Pravidelní čtenáři

sobota 18. července 2020

Tramínové kvevri z Kolby

Vína z vinařství Kolby mne provázejí již pěknou řádku let. Zpočátku byla pro mne nedostižná, vnímal jsem jejich nádech exklusivity, která se odvíjela od majetkového propojení se Sazkou. Poté, co se jejich vína začala objevovat na různých akcích, dostal jsem se k nim blíž a začali jsme se kamarádit. A poté, když jsem je měl příležitost nakoupit jako firemní vína, začal jsem jimi pravidelně obdarovávat své obchodní partnery a známé. Navíc s jistotou, že se za ně nemusím stydět.

Pomyslím-li na vinařství Kolby, vždy se mi vybaví vinice v oblasti Pouzdřanské stepi, což je jedna z nejstarších moravských viničních tratí. Unikátní terroir vychází ze specifického mikroklimatu, které spolu s vysoce výhřevnou hlinitou spraší dávají vínům z Kolby pevný charakter. Zvláště to ovlivňuje jejich rýňáky, které přecházejí po letech až v petrolejové tóny, u vlašských ryzlinků se zase vyskytuje takzvaný projev prašné cesty. Kdo to tam nezná, tak alespoň poznámka k názvu vinařství. Je odvozen od stejnojmenného kopce ležícího na okraji obce Pouzdřany.
Poslední vlastnický přesun vinařství do rukou finanční skupiny J&T přinesl rozhodnutí o zásadní renovaci a rekultivaci vinice. Chtějí jít cestou maximálního zahuštění trati a vyřešit tak jedním zásahem problémy s výnosem, kvalitou hroznů i vodou ve vinohradu. Ve vinařství očekávají, že hustá výsadba donutí rostliny hluboce kořenit a sáhnout si na vodu ve spodních vrstvách půdy. Vyšší počet keřů zároveň znamená, že se nemusí jednotlivé rostliny přetěžovat, ale přesto se dosáhne požadovaného hektarového výnosu při vysoké kvalitě hroznů.
Oblíbil jsem si zejména vyšší řadu vín označovanou jako Selection, která je považovaná za vlajkovou loď vinařství. Cokoliv si z ní vyberu, nesáhnu vedle. Převážně se to týká bílých vín, jako jsou Ryzlink rýnský, Ryzlink vlašský, Pinot blanc, Veltlínské zelené nebo Tramín červený. Některé projdou při svém školení velkými dubovými sudy, které jim dotváří tělo. Podíváte-li se na etikety, je patrné, že vína jsou ponechána delší dobu ve sklepě, na trh jsou zpravidla uváděna po roce od sklizně.
V řadě Selection mám rád i jejich červené Cuvée Red, vytvořené z Cabernet Sauvignonu a Portugalu. Z rozhovorů vím, že cabernet je dodáván ve výběru z hroznů. Na první pohled je barva vína velmi tmavá, až inkoustová. Pohodově se pije, v projevu je lehčího ovocně krémového charakteru s chutí švestkového kompotu, někdy až višní v čokoládě. Je harmonické s velmi dlouho trvající persistencí.

Se zástupci vinařství jsem se opět po nějaké době setkal tento týden na degustaci vín vinařů z Aliance V8. Do sklínky mi nalévali jeden dobrý vzorek bílého vína za druhým, když tu jsem najednou dostal něco naprosto odlišného. Tramín červený, ročník 2019. První, co muselo každého trknout, byla barva vína. Většina z nás, v době, kdy jsme s vínem začínali, byla uvedena v omyl názvem odrůdy. Dovětek červený mátl, nečekali jsme ve skleničce víno bílé. Tomu už rozumíme, ale teď najednou oranžáda… Je to vlastně prosté. Z červeně zabarvených slupek se barva dostane do vína až tehdy, když necháme rmut nějakou chvíli na slupkách ležet. Jak to tedy je s ochutnávaným vínem v tomto případě?
Do sklínek jsme dostali víno vyrobené prastarým způsobem v kvevri, někdy známým rovněž jako kachetinskou metodou, původem pocházející z Gruzie. Kvevri je vejcovitá hliněná nádoba velkého objemu používaná pro výrobu, zrání a skladování vína. Vinařský proces zahrnuje lisování hroznů a následné nalévání šťávy do kvevri, spolu s hroznovými slupkami, stonky a jadérky. Tyto nádoby jsou poté utěsněny a zakopány v zemi, takže víno může kvasit po dobu jednoho až šesti měsíců v závislosti na odrůdách bílých nebo modrých hroznů.  

Ale zpátky k ochutnávce. Barvu jsem probral. Další charakteristikou byla kalnost vína, to však znají dobře všichni obdivovatelé naturálních vín. Dodávají se nefiltrovaná, aby si co nejvíce uchovala svou původní chuť a zralost. Chuťově byl tramín odlišný od běžně nabízených vín této odrůdy. Bylo plné, ovocité, téměř bez zbytkového cukru, s kyselinkou kolem čtyř gramů na litr. Ihned po ochutnání jsem poznal, že piju něco mimořádného. Takovéto víno se dá těžko srovnat s ostatními víny, bylo zkrátka jiné, ale svým způsobem skvělé.
Pochvala odvaze moravským vinařům. Není to mainstream, ale kuriozita, na kterou stojí za to občas narazit. Těším se, až si udělám jeden večer pouze pro sebe a pro lahvinku kvevri vína.
Rodan

Žádné komentáře:

Okomentovat