetice by to chtělo ještě jeden vzorek, třeba z Jižní Afriky nebo z Austrálie.
Stejné rodinné vinařství nabídlo dva další vzorky, jeden bílý a jeden červený. Chateau Tour de Mirambeau Blanc a Rouge. Vína, která byla podávána 25 let na palubách British Airways, musí být dobrá. V cenové hladině do 400 korun skvělá volba. To však zase takové překvapení není.

Pokud se pohybujete aspoň trochu ve světě vín v Bordeaux, možná jste slyšeli, že existují takzvaná druhá vína. Situace je sice trochu složitější, ale v té nejjednodušší podobě se dá říci, že jsou to vína, která nedosahují takových kvalit, aby byla zařazena do nejvyšších kategorií Grand Vin a tím samozřejmě také do nejvyšších cenových pater. Druhá vína jsou nicméně často velice dobrá a dříve pitelná, ale nejsou určena k dlouhodobému skladování. A právě taková dvě vína jsem měl možnost ochutnat a porovnat rozdíl mezi prvním a druhým vínem.
Chateau d´Angludet (první) a Reserve d´Angludet (druhé) z Margaux, vína z odrůd Cabernet Sauvignon, Merlot a Petit Verdot. To první je nepochybně to nejlepší, co jsme ten večer pili. To druhé má tmavou, inkoustovou barvu s hezkými odlesky. Intenzivní vůni klasického Bordeaux cuvée s výraznými tóny ovoce, čokolády a čerstvých ostružin. Koncentrovaná, elegantní a šťavnatá chuť s dokonalou rovnováhou mezi ovocnou strukturou a výraznými tříslovinami. Cena druhého vína je kolem tisícovky, což je určitě výborný poměr cena výkon. Druhé milé překvapení večera. Až si budu chtít udělat radost a možná někoho potěšit a proč to neříct, možná i zapůsobit, budu vědět čím.
Pak jen závěrem sladká tečka. Vždycky se na degustacích vyhýbám sladkým vínům, tady jsem však udělal výjimku a musím přiznat, že jsem dobře udělal. Chateau Tour de Mirambeau, Bordeaux Liquoreux 1999, Despagne, byl krásným závěrem večera. Možná trochu překvapivě spolu s modrým sýrem.
Jarda

Žádné komentáře:

Okomentovat